ایسنا: رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مشکل ریشه‌ای در بودجه‌نویسی داریم که به ساختار دولت برمی‌گردد و نظام و بینش دولت باید متناسب با شرایط موجود و واقعیت‌های کشور تغییر کند و تا زمانی که این امر اتفاق نیفتد، اوضاع همین‌گونه خواهد بود.

یحیی آل‌اسحاق افزود: بحث جدی در ساختار بودجه داریم که این موضوع به شرح وظایف دولت برمی‌گردد و در ابتدا باید وظایف دولت را تعریف کرد و براساس آن ببینیم چه بودجه‌ای باید تنظیم شود؛ اما چنانچه شرح وظایف دولت همان دولت دخالت کننده است، باید بودجه بزرگی برای آن تنظیم کرد.

وی گفت: باید قبول کنیم دولت سال ۹۴ متفاوت از دولت ۳۰ سال گذشته است و براساس تغییراتی که در استراتژی کشور مطرح شده، دولت باید خیلی از مسوولیت‌هایش را به بخش غیردولتی واگذار کند.

آل‌اسحاق گفت: بنا بر اقتضائات زمان، دولت را به‌عنوان نهاد حاکمیتی می‌خواهیم نه مجری؛ زیرا قرار نیست ۸۰ درصد از تصدی‌گری‌ها دست دولت و ۲۰ درصد بقیه دست بخش خصوصی باشد. این دولت باید کارها را به مردم واگذار و خرید خدمت کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد مشخص بنده این است که در سازمان مدیریت جدید که شکل خواهد گرفت اولین کار، حل مشکلات ریشه‌ای بودجه و تغییر ساختار آن باشد. آل‌اسحاق در عین حال تاکید کرد: باید نگاه جدیدی به شرح وظایف دولت داشته باشیم و قطعا دولت جدید جمهوری اسلامی ایران دولتی است که وظایف حاکمیتی از جمله سیاست‌گذاری،‌ هدایت، نظارت و پشتیبانی را دارد و این دولت نیاز به بدنه بزرگی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مشکل ما در ریشه است و باید براساس واقعیت‌های موجود کشورمان برنامه‌ریزی کنیم، گفت: در سازمان مدیریتی که قرار است شکل گیرد باید از مجموعه نخبگان و کسانی که در زمینه بودجه و سیاست‌گذاری فعال هستند و اساتید و کارشناسان استفاده و بودجه را تنظیم کرد؛ چون متاسفانه در حال حاضر فرمت بودجه ما همان ساختار قدیمی است. وی بیان کرد: اولویت‌ها باید به درستی در بودجه مشخص شود؛ بنابراین لازمه آن بازنگری در نظام بودجه‌نویسی کشور است و باید به آن عمیق‌تر نگاه شده و به ساختار دولت نیز نگاه مجددی داشته باشیم. آل‌اسحاق با بیان اینکه مساله نرخ ارز و نفت در بودجه ۹۴ یکی از مشکلات اساسی آن است، تصریح کرد: سه ماه زمان بین فروش نفت و تبدیل آن به ریال در بودجه ۹۳ وجود دارد؛ بنابراین نسبت درآمدهای نفتی و نرخ آن در بودجه ۹۳ مشکلی ندارد ولی در بودجه سال ۹۴ در این زمینه با مشکل مواجه خواهیم شد.