دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: همایش بهینه‌سازی مصرف انرژی در تاسیسات و ساختمان‌های اداری توسط شرکت برق استان قزوین برگزار شد. یوسف جبارزاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در این همایش گفت: مدیریت مصرف برق به دو صورت مدیریت بار و بهینه‌سازی انرژی قابل اعمال است که با فرهنگ‌سازی و ایجاد تغییرات بسیار ساده در عادات و رفتار مصرف‌کنندگان و تهیه و نصب و بهره برداری از وسایل و ماشین‌آلات با راندمان بهتر می‌توان به کاهش مصرف برق کمک کرد. این مسوول گفت: بیش از ۲ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی بادی در استان داریم که مزرعه بادی کهک اولین مزرعه تولید برق با استفاده از انرژی باد در ایران در فاز اول با ظرفیت ۵/۲ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و در صورت تکمیل پروژه ظرفیت تولید برق آن تا ۲۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: در انرژی خورشیدی نیز تا میزان ۲ مگاوات ظرفیت سرمایه‌گذاری هست که اخیرا یک سرمایه‌گذار برای ۱۰۰ کیلووات تولید انرژی خورشیدی اعلام آمادگی کرده است. جبارزاده گفت: ۱۵۰ کیلووات ساعت انرژی خورشیدی نیز به عنوان ظرفیت جدید در استان ایجاد شده که به این منظور برای هر واحد مسکونی پنل خورشیدی یک کیلوواتی با ۵۰ درصد یارانه دولتی ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: ۴۵ میلیون ریال یارانه برای نصب سیستم‌های خورشیدی در منازل پرداخت می‌شود و مشترک با پرداخت ۴۵ میلیون ریال می‌تواند از این سیستم خورشیدی برای تامین انرژی برق مورد نیاز خود استفاده کند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: با پیگیری انجام شده توافق نامه‌ای چهارجانبه بین استانداری، پارک علم و فناوری، اداره برق و سازمان انرژی‌های نو ایران برای راه‌اندازی مرکز تخصصی رشد در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر منعقد شده که با تاسیس آن می‌توانیم زمینه تربیت نیروهای متخصص را در این عرصه نیز فراهم کنیم.

وی درپایان گفت: به زودی دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی و آزاد اسلامی به سیستم انرژی خورشیدی مجهز خواهند شد که این روند در سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی نیز توسعه خواهد یافت.