گروه گردشگری: حاشیه‌های دفن پیکر شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در میدان تاریخی امیرچخماق، همچنان ادامه دارد. پس از آنکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی بیانیه‌ای دفن شهدا را در این میدان به واسطه دخل و تصرف در این محوطه تاریخی، غیرقانونی عنوان کرد، یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که مقررات میراث فرهنگی برای بناهای تاریخی مزخرفاتی است که سازمان‌های بین‌المللی درآورده‌اند و در برابر شهدا، حرف مفت است. اما نماینده آذربایجان غربی در مجلس با اشاره به دفن شهدای گمنام در یزد، در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی تاکید کرد: این برخورد بی‌احترامی به نام و خانواده شهداست؛ با توجه به اینکه اماکن تاریخی و ثبت شده به دلیل فعالیت‌های باستان‌شناسی حتی احتمال دارد در آینده مورد خاکبرداری قرار گیرد. عابد فتاحی افزود: عده‌ای می‌خواهند بگویند دولت روحانی و سازمان میراث فرهنگی در مقابل شهدا ایستاده‌اند و غیر از این هیچ قصد دیگری ندارند. این درحالی است که قانون اجازه نمی‌دهد پیکر پاک شهدای گمنام در مکان‌های تاریخی دفن شود. شهدا هم قسمتی از تاریخ ما هستند و باید مکانی خوب برای دفن آنها در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باعث و بانیان دفن شهدای گمنام در میدان امیر چخماق می‌دانند این کار غیرقانونی است و جاهای بسیار بهتری برای به خاکسپاری شهدا وجود دارد، ادامه داد: عده‌ای می‌دانند تمام مردم ایران نسبت به شهدا حساس هستند و گویی می‌خواهند با همه ارزش‌ها بازی کنند. آیا باید سیاسی‌بازی و ریاکاری را وارد ارزش‌های والایی همچون شهدا کرد؟ اتفاق‌های اخیر یزد نوعی سیاسی‌کاری و به مبارزه طلبیدن جناح سیاسی کنونی کشور است.

فتاحی همچنین خاطرنشان کرد: تمام گذشته ما میراث فرهنگی هستند؛ همان‌طور که دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی به‌عنوان قسمتی درخشان از تاریخ ما هستند، تمدن تاریخی ایران که متعلق به قرن‌های گذشته است هم برای ما ارزش تاریخ دارد. کشورها را با میراث فرهنگی آن می‌شناسند و اگر امروز حرفی برای گفتن داریم به دلیل تمدن تاریخی و میراث فرهنگی ما است.

او تاکید کرد: اینکه کسی بگوید قوانین میراث فرهنگی حرف مفت است خودش را زیر سوال‌ برده است. ما همان‌قدر که برای تمدن اسلامی ارزش قائلیم، میراث فرهنگی را نیز ارج می‌نهیم و با تمام توان به میراث فرهنگی و تمدن باستانی احترام می‌گذاریم.