یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد شاخص در هفته نیمه تعطیل
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با بازدهی یک درصدی همراه شد و توانست بخشی از افت هفته‌های اخیر خود (بعد از تمدید مذاکرات هسته‌ای) را جبران کند. در پی اعلام قیمت‌های محصولات پتروشیمی در دی ماه و افزایش قیمت آمونیاک و اوره، پتروشیمی‌هایی که محصولات مزبور عمده تولیدات آنها را تشکیل می‌دهند نظیر«شپدیس» و «پارسان» با افزایش قیمت سهام روبه‌رو‌ شدند (چهارشنبه نمادهای مزبور بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند). انتظار تعدیل سود که در نماد «فارس» (بزرگ‌ترین‌ نماد بورسی) وجود داشت برآورده نشد در نتیجه با واکنش منفی فعالان بازار همراه شد و اثر منفی خود را بر شاخص کل گذاشت. از سوی دیگر، رشد اقتصادی در نیمه نخست سال، 4 درصد اعلام شد که می‌تواند تاثیر مثبت خود را در بلندمدت بر بازار سرمایه به‌عنوان آینه اقتصاد بگذارد.


بازار ارز

پنجمین هفته صعودی بازار ارز
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا برای پنجمین هفته متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد و در نهایت با رشد 3/1 درصدی به قیمت 3 هزار و 570 تومان معامله شد. این در شرایطی بود که در اواسط روز چهارشنبه به بالای 3600 تومان نیز رسیده بود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی صرافی‌های بانک‌ها با عرضه دلار در قیمت‌های پایین در حال کنترل بازار ارز بوده‌اند. بنابراین، به‌رغم آنکه انتظارات معامله‌گران در بازار ارز همچنان افزایشی است، اما به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران تمایلی ندارند که قیمت‌ها از کانال 3500 تومانی فراتر روند. در این شرایط، قیمت نفت نیز رشد اندکی را تجربه کرد، اما احتمال پایداری این رشدهای قیمتی پایین است و همچنان بازار ارز را از سمت عرضه با نگرانی مواجه می‌کند. با این حال انتظار تغییرات شدید قیمت ارز در این روزها پایین است.


بازار سکه

کانال قیمتی جدید برای سکه
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت یک درصدی به قیمت 991 هزار تومان معامله شد و برای دومین هفته متوالی در قیمت‌های بالای 990 هزار تومان نوسان کرد. در شرایطی که دلار با افزایش قیمت همراه شده بود، عمده افت قیمت سکه در هفته گذشته مربوط به کاهش قیمت طلای جهانی بود. این در حالی است که روز گذشته، طلای جهانی رشد قابل توجهی را تجربه کرد که اثر خود را امروز بر بازار سکه داخلی خواهد گذاشت؛ به‌طوری که حتی ممکن است قیمت سکه مجددا به بیش از یک میلیون تومان نزدیک شود. از سوی دیگر، در بازار ارز با افزایش قیمت‌ها مقابله می‌شود و این موضوع می‌تواند اثر منفی بر قیمت سکه داشته باشد. با این حال، تمایل سکه به حرکت در محدوده بالای 990 هزار تومان همچنان بیشتر است.


بازار طلای جهانی

افزایش سفته‌بازی در بازار کم جان
با توجه به تعطیلات پایان سال، بازارهای معاملاتی طلا نیمه تعطیل بودند؛ مثلا روز گذشته، بازار هنگ کنگ، استرالیا، لندن و سنگاپور تعطیل بودند، در حالی که برخی بازارهای آسیایی و بازار نیویورک معاملات خود را انجام می‌دادند. در این شرایط، سودگیری‌های ناشی از رفتارهای سفته‌بازی در کنار افت ملایم ارزش دلار آمریکا موجب رشد قیمت طلای جهانی شد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1196 دلار بر اونس معامله می‌شد. کارشناسان معتقدند کم بودن حجم معاملات طلا، احتمال تداوم رشد قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین، تقاضای فیزیکی نیز با توجه به بسته شدن حساب‌های دفتری سالانه نمی‌تواند حمایت جدی از قیمت طلا در این روزها داشته باشد. این در شرایطی است که آمار رشد اقتصادی و نرخ بیکاری آمریکا نیز وضعیت بسیار مناسبی را نشان می‌داد که بر قیمت این فلز زرد فشار وارد می‌کند.


بازار اوراق مسکن

«تسه»ها روی مرز ۸۰ هزار تومانی
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392(تسه 9201) افت 9/3 درصدی را تجربه کردند و به قیمت 80هزار و 358 تومان معامله شدند. به این ترتیب، زیان آنها در نیمه دوم سال به 5/16 درصد رسید. روند معاملات اوراق در هفته‌های قبل نشان می‌دهد اوراق مزبور در مقابل قیمت‌های زیر 80 هزار تومان مقاومت نشان داده و مسیر کاهشی خود را تغییر داده‌اند. بنابراین، گرچه تقاضای «تسه»ها رو به کاهش است، افت قیمتی به زیر 80 هزار تومان با مقاومت مواجه است. با این حال، رکود در بازار مسکن همچنان تداوم دارد که اثر خود را به‌طور مستقیم بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن وارد می‌کند. به‌طوری که هم اکنون مازاد عرضه در این بازار کاملا مشهود است که احتمال کاهش قیمت ‌ها و خروج از محدوده 90-80 هزار تومانی را افزایش می‌دهد.


بازار نفت

رشدهای ناپایدار قیمت نفت
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا با قیمت 3/56 دلار بر بشکه معامله می‌شد. این رشد قیمتی در حالی اتفاق افتاد که به عقیده برخی کارشناسان علت این امر در نظر گرفتن قیمت 80 دلاری نفت برای بودجه سال 2015 عربستان است. در حالی که تولیدکنندگان نفت حاضر به کاهش تولیدات نیستند، سعودی‌ها معتقدند قیمت نفت افزایش می‌یابد؛ برای این منظور باید مازاد عرضه موجود در بازار نفت، با افزایش تقاضا جبران شود. این در حالی است که اوضاع اقتصاد جهانی به جز آمریکا مناسب نیست و حتی آمارهای فعلی این کشور نیز رشد سریع‌تر عرضه نسبت به تقاضا را نشان می‌دهد. در این رابطه، گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) حاکی از افزایش 3/7 میلیون بشکه‌ای در موجودی نفت خام آمریکا در هفته گذشته نسبت به بیشترین مقدار خود در ماه دسامبر است.