محمد ملک‌شاهی: فساد اداری و اقتصادی همانند آفتی است که در همه دستگاه‌ها ریشه دوانیده است، مشکلات و کژکارکردهایی را در کشور ایجاد کرده که نارضایتی همه را به دنبال آورده‌است. در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که ۱۷آذرماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، سران سه قوه حاضر شدند و اهتمام خود را برای ریشه‌کن کردن این آفت خانمان سوز ابراز نمودند؛ مقام معظم رهبری نیز از مسوولان امر خواستند که تصمیماتی قاطع و عملیاتی را در این زمینه اجرا کنند تا مردم نتیجه آن را به‌صورت ملموس احساس کنند.

سه محوری که برای همایش مبارزه با فساد اعلام شده بود: ۱- برنامه و راهبردهای حاکمیت در مبارزه با فساد، ۲- نقش جامعه مدنی در مقابله با فساد و ۳- مبارزه مردمی و نقش فرهنگ در مقابله با فساد.

این موارد که یادآوری می‌کند برای ریشه‌کن کردن فساد علاوه بر اهتمام دولت، به کمک جامعه مدنی نیز نیاز است. در این پرونده از باشگاه اقتصاددانان می‌خواهیم روش‌های اقتصادی و اجتماعی مبارزه با فساد را تحلیل و بررسی کنیم و سعی کنیم سوالات زیر را پاسخ دهیم.

• اگر بخواهیم نگاه پسینی به فساد نداشته باشیم، بلکه بخواهیم از وقوع فساد پیشگیری کنیم چه ساز وکارهایی را برای مقابله با فساد باید ایجاد کنیم؟

• چه زیرساخت‌هایی باید مهیا شود تا جامعه مدنی بتواند در مبارزه با فساد به دولت کمک کند؟

• تجربیات جهانی در زمینه مبارزه با فساد اداری چه دلالت‌هایی را برای ایران نتیجه می‌دهد؟