گروه خبر: سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ناگفته‌هایی از آخرین نماز جمعه آیت‌الله «اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی»، اختلافات علی‌اکبر ناطق نوری و محمود احمدی‌نژاد و میزان حقوق و مزایای ائمه جمعه، بیان کرد. به گزارش «ایرنا»، او که دیروز میهمان برنامه شناسنامه بود، درباره آخرین نمازجمعه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این نمازجمعه را با چنگ و دندان کنترل کردیم. آیا واقعا در هر هفته ای که آقای هاشمی می‌خواست بیاید ما باید یک لشکری را بسیج کنیم و به این شکل نمازجمعه را اداره کنیم. آن جمعه کنترل کردیم، اگر جمعه بعد می‌خواست ایشان تشریف بیاورد و بریزند نماز را به هم بریزند اصلا چه می‌ماند برای نماز جمعه؟ کشورهای اسلامی در مورد ما چه می‌گفتند؟ دنیا چگونه نگاه می‌کرد؟ لذا جناب آقای هاشمی خودشان هم متوجه شدند که به این شکل نمی‌تواند نماز بخواند. به گزار‌ش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: جریان فتنه‌ ۸۸ خسارت‌هایش خیلی زیاد بود. آن هفته‌ای هم که قرار شد در ماه رمضان در ۲۶ تیر ۸۸ جناب آقای هاشمی بیاید نماز جمعه، ما واقعا از‌ یکی دو روز قبل شب و روز بسیار سختی داشتیم که نمازجمعه را چگونه کنترل کنیم. تقوی گفت: این جمعیت را که هر آن ممکن بود نمازجمعه را به هم بریزند و نگذارند ایشان صحبت کند چگونه کنترل کنیم. نیروهای امنیتی و انتظامی و بچه‌های ستاد نماز جمعه‌ تهران کمک کردند که نمازجمعه به هم نریزد، با همه‌ کنترل‌ها باز، یکی بلند شد و شعار داد بین دو نماز که ماموری که آنجا بود زد در صورتش و بیرونش کرد و صورتش هم مجروح شد. ما با چنگ و دندان سعی کردیم نماز جمعه‌ آن روز را حفظ کنیم. اگر می‌خواست نماز جمعه‌ آن روز به هم بریزد، معلوم نبود نماز جمعه‌های دیگر به هم نریزد و بشود کنترل کرد. قرار بود در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌ها وزیر اقتصاد وقت آقای دکتر حسینی صحبت کند. من دیدم شرایط به‌گونه‌ای است که اصلا نمی‌تواند ایشان صحبت کند. من خودم از آن بالا شاهد بودم اینهایی که آمده بودند با کفش نماز خواندند، آن زن‌های کذایی و چه کارهایی که نکردند. در پشت دیوار دانشگاه بودند و بعضی‌ها نفوذ کرده بودند در دانشگاه و همراهی و هماهنگی می‌کردند.

اختلاف ناطق و احمدی‌نژاد

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در این برنامه تلویزیونی تصریح کرد: احمدی‌نژاد یکی دو جلسه به جلسات شورای هماهنگی انتخابات ۸۴ آمد و دیگر نیامد. اول هیچ فکر نمی‌کردیم او رئیس‌جمهور شود، حتی یکی دو برخورد تلفنی بین ناطق نوری با احمدی‌نژاد هم انجام شد. آقای ناطق می‌گفت شما این طرح‌هایی که دارید طرح‌هایی است که با واقعیت‌ها خیلی نمی‌سازد، روی آسمان‌ها سیر نکن، بیا پایین با هم صحبت کنیم، اینها را من می‌شنیدم که آقای ناطق تلفن زد به آقای احمدی‌نژاد و آقای ناطق به شدت معترض بود به این گونه برخورد و این روش. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام تقوی در این برنامه در مورد میزان حقوق و مزایای ائمه جمعه گفت: این شوخی است که با ۱۵۰ هزار تومان اینها بخواهند زندگی کنند. این پول آب و برق و رفت و آمدی که ائمه ‌جمعه دارند نمی‌شود. من این مطلب را هم روشن کنم که واقعا ائمه ‌جمعه چیزی از دولت نمی‌گیرند، نه حقوقی می‌گیرند نه پولی می‌گیرند، فقط شهریه‌ مقام معظم رهبری را می‌گیرند.

دلایل عدم‌حضور ناطق در جامعه روحانیت مبارز

در ادامه تقوی در مورد دلایل استعفای ناطق نوری از جامعه روحانیت گفت: استعفا ندادند، نمی‌آیند. آقای ناطق‌ یک ایراداتی دارد به جامعه، ایشان‌ یکی از ایرادهایش این است که در جریان انتخابات که آقای احمدی‌نژاد در آن مصاحبه حرف زد به من ظلم شد. چیزی من از ایشان شنیدم و جامعه روحانیت از من دفاع نکرد، شما باید از عضو قدیمی این جامعه دفاع می‌کردید، حالا در جامعه هم مطرح شد که آیا هر عضوی از جامعه در بیرون در کارهای سیاسی کاری انجام دهد شورای مرکزی دفاع کند‌ یا نه.

مدیریت ما در نهاد نمازجمعه مدیریت پادگانی نیست

او در ادامه این گفت‌وگو در مورد شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه گفت: سیاست‌های کلی مشخص است. این‌طور نیست هر هفته بنشینیم برای نمازجمعه چارچوبی را مشخص کنیم، اما مواردی این‌گونه پیدا می‌شود. امامان جمعه شخصیت‌های فاضل و تحصیلکرده هستند و چهره‌های قابل قبولی دارند. آنها افرادی نیستند که هر روز بخواهیم مساله‌ای را به آنها دیکته کنیم. ما چون دسترسی‌مان به اطلاعات و اخبار فراوان است، اخبار هفته را جمع می‌کنیم و برای آنها ارسال می‌کنیم.‌ یک سایتی هم داریم به نام سایت امامت، اخبار را می‌گذاریم در آن سایت و آقایان از آن استفاده می‌کنند. بعضی‌ها می‌گویند شما مطالب را برای ائمه ‌جمعه دیکته می‌کنید، آنها مطالب شما را می‌گویند، من بارها گفتم مدیریت ما در نهاد نمازجمعه مدیریت پادگانی نیست که‌ یک فرماندهی بالا باشد که به چپ چپ به راست راست بگوید.