تقلای طلا برای پایان خوش

گروه بازار پول: اونس در روزهای فعالیت نامنظم بازارهای طلا در پایان سال میلادی برای نزدیک شدن به مرز روانی تقلای شدیدی کرد. هر اونس فلز زرد که چهارشنبه در آخرین روز کاری تقریبا کامل سال به بهای ۱۱۷۵ دلار رسیده بود، تا جمعه بعدازظهر به قیمت ۱۱۹۶ دلار رسید. چهارشنبه، آخرین روز کاری سال بود که در آن اکثر بازارهای مالی جهان در تمام ساعات روز فعال بودند. البته تا روز دوم ژانویه برخی از بازارها در تمام ساعات روز و برخی از بازارها در ساعاتی باز خواهند بود تا هنوز نتوان قیمت نهایی سال را مشخص کرد. با این همه به دلیل محدودیت حجم معاملات به دلیل یکپارچه نبودن فعالیت‌ها، تکان شدید بهای اونس از سطح فعلی دور از ذهن است.

رشد در ایام کریسمس

اونس روز چهارشنبه دچار نوسان قیمتی بود؛ اما در نهایت با ثبات تقریبا کامل قیمت نهایی روز مواجه شد. در حالی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بهای ۱۱۷۶ دلار برای هر اونس طلا رقم خورده بود، قیمت نهایی روز چهارشنبه نیز ۱۱۷۵ دلار شد. بازارهای غربی روز پنج‌شنبه به مناسبت جشن کریسمس تعطیل بودند؛ اما در بازارهای فعال اونس تا قیمت ۱۱۸۴ دلار بالا رفت. طلا روز جمعه هم در بازارهای فعال(تا لحظه تنظیم این گزارش)، با افزایش قابل توجه ارزش روبه رو شد. در این روز اونس تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۹۶ دلار رسید؛ گرچه هم اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

فلز زرد روز چهارشنبه تحت‌فشار فروش فنی و همچنین عوامل خارجی کاهشی بود. ادامه افت قیمت‌های نفت خام در حالی فشار را روی بازار فلزهای گرانبها حفظ کرد که حجم معاملات در آستانه کریسمس رو به کاهش گذاشته بود. بیشتر بازارهای آمریکا روز چهارشنبه زودتر از زمان مقرر به کار خود پایان دادند؛ اما جالب اینجا است که در ساعات کاری غیرهماهنگ بازارهای طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلا توانست خود را تا نزدیک مرز ۱۲۰۰ دلار بالا بکشد. رشد روزهای پنج‌شنبه و جمعه تا حدی به دلیل پوشش کوتاه‌مدت و تجربه کف قیمتی در روز چهارشنبه بود. اونس روز چهارشنبه در مقطعی به پایین ترین سطح ارزش خود در سه‌هفته گذشته رسید. جهش طلا در روز جمعه به‌رغم عملکرد خوب بازارهای سهام و تقویت شاخص اتفاق افتاد.

فشار شاخص های سهام

یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته کاری گذشته، رشد قابل توجه شاخص‌های سهام ایالات‌متحده تحت‌تاثیر داده‌های فوق‌العاده از رشد آمریکا بود. شاخص‌های داوجونز و S&P دوباره رکوردهای پیشین خود را شکستند. بازگشت سرمایه به بازارهای سهام در تمام جهان باعث شده بسیاری از بازارهای کالاهای خام از جمله بازارهای طلا و نقره به چالش کشیده شوند. رشد ۵ درصدی بزرگ ترین اقتصاد جهان در سه ماه سوم سال ۲۰۱۴ میلادی نیز تبدیل به عامل مهم کاهشی برای طلا شده است. افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در سال ۲۰۱۵ می‌تواند فشار روی فلز زرد را تشدید کند؛ گرچه هنوز نگرانی‌هایی درباره اقتصاد جهان و همچنین مسائل ژئوپلیتیک وجود دارد؛ فعلا اما جالب‌ترین مساله مورد توجه قیمت نهایی اونس در سال ۲۰۱۴ است. ساعات کاری باقی مانده از سال این رقم را مشخص خواهد کرد. مهم‌ترین ساعات می‌تواند ساعات کاری صبح ۳۱ دسامبر باشد. این زمان آخرین فعالیت بازارهای غربی طلا در سال خواهد بود تا معامله‌گران روز دوم ژانویه به بازارها بازگردند.

عوامل ۲۰۱۵

اما آنچه تقریبا قطعی است،‌افت ارزش طلا در سال ۲۰۱۴ است که در ادامه افت سال ۲۰۱۳ قرار می‌گیرد. اونس فلز زرد سال ۲۰۱۴ را با نوسان در محدوده ۱۲۲۰ دلار آغاز کرد تا نوسان حول و حوش مرز ۱۲۰۰ دلار هم افت به شمار آید. البته افت سال جاری در مقایسه با سقوط ۲۰۱۳، ثباتی نسبی است.

به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، تحلیلگران موسسه مالی UBS سوئیس بر این باورند که سال ۲۰۱۴ میلادی دوره‌ای برای تثبیت قیمت جهانی طلا پس از کاهش شدید ۲۸ درصدی قیمت آن در سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است. بر اساس این گزارش مسائل و اتفاقات مهمی که در سال ۲۰۱۴ میلادی بر بازار طلا موثر بود، اتفاقات شرق اوکراین و تحولات خاورمیانه بوده است. ولی نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی چین به خصوص در ۶ ماه دوم امسال تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته است. اقدام دولت هند در محدود کردن واردات طلا نیز موجب تعجب و شگفتی بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران شد. این مساله موجب شد تا چین با پشت سر گذاشتن هند به بزرگ‌ترین بازار طلای جهان تبدیل شود. برگزاری همه‌پرسی مربوط به ذخایر طلای سوئیس نیز از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۱۴ میلادی بوده است؛ ولی بی‌شک مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا در ماه‌های اخیر نوسانات ارزش دلار بوده است. افزایش ارزش دلار طی ماه‌های گذشته فشار شدیدی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، طی سال ۲۰۱۵ میلادی نیز عوامل مهمی بر قیمت جهانی طلا موثر خواهد بود. از جمله این عوامل می‌توان به ارزش دلار اشاره کرد. تحلیلگرانی که معتقد به کاهش قیمت طلا هستند، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت این فلز زرد در سال آینده بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۹۰ دلار در نوسان خواهد بود. دیگر عامل مهم موثر بر قیمت طلا نوسانات قیمت نفت خواهد بود. اگر قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه دهد قیمت طلا نیز با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. وضعیت رشد اقتصادی چین، آمریکا و ژاپن و همچنین آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. نرخ تورم در اقتصاد جهانی به خصوص کشورهای توسعه یافته نرخ بهره آمریکا و تنش‌های سیاسی جهان نیز از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا خواهد بود.