گروه بازار پول: در آخرین روز از نخستین هفته دی‌ماه فضای بازار آرام‌تر از روزهای قبل بود و قیمت دلار تغییرات جزئی کاهشی را تجربه کرد. گروهی از فعالان عامل اصلی این کاهش جزئی را ناشی از احتیاط بازیگران غیررسمی و کاهش حجم معاملات عنوان کردند. بهای دلار سه‌شنبه و چهارشنبه پس از افزایش ابتدای روز با کاهش قیمتی مواجه شد و به‌نظر می‌رسد روز پنج‌شنبه بازیگران ارزی تحت‌تاثیر همین عامل در انجام معاملات احتیاط بیشتری به خرج دادند تا بهای دلار با افت قیمتی مواجه شود.

ثبت رکورد ۱۸ ماهه

بهای دلار در اولین روز کاری هفته گذشته برای اولین بار پس از ۱۰ روز افت کرد؛ اما در روزهای دوشنبه و چهارشنبه روند دیگری رقم خورد و قیمت دلار با افزایش وارد سطح جدیدی شد. شاخص بازار ارز در دومین روز کاری، روز دوشنبه، به ۳۵۵۰ تومان رسید. به این ترتیب دلار پس از کاهش ابتدای هفته و تعطیلی روز یکشنبه، ۳۰ تومان رشد کرد. اما این پایان روند رو به رشد شاخص بازار ارز نبود و دلار روز چهارشنبه تا قیمت ۳۶۰۰ تومان هم بالا رفت، گرچه در پایان روز روی بهای ۳۵۷۵ تومان ایستاد، رقمی که بالاترین بهای این ارز در ۱۸ ماه گذشته بود. افت ارزش دلار از اوج چهارشنبه، ناشی از ورود صرافی بانک‌ها از میانه روز بود که توانست بخشی از افزایش ابتدای صبح را جبران کند.

گروهی از فعالان بازار افزایش قیمتی روز چهارشنبه و لمس قیمت ۳۶۰۰ تومان را ناشی از تفاوت نرخ برابری دلار و درهم در بازار داخلی و بازار جهانی عنوان کردند. در این روز در ابتدای فعالیت بازار، نسبت دلار به درهم در بازار داخل کمتر از نسبت آن در بازارهای جهانی بود و برخی از فعالان سعی کردند با استفاده از این تفاوت نسبت، کسب سود کنند. به‌عبارت ساده‌تر تفاوت نرخ‌های برابری در بازار تهران و دبی به چیزی منتهی شد که کارشناسان آن را «آربیتراژ ارزی» می‌خوانند.

روز پنج‌شنبه اما روز آرامش بود. دلار در آخرین روز هفته پس از دو روز افزایش قیمت، با افت ارزش روبه‌رو شد. بهای دلار در آخرین روز کاری از نخستین هفته زمستان، با ۵ تومان کاهش روی قیمت ۳۵۷۰ تومان ایستاد. دلار با ثبت این نرخ برای دومین روز در بازه قیمتی ۳۵۵۰ تومان تا ۳۶۰۰ تومان قرار گرفت.

زورآزمایی اونس و دلار

قیمت سکه هفته قبل تحت‌تاثیر کاهش قیمت اونس و افزایش قیمت دلار بود. برآیند تغییرات افزایشی دلار و افت بهای اونس تغییرات محدود سکه بود. هفته قبل قیمت سکه با وجود نوسانات زیاد اونس و دلار تنها در کانال ۹۹۰ هزار تومان نوسان کرد. البته جهت تغییرات سکه بیشتر از اونس جهانی تبعیت کرد و قیمت سکه در طول هفته با افت جزئی مواجه شد. بیشترین افت این فلز گرانبها به آخرین روز هفته برمی‌گردد. در ششمین روز هفته هر سکه بهار آزادی با بهای ۹۹۱ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۳ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه داشت. با این حال بهای اونس روزهای پنج‌شنبه و جمعه با وجود تعطیلی بخش عمده‌ای از بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت و به مرز ۱۲۰۰ دلار نزدیک شد. انتظار می‌رود در صورت ثبات قیمتی دلار، قیمت سکه در روز ابتدایی هفته جاری با افزایش مواجه شود؛ چراکه اونس تا جمعه بعدازظهر حدود ۲۰ دلار رشد کرد.

پایان آرام نخستین هفته زمستان