اجرای 33 طرح کشاورزی در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: استان خوزستان با تولید انواع محصولات کشاورزی و شرایط مستعد توسعه، ظرفیت‌های بی‌بدیلی دارد که در هیچ‌کدام از استان‌های دیگر کشور موجود نیست. کیخسرو چنگلوایی عنوان‌کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام شد که هم‌اکنون ۳۳ طرح کشاورزی با سرمایه ۵۴۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف شیلات، باغبانی، دامی و زراعی در دست اجرا است.

وی گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۱۵ هزار تن به تولیدات کشاورزی استان اضافه خواهد شد و برای یازده هزار و ۷۰۰ نفر نیز از این طریق اشتغال ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی و ۳۵۰ هزار هکتار دیم است، افزود: همچنین تولیدات کشاورزی استان به ۵/۱۴ میلیون تن رسیده است؛ به طوری که با توجه به تنوع اقلیمی و اراضی مستعد کشت خوزستان، سالانه ۱۳۸ محصول زراعی در این اراضی کشت می‌شود. چنگلوایی تصریح‌کرد: خوزستان با حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و اختصاص اعتبار به پروژه‌های استانی، جایگاه ویژه‌ای را در کشور پیدا کرده است، به‌طوری‌که هم‌اکنون رتبه نخست را در میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور داریم. وی اظهار کرد: خوزستان در خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تولید و سطح زیرکشت ذرت، تولید گل مریم، تولید محصولات سالم و مبارزه علیه عوامل زیان رسان نیز در جایگاه اول کشور قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان‌کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند به پایداری تولید و بهبود معیشت کشاورزان کمک کند، صادرات است. خوشبختانه طی سال‌های گذشته با وجود محدودیت‌های جهانی روند صادرات محصولات کشاورزی خوزستان رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که کل صادرات ما در سال ۹۰، ۶۸۵ هزار تن بود، درحالی‌که این عدد در ۶ ماه نخست امسال، به یک میلیون و ۱۶۸ هزار تن رسیده است. چنگلوایی بیان‌کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان با ۵۶ میلیارد تومان سرمایه و ۸۰ هزار عضو در بین ۸۲ صندوق کشوری در رتبه اول کشور قرار دارد. وی گفت: این صندوق خدمات بسیار خوبی ازقبیل تسهیلات کم بهره را به کشاورزان پرداخت می‌کند. وی تصریح‌کرد: امسال در تولید دو محصول میگو و چغندرقند رکورد داشتیم، به طوری که موفق به دستیابی به بالاترین عملکرد در واحد سطح چغندر قند به میزان بیش از ۲ هزار هکتار و تولید ۳ هزار و ۵۷۰ کیلوگرم میگو شدیم. حجم تولید میگو در استان به یازده تن در هکتار رسید، درحالی‌که متوسط تولید کشور نسبت به این عدد کمتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان‌کرد: احیای مجدد کشت چغندرقند پس از ۱۰ سال یکی‌ از اقدامات مهمی است که به‌منظور توسعه کشاورزی انجام شده است. راه‌اندازی کارخانه‌های تولید قند در خوزستان می‌تواند در افزایش سطح زیرکشت این محصول نقش بسزایی داشته باشد.

چنگلوایی افزود: سال‌گذشته برای اولین بار، تولید خاویار با ۵/۶کیلوگرم عملکرد استان آغاز شد. تولید این محصول امسال سرعت رو به رشدی داشته است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۰ کیلوگرم خاویار در استان تولید شود. وی با اشاره به ضرورت توسعه کشاورزی حفاظتی در خوزستان عنوان‌کرد: کنار گذاشتن روش‌های سنتی کشت محصولات کشاورزی از برنامه‌های مهم ما در سال‌های اخیر بود و امسال نیز عملیات کشاورزی حفاظتی در ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح‌کرد: یکی از ضرورت‌های دیگر کشاورزی ارتقای مکانیزاسیون است. خوشبختانه کشاورزان از به‌کارگیری ادوات کشاورزی جدید استقبال خوبی کرده‌اند. در حال حاضر، ضریب مکانیزاسیون استان در بخش کشاورزی ۹۰ درصد است.

وی گفت: امسال ۲ هزار و ۷۱۷ تراکتور و کمباین جذب شد و با تسهیلات کم‌بهره در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

چنگلوایی بیان‌کرد: در بخش تولیدات دامی نیز با به‌کارگیری روش‌های بهداشتی، عملکرد تولید مرغ در استان افزایش یافت، به گونه‌ای که در ۶ ماه اول امسال، میزان جوجه‌ریزی ۱۱ درصد رشد داشت. وی با اشاره به روند اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان گفت: این طرح هم‌اکنون با ۵۰ کارگاه در نقاط مختلف استان در حال اجرا است. تاکنون ۱۷ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری از طریق این طرح به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآورشد: طرح‌های بزرگ شیلاتی ازجمله مجتمع پرورش ماهی آزادگان و شهید احمدیان در زمینی به مساحت ۴ هزار و ۵۵۰ هکتار در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح‌ها تولیدات شیلاتی استان ۲۳ هزار تن افزایش یابد.