دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه آرمان: رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: وجود پیوست‌های فرهنگی، شهری و پدافند غیرعامل، یکی از الزامات بلند مرتبه‌سازی در شهرها و به‌ویژه در مشهد است. علی همایی‌فر، با تاکید بر وجود پیوست‌های فرهنگی در ساخت‌وسازهای شهری گفت: بلندمرتبه‌سازی صحیح، دارای اصول مشخصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همایی‌فر ادامه داد: در ساخت ساختمان‌های بلند باید عواملی همچون رعایت حقوق همسایه، هویت شهری، دید به حرم مطهر و همچنین موضوع ترافیک شهری مدنظر قرار گیرد و این اصول باید در قالب پیوست‌های فرهنگی، شهری و پدافند عامل، لحاظ شود.

وی تصریح کرد: تمامی طرح‌های مربوط به ساختمان‌های مرتفع باید از این کانال‌ها عبور کنند تا پیامدهای احتمالی حاصل از این‌گونه ساخت‌وسازها کنترل شود. همایی‌فر با بیان اینکه بلند مرتبه‌سازی دارای شرایط مشخصی است، گفت: در ساخت ساختمان مرتفع در شهرها باید این نکته را در نظر گرفت که مکان‌هایی مناسب برای ایجاد ساختمان‌های مرتفع انتخاب شود تا بتوان بسیاری از اصول شهری و شهروندی را رعایت کرد.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی تاکید کرد: اگر چه بلند مرتبه‌سازی یک اضطرار شهری است اما شهرداری می‌تواند با رعایت پیوست‌های مختلف، ساخت‌وسازها را کنترل کرده تا از بروز مشکلات بلند مرتبه‌سازی به‌عنوان یک عارضه شهری جلوگیری شود.