گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز همزمان با برگزاری مراسم معارفه رئیس جدید سازمان بورس با افت ۴۴۸واحدی مواجه شد. دیروز بازار هر چند روند منفی داشت اما جمع‌آوری صف فروش هلدینگ خلیج‌فارس توسط معامله‌گران حقوقی و تزریق نزدیک به ۱۴میلیارد تومان نقدینگی بازار با تاثیر افت ۲۶۳واحدی این نماد مواجه شد تا در نهایت شاخص کل با ۶۴/۰ درصد افت مجددا به زیر مرز ۷۰هزار واحد بازگردد و به عدد ۶۹هزار و ۷۰۵واحد برسد. این بازگشت شاخص به ویژه در شرایطی که هلدینگ خلیج فارس مجددا با صف فروش سنگینی مواجه شده است نگرانی از افت بیشتر شاخص در طول هفته پیش رو را افزایش داده است. وجود دامنه نوسان و حجم مبنا که به فرسایشی شدن روند قیمت‌ها منجر شده یکی از دلایلی است که در بورس تهران مانع از رخداد سریع اصلاح قیمتی شده و موجب می‌شود روحیه معامله‌گران به دلیل اصلاح قیمتی پله پله به شدت کاهش یابد. از هفته گذشته و بازگشایی عجیب هلدینگ خلیج فارس که با اطلاع‌رسانی یک خطی از شرایط این شرکت همراه شد صف فروش برای این نماد تشکیل شده و انتظار نمی‌رود تا زمان به تعادل رسیدن این سهم، بازار شاهد آرامش باشد. حاکمیت مدیریت دولتی در هلدینگ، کاهش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی و مشکلات درونی هلدینگ به ویژه در بخش اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی و واگذاری برخی از پروژه‌های مشکل‌دار به این شرکت از جمله دلایل بازار برای رویگردانی از این نماد شده است. در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو آمار تولید ۹ماهه خود را منتشر کرد که در این مدت این شرکت ۴۴۲هزار دستگاه تولید و ۴۱۳هزار دستگاه فروش داشته است. همچنین رکورد تولید مجموع خودروهای ایکس ۱۰۰ و تیبا گروه خودروسازی سایپا در آخرین روزهای پاییز نسبت به کل تولید این محصولات در سال ۹۲ شکسته شد. بر اساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا در۹ ماهه سال ۹۳ توانست با تولید ۲۶۵۷۵۵ دستگاه از خودروهای ایکس ۱۰۰ و تیبا رکورد کل تولید این محصولات را در سال ۹۲ که تعداد ۲۶۴۴۶۳ دستگاه خودرو بوده بشکند که نشان از افزایش تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا در سال جاری دارد.

در گروه ساختمانی دیروز اکثر نمادها با صف فروش همراه بودند به رغم افت قیمتی اخیر این نمادها همچنان فشار کاهشی شدیدی در برخی از نمادها به چشم می‌خورد. در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی آبادان برای تعدیل سود متوقف شد. کاهش شدید بهای پی‌وی‌سی فعالان این صنعت را نگران کرده است.

در گروه معدنی قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به ۶۵ دلار کاهش یافته که در ۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در گروه برقی، دیروز ایران ترانسفو به‌رغم پایان رقابت برسر مدیریت این شرکت مجددا با صف خرید مواجه شد. در گروه غذایی، رئیس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با اعلام اینکه تا اول اردیبهشت‌ماه ۹۴ روغن به وفور در انبارها ذخیره شده است، گفت: به‌‌رغم کاهش قیمت روغن خام در بازارهای جهانی امسال هزینه‌های تولید افزایش یافته و کاهش قیمت روغن منطقی نیست. در گروه سیمانی، سیمان هگمتان دیروز بعد از تعدیل منفی بازگشایی شد.

شرکت سیمان هگمتان با سرمایه ۵۰۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در گزارش حسابرسی نشده (اصلاحیه) ۹ ماهه منتهی به ۳۰/۱۰/۹۳ سود هر سهم خود را با ۱۸ درصد تعدیل منفی نسبت به گزارش قبلی، مبلغ ۱۰۲۶ ریال برآورد کرده است.

در گروه مخابرات دیروز مجوز افزایش تعرفه تلفن ثابت صادر شد. وزیر ارتباطات با اشاره به هزینه‌های شرکت مخابرات در طرح هم‌کدسازی گفت: در راستای جبران هزینه‌های مخابرات باید طرحی ارائه شود تا با افزایش تعرفه‌ها، درآمدهای این شرکت از شهرهای بزرگ جبران شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جشن پایان هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت با اشاره به اینکه این طرح در راستای عدالت اجتماعی محقق شده است در ارتباط با جبران هزینه‌های مخابرات در این حوزه عنوان کرد: با اجرای این طرح هزینه کسانی که در شهرهای استان حضور دارند کاهش می‌یابد، اما مخابرات هزینه‌کردهایی را در این بخش داشته که نهایتا با افزایش درآمدهایش از محل هم‌کدسازی باید جبران شود.

وی ادامه داد: قراری با دوستان مخابراتی گذاشته‌ایم تا با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در بخش هم‌کدسازی داشته‌اند ۶ ماه این طرح اجرا شود و بعد از آن بازنگری نسبت به آن داشته باشیم.

وزیر ارتباطات افزود: در راستای جبران هزینه‌های مخابرات باید طرحی ارائه شود تا درآمدهای این شرکت از شهرهای بزرگ جبران شود زیرا کسانی که در شهرهای بزرگ هستند اگر با ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش تعرفه نیز مواجه شوند چندان نگرانی و آسیبی شامل حال آنها نمی‌شود. وی با تاکید بر اینکه ICT از برنامه پنجم توسعه بسیار عقب است، یادآور شد: پیش از آنکه اپراتورها به زمینه خدمات نسل سوم و چهارم ورود پیدا کنند میزان پهنای باند درخواستی را از آنها جویا شدیم اما رقمی که ارائه دادند را ضربدر ۲ کردیم تا در اواسط کار دچار مشکل نشویم. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات به ۲۶۷میلیارد تومان بالغ شد.