نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس گفت: تخلفات اقتصادی موجب عدم اعتماد به نظام و زیر سوال بردن امنیت ملی است و در حکم دشمنی علیه نظام است که باید به‌شدت با آن برخورد شود تا کسی جرات چنین کاری را به خود ندهد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره فساد ۱۲ هزار میلیاردی اظهار کرد: متاسفانه نبود یک نظام جامع اطلاعاتی و نظارت دقیق بانک مرکزی در خصوص بانک‌های دولتی و خصوصی و همچنین توسعه شیوه‌های ارائه خدمت در نظام بانکی که نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های مناسب برای کنترل است و ضعف‌های شدیدی که در حوزه عملیات بانکی هست، امکان سوء‌استفاده را برای افراد فراهم می‌کند.

وی افزود: این سوء‌استفاده‌ها همچنین به دلیل ضعف مدیریت‌های بانکی نیز هست که باعث شده هر چند وقت یک‌بار شاهد تخلفات کوچک، متوسط و بزرگ در نظام بانکی کشور باشیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: امروز تجربه دنیا در حوزه استفاده از نظارت‌های پیشرفته در نظام بانکی اقدامی مناسب است که می‌توانیم آن را انجام دهیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: به دلیل ضعف مدیریت کلان بانکی، ضعف مدیریت استانی، سوء‌استفاده مسوول شعبه بانک، تخلفات مربوط به ضمانت‌نامه‌های جعلی و تبدیل به نقد و ابطال و صدور مجدد ضمانت‌نامه انجام شده و این فرآیند در دوره زمانی دو ساله بوده؛ متاسفانه این ضعف نظارت است که کسی به این موضوع توجه نکرده و این از مهم‌ترین موضوعاتی است که چرا این حفره بزرگ وجود دارد.

وی بیان کرد: برخی مدیران شعبه به تفکیک شهرستان، حساب‌ها و ضمانت‌نامه‌ها هر روز ریز اطلاعات را دارند و تغییرات را بررسی و براساس مقررات هشدار می‌دهند اما متاسفانه این امر در بسیاری از بانک‌ها رعایت نمی‌شود.

پورابراهیمی گفت: در حال حاضر در بازار سرمایه نرم‌افزارهای جدیدی وجود دارد که رفتارهای بازار را بررسی می‌کند و اگر کسی رفتار غیرمجاز انجام دهد، نرم‌افزار آلارم می‌دهد و رفتارها ضابطه‌مند شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه نظام بانکی هم اعتقاد داریم نمی‌شود در بانکی ضمانت‌نامه خلاف صادر شده و رئیس شهرستان، استان و کشور و بانک مرکزی متوجه نشود که این جای تاسف است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: برخی افراد در کرمان در ارتباط با پیگیری این فساد مالی از چند ماه قبل درگیر شده‌اند و اطلاع دقیقی از تعداد آنها ندارم، اما شرکت‌ها و موسسه‌های دیگری درگیر بوده‌اند و در فرآیند پرونده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: وزارت اطلاعات و حوزه قضایی کشور و استان در حال کار جدی در این زمینه هستند و حجم تجمعی این تخلفات بالا است.

پورابراهیمی در ادامه تاکید کرد: درخواست ما این است که مسوولان اقتصادی و نظام بانکی استان و کشور با دقت و رویکرد کارشناسی، کار را نظارت و پیگیری کنند و در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که این اتفاق در آینده کمتر بیفتد.

وی با اشاره به اینکه این اتفاقات موجب عدم اعتماد مردم به فعالیت‌های اقتصادی می‌شود، تصریح کرد: این اقدامات از اقدام دشمن علیه کشور بدتر است و تخلف اقتصادی باید به عنوان تخلف علیه امنیت ملی و اعتماد ملی تلقی شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: تخلفات اقتصادی موجب عدم اعتماد به نظام و زیر سوال بردن امنیت ملی است و در حکم دشمنی علیه نظام می‌باشد که باید به‌شدت با آن برخورد شود تا کسی جرات چنین کاری را به خود ندهد.