بیمه «ما» از محل آورده نقدی افزایش سرمایه می‌دهد
یک شرکت بیمه چگونه می تواند مشتری مدار باشد؟ بخاطر ماهیت بیمه، استفاده از خدمات مشتری‌مداری در صنعت بیمه مصداق بیشتری دارد چرا که بیمه‌ها برای فروش نیازمند اعتماد مردم هستند. جامعه باید با اطمینان خاطر از‌اینکه در زمان وقوع حادثه بیمه‌گر خسارات را جبران می‌کند و جای نگرانی نیست، اقدام به خرید بیمه‌نامه نماید. اگر بر اثر رفتار غیرحرفه‌ای یک بیمه‌گر به اطمینان جامعه از‌این صنعت خدشه‌ وارد شود‌این مشکل فقط دامن آن شرکت را نمی‌گیرد بلکه کل خدمات بیمه و تمامی‌شرکت‌ها زیر سوال می‌روند و اذهان عمومی‌نسبت به صنعت بیمه بدبین می‌شود.
بارها پیش آمده است که بیمه‌گر به خاطر فرار از پرداخت خسارت با هزاران بهانه و ترفند خسارت زیان‌دیده را نمی‌پردازد و‌این موضوع‌این اطمینان خاطر را از بین خواهد برد. در حالی که بیمه‌گر قبل از فروش باید مشاور خوبی برای مشتری باشد به طوری که بیمه‌گذار متوجه خطرهای احتمالی که او و سرمایه‌هایش را تهدید می‌کند، باشد. خریداران بیمه نباید در زمان خسارت به مشکل بخورند و‌این اعتماد تنها با رفتار حرفه‌ای بیمه‌گران بدست می‌آید. در بیمه بیش از ۹۰ درصد مشتری‌مداری ناشی از خدمات بعد از فروش مربوط به پرداخت خسارت است. فرآیند خسارت از زمان مراجعه مشتری به بیمه‌گر در زمان صدور بیمه‌نامه آغاز می‌شود، زیرا پرداخت خسارت کامل و آسیب‌های حوادث توسط بیمه‌نامه‌ای جبران می‌شود که در زمان صدور متناسب با شرایط مشتری صادر شده باشد.‌این موضوع تقریبا در مورد تمام رشته‌های بیمه‌ای صدق می‌کند. تاثیر پرداخت به موقع خسارات در جلب رضایت مشتری از ده‌ها روش تبلیغاتی بیشتر است.

نظر شما درخصوص نظارت بیمه مرکزی چیست؟
نظارت نهاد ناظر مستلزم داشتن نیروی انسانی متخصص است. با بخشنامه‌های غیراصولی و امر و نهی کردن نمی‌توان نظارت کرد. در حال حاضر ارتباط فنی بیمه مرکزی با شرکت‌های بیمه زیاد نیست، روش‌های نظارتی علمی‌و به روز نیست. در حالی که نظارت و کنترل عملکرد شرکت‌های بیمه در کنار استانداردهای بین‌المللی نیازمند تلفیق علم و تجربه است.

نظارت بر عملکرد بیمه ها در دنیا به چه صورت است؟
در دنیا سازمان نظارت مالی از ادغام بخش‌های نظارتی بانک مرکزی، بیمه مرکزی و بورس درست شده است که مسوول نظارت بر عملکرد بیمه‌های بازرگانی است حتی کشورهایی مثل دبی و مالزی هم‌این سازمان را دارند. اما در‌ایران بیمه مرکزی ساختار عریض و طویلی دارد که متاسفانه هماهنگی خوبی بین آن با شرکت‌های بیمه نیست.
صنعت بیمه دوره گذار خوبی را طی نکرده است وقتی در سال 80 اقدامات بیمه مرکزی در جهت ورود بخش خصوصی نتیجه داد و بیمه از یک فضای بسته دولتی خارج شد برنامه‌ای برای تربیت و آموزش نیروی انسانی متناسب با بازار غیردولتی تدوین نشده بود. اقتصاد‌ایران توانست در بسیاری از بخش‌ها توسعه یابد اما صنعت بیمه به لحاظ ضعف در نیروی انسانی متخصص از‌این قائله عقب ماند و نتوانست پا به پای دیگر صنایع رشد داشته یابد.
در واقع کشور ظرفیت داشت اما برنامه‌ای برای استفاده از‌این پتانسیل‌ها وجود نداشت، مقررات و قوانین قدیمی‌و مختص سال‌های گذشته بود و اجازه‌ایجاد بازار رقابتی را نمی‌داد در نتیجه بیمه پس از سال‌ها فعالیت هر سال نسبت به سال قبل ضعیف‌تر می‌شود.

لطفا درخصوص عملکرد بیمه‌ «ما»بگوید؟
در شرکت بیمه «ما» سعی کردیم از رفتار غیرحرفه‌ای پرهیز کنیم، در واقع توسعه خدمات همراه ارتقای سطح کیفی محصولات عملی شده بیمه ما همراه 1200 نماینده فعال در سراسر کشور و دارا بودن کادری فنی تخصصی توانسته در سه دوره مالی عملکرد قابل قبولی داشته باشد. در بیمه ما افراد باتجربه در کنار جوانان پرتلاش و باانگیزه قرار دارند تا علم و تجربه به موازات هم بنیه علمی‌شرکت را افزایش دهد.
آیا افزایش سرمایه دارید؟
بیمه ما با مصوبه مجمع عمومی‌صاحبان سهام از محل آورده نقدی حدود هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه می‌دهد و در فاز بعدی‌این رقم را به 2500 میلیارد ریال افزایش خواهد داد. شرکت‌اینک روی تابلوی اصلی بورس است و با بهبود بازار سرمایه ارزش واقعی سهام شرکت معلوم می‌شود.

آیا پروژه بانک - بیمه در بیمه ما اجرا می‌شود؟
مقوله بانک - بیمه و استفاده از امکانات یکدیگر برای توسعه فعالیت‌ها در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و بیمه ما نیز با بانک ملت که از سهامداران عمده ما می‌باشد، در تعامل است. در واقع همکاری بیمه ما با بانک ملت جزو یکی از خطوط کسب و کار در نظر گرفته شده اما تمام نیرو و فعالیت بیمه ما روی آن متمرکز نشده است. تا جایی که کشش داشته باشد از‌این امکان استفاده می‌کنیم و به موازات آن با تربیت شبکه فروش اقدام به توسعه بازار خودمان می‌کنیم. حتی از ۱۵ تا ۲۰ درصد شعب بانک ملت برای راه‌‌اندازی باجه‌های بیمه استفاده شده است، البته در بین بانک‌ها نیز بانک ملت به سمت بانکداری جامع روی آورده به طوری که تمامی‌خدمات مالی از تامین سرمایه، لیزینگ و سرمایه‌گذاری در بورس از درگاه بانک فروخته می‌شود که یکی از آنها می‌تواند بیمه باشد.
همانطور که می‌دانید بانک مرکزی از نحوه بنگاه‌داری بانک‌ها انتقاد دارد و ما در‌این شرایط به شکل انحصاری برخورد نکرده و در مواردی رقابت نیز کردیم.

آیا طرح جدیدی برای بازاردارید؟
شرکت بیمه ما با نگاه ویژه به توسعه بیمه‌های زندگی به طراحی عرضه بیمه مکمل بازنشستگی و مستمری اقدام کرد که‌این طرح به زودی به یکی از قویترین انواع بیمه‌های زندگی تبدیل خواهد شد.

نظر شما در مورد افزایش تعرفه درمان چیست؟
طرح بیمه سلامت، طرح خوبی است. البته در‌این طرح وزارت بهداشت با خیال راحت و بی‌دغدغه قیمت خدمات پزشکی را افزیاش داد، بدون آنکه به فکر بیمه‌های بازرگانی و مردم باشد که باید بیمه‌های درمان تکمیلی را عرضه و خریداری کنند. همین الان ضریب خسارت بیمه‌های درمان 117 درصد است و شرکت‌های بیمه از‌این محل متضرر می‌شوند، در عین حال همه افراد توان پرداخت حق بیمه درمان تکمیل را نداشتند و بدون پوشش بیمه مناسب درمان هستند چگونه می‌توان از بیمه‌ها توقع داشت که با همین حق بیمه‌های اندک خسارات قابل توجه درمان را که بخاطر افزایش تعرفه خدمات پزشکی رشد چشمگیری دارد، پرداخت کنند؟ اگر شرکت‌های بیمه تعرفه درمان تکمیل را افزایش دهند مردم چگونه از عهده پرداخت حق بیمه برآیند. بدون شک سهم بیمه‌های درمان در پرتفوی بیمه‌های بازرگانی ریزش قابل توجهی خواهد داشت. شاید بهتر بود وزارت بهداشت با استفاده از نظام ارجاع تعرفه دستمزد پزشکان را به چند گروه تقسیم می‌کرد.

نطر شما درمورد ورود بیمه‌های خارجی چیست؟
چنانچه ورود بیمه‌های خارجی به شکل سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بیمه موجود باشد خوب است. اگر تنها ۵ درصد سهام بیمه‌های موجود را به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار کنیم، می‌توانیم در انتظار ورود دانش روز بیمه‌گری به کشورمان باشیم، مدیریت درست ریسک و تدوین مقررات در راستای حفظ حقوق سهامدار نیز از دیگرمزیت ورود بیمه‌های خارجی به کشور است، اما‌اینکه یک بیمه‌گر یک دفتر ارتباطی در تهران‌ایجاد کند و حق بیمه‌ها از‌این طریق به صورت ارز از کشور خارج شود، سودی برای بازار بیمه ندارد و دانش جدیدی به کشور منتقل نمی‌شود.