سناریوهای پیش‌روی انتخابات

هولگر اشمیدینگ مترجم: وحید امیری منبع: گلوبالیست آیا یونان در آخرین مرحله به جای آنکه سرانجام از مزایای تلاش‌های عظیم خود بهره‌مند شود، دوباره در بحرانی عمیق فرو خواهد رفت؟ دور سوم انتخابات ریاست‌جمهوری یونان تعیین‌کننده خواهد بود. نظرسنجی‌ها از کاهش برتری الکسیس تسیپراس رهبر جناح چپ رادیکال در برابر آنتونیوس ساماراس، رهبر حزب راست میانه حکایت دارد. به عنوان مثال یکی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برتری حزب سیریزا از ۳/۵ درصد در ۶ هفته پیش به ۴/۳ درصد رسیده است.

سایر نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات یونان آمار زیر را نشان می‌دهد:

۳۵ درصد از افراد احتمال می‌دهند که پارلمان یونان در انتخابات امروز، دوشنبه موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری جدید شود و ۶۵ درصد احتمال می‌دهند که دور جدیدی از انتخابات برگزار شود.

۵۵ درصد از افراد احتمال می‌دهند که در صورت برپایی انتخابات جدید، حزب سیریزا برنده خواهد شد و ۴۵ درصد احتمال می‌دهند که دولت جدید هم تحت رهبری ساماراس از جناح راست میانه باشد.

۵۵ درصد از افراد احتمال می‌دهند که سیریزا یونان را به سمت یک بحران جدی سوق خواهد داد، بحرانی که نه تروییکا قادر به حل آن خواهند بود و نه بانک مرکزی اروپا، بحرانی که می‌تواند موجب اخراج یونان از حوزه یورو شود.

در چنین شرایطی برای سیریزا دشوار خواهد بود که از حمایت‌هایی همچون تخصیص اعتبارات جدید و حتی تسهیل در بازپرداخت اعتبارات پیشین در سطح اروپا برخوردار شود. البته جزئیات هر طرحی قابل مذاکره است و اصولا دیپلماسی به معنای یافتن راهی است که همگان بتوانند در آن ابراز وجود کند.

اما باید همیشه این نکته را مد نظر قرار داد که برای وام‌دهندگان بین‌المللی، هر مذاکره‌ای برای دستیابی به یک توافق با یونان، موضوعی نیست که فقط به یونان مربوط باشد. مذاکرات می‌تواند زمینه‌ای باشد برای توافقات بعدی با سایر کشورها در حوزه یورو.

به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا برای مقابله با خطر تنزل قیمت‌ها، در هر صورت طی فصل نخست سال ۲۰۱۵، اوراق قرضه ایتالیا، آلمان، فرانسه و سایر کشورهای عضو اتحادیه را خواهد خرید. یکی از تبعات جانبی این سیاست پولی این خواهد بود که دست کم از تسری جدی مشکلات یونان به سایر اعضای حوزه یورو پیشگیری خواهد شد.