دنیای اقتصاد- روزنامه دنیای اقتصاد از سوی اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی به عنوان خادم نمونه صادرات در این استان انتخاب شد. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در جلسه کمیسیون تجارت این اتاق گفت: صادرات در خراسان رضوی روند خوبی داشته، در این استان خوشبختانه تشکل های بخش خصوصی و مسئولان دولتی در امر اقتصاد به طور کلی و تجارت و به ویژه صادرات هماهنگی بسیار خوبی دارند. ما در خراسان از نظر هماهنگی با تشکیلات و سازمان ها هیچ مشکلی نداشته و هیچ گلایه ای از سازمان و اداره ای در استان نداریم. pic1
اگر انتقادی وجود دارد به مقررات و قوانینی است که مربوط به مرکزیت است اما سازمانها و ادارات ما در امر صادرات و تجارت در استان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.
محمدحسین روشنک ادامه داد: همین یکپارچگی و تلاش مسئولان موجب شد تا روز بزرگداشت صادرکنندگان خراسان را بسیار باشکوه برگزار کنیم و در هنگام انتخاب خادم صادرات و برگزیده خدمت به صادرکنندگان در استان، بسیاری از افراد در ذهن ما کاندید شدند. در برگزاری روز صادرکنندگان تشکیلات و افرادی که مخل کار باشند وجود نداشتند و به همین دلیل انتخاب خادم صادرات کمی سخت شد و ما این انتخاب را به خود صادرکنندگان واگذار کردیم.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان یادآور شد: رضایت ما از ادارات و سازمان های استان در حمایت و همکاری با امر صادرات، نافی گلایه های ما از بی قانونی، کم قانونی و بی توجهی مرکز به قانون و به حمایت هایی که نظام در نظر دارد از موضوع صادرات انجام شود، نیست.

انتقاد از افزایش نرخ سود بانکی
روشنک تاکید کرد: گلایه ما این است که چطور می شود در سالی که قرار است صادراتمان را به حجم بالایی برسانیم و مدعی هستیم تورم از بیش از 30 درصد به 17 درصد رسیده، سود بانکی از 14 درصد به 22 تا 25 درصد می رسد؟ سوال ما این است اگر مسئولان
می گویند نمی توان در برابر افت بهای نفت ایستادگی کرد و تورم را ۱۷ درصد اعلام می کنند، چرا سود بانکی برای صادرات افزایش می یابد؟ این موضوع با صادرات همخوانی ندارد و سوال این است چه کسی با چه هدف و انگیزه ای این مجوز را به بانک داده است؟
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی گفت: گلایه ما این است که چرا بعد از 17- 18 سال یک برنامه مناسب وجود ندارد که برای برنامه ریزی صادرات در استان مطمئن باشیم؟ چرا در کشور ما بهای استفاده از کامیون حمل و نقل صادرات را آنقدر بالا می برند که مجبور به واردات کامیون از افغانستان و ترکیه می شویم؟ مسئولان مدعی حمایت از تولید داخلی هستند اما کدام تولید داخلی؟ چه زمانی تولید داخلی توانسته به حمل و نقل ما کمک کند؟pic2
روشنک با بیان اینکه گاهی بازرگان در چند ماه از سال امنیت صادرات ندارد و نمی داند کالایش به راه آهن، فرودگاه یا بندر رسیده یا خیر، افزود: این اشکالات باید مرتفع شود، با توجه به شرایطی که امروز برای روسیه به وجود آمده، قدرت خرید کشورهای آسیای میانه که یکی از بازارهای اصلی ما محسوب می شود، تا ۵۰ درصد کاهش یافته و اگر توجه و پیگیری نکنیم صادرات ما به این کشورها نیز از نظر ارزی ۵۰ درصد کاهش می یابد.
در این جلسه همچنین از برخی از کارشناسان مرتبط با امر صادرات در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان، اداره کل راه آهن خراسان و اداره کل استاندارد به عنوان خادم صادرات تجلیل شد.