نبود ساختار مناسب در مدیریت سوانح مهم‌ترین چالش است
ایسنا- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نبود یک ساختار و سازماندهی مناسب را در حیطه مدیریت سوانح مهم‌ترین چالش هلال احمر دانست. مجتبی احمدی ، با بیان این مطلب، به تصویب قانون تشکیل سازمان بحران در سال 87 اشاره و اظهار کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر این سازمان یک سازمان سیاست‌گذار و ستادی است. وی با بیان اینکه دولت در کشور ما تجریبات خوبی در بحث حوادث و سوانح دارد، خاطرنشان کرد: اما این تجربه‌ها و فعالیت‌ها متفرق است و این ساختار باید اصلاح شود که در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ همچنین خلاءهایی قانونی وجود دارد که باید آن‌ها را نیز اصلاح کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی شهرداری‌ها را غایبان بزرگ سوانح دانست و تصریح کرد: شهرداری‌ها اختیارات و امکانات بسیار خوبی دارند که متاسفانه در مدیریت بحران دیده نمی‌شوند؛ شهرداری‌ها باید تمام ابزار آمادگی، پیشگیری و مقابله با سوانح را داشته باشند و حتی بازسازی‌ها هم باید زیر نظر شهرداری‌ها باشد. وی با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده مدیریت سوانح در کشور ما مدیریت شهری است و شهرداری‌ها باید درگیر این امر شوند، عنوان کرد: این اقدام در تهران انجام شد و شهرداری این شهر طبق قانون متولی بحران شد و سازمان بحران شهرداری تهران را راه‌اندازی کرد که خیلی خوب کار می‌کند؛ این سازمان علاوه بر آموزش‌های مردمی، تیم‌‌های «دوام» (داوطلب واکنش استراتژی محله) را ایجاد کرده است.
احمدی ادامه داد: شهرداری منطقه ثامن مشهد نیز به زودی تیم‌های «دوام ثامن» را ایجاد خواهد کرد که هلال احمر برای آموزش آنان اعلام آمادگی کرده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه ما به سرعت به سمت شهرنشینی پیش می‌رود، اظهار کرد: در خراسان رضوی ۷۲ درصد مردم شهرنشین و ۲۸ درصد روستانشین هستند؛ شهرنشینی ما را آسیب‌پذیر می‌کند و احتمال حوادث را افزایش می‌دهد و این امر زنگ خطری است. وی با بیان اینکه در حال حاضر در سوانح نگاه ما بیشتر به سمت «مدیریت بحران» است، گفت: باید نگاه‌ها به سمت «مدیریت ریسک» برود. در حال حاضر منتظر هستیم که حادثه‌ای رخ دهد و سپس آن را مدیریت کنیم؛ اما این ساختار باید اصلاح شود.
احمدی با تاکید بر اینکه مدیریت سوانح باید مبتنی بر جامعه باشد، افزود: باید مردم در آموزش‌های همگانی، سیاست‌گذاری، هماهنگی‌ و نظارت‌های مدیریت سوانح درگیر شوند.