به کیفیت بیشتربیاندیشیم
مسکن یکی از پیچیده ترین کالاهای مورد نیاز و خرید عموم مردم در طول حیات آنهاست. هیچ کالای مورد مصرف خانوار به اندازه مسکن بارمالی ندارد و از لحاظ مدت زمان استفاده نیز، حتی به اندازه چندین نسل دوام می یابد؛ البته اگر کیفیت ساختمان تضمین شده باشد. مقررات ملی ساختمان ایران، به عنوان فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان ، بی تردید نقش موثری در نیل به اهداف عالی تامین ایمنی ، بهداشت ، سلامت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه دارد .این در حالی است که در وظیفه مقررات ملی هیچ اشاره ای به محدویت منابع ،تاثیر محیط زیست ، توسعه پایدار و حق و حقوق نسل های آینده نشده است.
درحال حاضر، برچسب دهی انرژی به ساختمان ها در اتحادیه اروپا ،امریکا، کانادا و استرالیا انجام می شود . این کار در اروپا در سالهای اخیر و با پیاده سازی راهنمای عملکرد انرژی ساختمانها EPBO توسعه یافت . طبق این راهنما، صدور گواهی برای بیان عملکرد انرژیEPC در مورد ساختمانهای جدید و یا ساختمانهای واگذار شده از سال ۲۰۰۶ ضروری شده است. در کشور ما به نظر می رسد ریشه اصلی مشکلات کیفیت و ماندگاری کوتاه ساختمان، نبود نظارت کافی است و برای انجام نظارت کافی باید لایه ها و مراحل نظارت را بیشتر کنیم. این را هم باید بدانیم که کیفیت همیشه به معنی هزینه بیشتر در مسکن نیست، بلکه به معنای رعایت مقررات، ضوابط و استانداردهایی است که به مقاومت و ماندگاری بیشتر بنا در مقابل بلایای طبیعی و آسیب های دیگر می انجامد.
نظام ارزیابی کیفی ساختمان که مانند موتور محرکه پیشرفت و ارتقای ساختمان و جهت دهی مناسب آن به سوی اهداف بلند مدت شامل مصرف بهینه منابع ، حفظ و ارتقای زیستگاه طبیعی و مصنوعی انسانها عمل می کند، هنوز در کشور ما حرفی تازه است. بنابراین اگر می خواهیم در بحث ساختمان سازی و انبوه سازی درکشور تحولی به وجود آوریم و کاری انجام دهیم، باید نظارت بر مراحل مختلف ساخت وساز را بیشتر کنیم، به کیفیت بیشتر بیاندیشیم و بها دهیم و صنعتی سازی را نیز فراموش نکنیم.
محمدمهدی مافی
دبیر انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران