ارائه گواهی کیفی ساختمان به انبوه سازان
همایش تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان که سال ها درحد مجمع و گردهمایی انبوه سازان برگزار می شد، امسال با رویکرد جدید رتبه بندی پروژه های ساختمانی و انبوه سازی برگزار می شود. همچنین برای اولین بار درهمایش امسال گواهی کیفی ساختمان در جهت کیفی سازی و ارتقای صنعت ساختمان کشور به انبوه سازانی که امتیازات لازم را کسب کند، ارائه می شود. حسن محتشم رییس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران، در گفت و گو با دنیای اقتصاد از ویژگی های همایش امسال و چشم اندازهای آینده انجمن انبوه سازان می گوید. آقای مهندس، ابتدا از جزییات برگزاری همایش تخصصی انبوه سازان مسکن وساختمان بگویید.
شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن(تام) که متشکل از اعضای انجمن بوجود آمده و هدف آن ساماندهی به نیازهای انبوه سازان مسکن است، هرسال همایش انبوه سازان را همزمان با برگزاری مجمع سالانه انجمن انبوه سازان برگزار می کند. تفاوتهایی که همایش امسال با همایشهای گذشته دارد، این است که همایش های قبلی در حد یک گردهمایی دوستانه بود، اما امسال انجمن بطور رسمی وارد این همایش شده است. به همین دلیل در سال جاری همایش تحت عنوان «همایش تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان» با محورهای مختلف و برگزاری نمایشگاه جانبی به مدت چهار روز- ۹ تا ۱۲ دی ماه- در هتل المپیک تهران برگزار می شود.
روز اول افتتاحیه همایش است که همزمان بازدید از نمایشگاه جانبی خواهد بود و در روزهای 10 و 11 کارگاه های آموزشی برگزار می شود. کارگاه های آموزشی همایش به شرح زیر است:

کارگاه فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان و تاثیر آن بر صنعت ساختمان، کارگاه چشم انداز تحولات اقتصاد کلان و نظام بانکی در سال‌های 94-95 و تاثیر آن در جهت گیری عرضه و تقاضا در مسکن و کارگاه آیین نامه های ساختمان سبز(پایدار) با تمرکز بر بهینه سازی مصرف آب و انرژی.
در روز پایانی همایش نیز بخش مهمی داریم که در آن پروژه های ثبت نامی انبوه سازان در بخش مسابقه توسط تیم ارزیابی دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و علم وصنعت توسط شاخص هایی به نام «لید» مورد ارزیابی قرار می گیرد. و چنانچه پروژه ها براساس این شاخص ها حداقل امتیاز لازم را کسب کنند برای آنها گواهی ارزیابی کیفی ساختمان تحت عنوان :سیستم ارزیابی کیفی ساختمان»(ساکس) صادر می شود. در عین حال در بین پروژه هایی که موفق به دریافت گواهینامه شده اند، به سه پروژه دارای امتیاز بیشتر، جوایزی با عنوان پروژه برتر تعلق می گیرد.
بخش دیگرهمایش، ‌بخش مقالات است. مقالات ارسالی به همایش توسط یک تیم علمی از دانشگاه امیر کبیرارزیابی شده و از مقالات برتر تقدیر می شود. موضوع مقالات به شرح زیر است:

فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان در پروژه های ساختمانی، چالش های ساخت و ساز پایدار و پروژه های انبوه سازی سبز در ایران، ایمنی، بهداشت و محیط زیست در پروژه های انبوه سازی، ساخت و ساز پایدار(سبز) در پروژه های ساختمانی، فناوری های نوین در صنعت ساختمان، راهکارهای توانمندسازی بنگاه های اقتصادی در بخش مسکن، تحلیل برنامه های دولت یازدهم در بخش مسکن، چالش فراروی انبوه سازی و حرفه ای سازی،‌ روش های تامین مالی پروژه های ساختمانی.
استقبال از برگزاری این همایش تاکنون چگونه بوده است؟
با توجه به اینکه برای اولین بار ارائه گواهی کیفی ساختمان در همایش امسال در سطح استان تهران و کشور صورت می گیرد، استقبال بیش از حد انتظار بوده است. این اقدام در جهت کیفی سازی و ارتقای صنعت ساختمان کشور انجام می شود و لذا برای همایش در سطح عمومی تبلیغ نکردیم تا به اعتبار این موضوع خدشه ای وارد نشود. اطلاع رسانی بیشتر در میان اعضای انجمن انبوه سازان بوده است.
آیا بحث رتبه بندی پروژه های انبوه سازی و صدور گواهینامه برای آنها را محدود به برگزاری سالانه این همایش می دانید؟
ما این موضوع را محدود به این همایش نمی دانیم. این کار براساس تعامل با دانشگاههای معتبر کشور پایه ریزی شده و دبیرخانه دائمی آن در انجمن انبوه سازان استان تهران است.شاخصهای ارزیابی که برگرفته از استانداردهای روز دنیا است، باید براساس شرایط جغرافیایی و سایر شرایط کشور ما بومی سازی شود وطبعا دبیرخانه دائمی در طول سال نیز فعال خواهد بود.

در برگزاری این همایش با چه سازمان ها و نهادهایی همکاری داشته اید؟
حمایت معنوی مجموعه هایی شامل وزارت راه و شهرسازی،مرکز تحقیقات راه ومسکن وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی استان تهران، سازمان نظام کاردانی، کانون سراسری انبوه سازان و سایرنهادهای صنفی را داشتیم و بالغ بر ۱۰ سازمان و موسسه ما را در این امر یاری داده اند.
انتظارمان از انبوه سازان و دست اندرکاران بخش ساختمان هم این است که باحضورخود در همایش ما را یاری کنند تا بتوانیم از افکار و نقدهای سازنده آنها در برگزاری هرچه بهترهمایش های بعدی و ارتقای صنعت ساختمان بهره مند شویم و شرایطی را فراهم آوریم تا انبوه سازان به رعایت هر چه بیشتر استانداردهای ساخت و سطح کیفی ساختمان در کشور تشویق شوند. امیدواریم با استفاده از روشهای استاندارد، بتوانیم عمر ساختمانها را افزایش دهیم تا از هدررفت سرمایه های ملی کشور جلوگیری به عمل آید.

بخش داوری همایش چه ویژگی دارد؟
اعضای هیات داوران هریک بدون اطلاع از نظرسایر داوران نسبت به امتیاز دهی پروژه ها اقدام می کنند و سپس براساس مجموع امتیازات به دست آمده نسبت به صدور گواهینامه اقدام می شود. ویژگی این کار این است که هیات داوران مستقل ومعرفی شده از طرف دانشگاه های مطرح کشور، تمامی شاخص ها را درباره پروژه ها ارزیابی می کنند. شاخص ها نیز درحدود۸۰ مورد و شامل تمامی بخش های ساختمان است که برای جا انداختن آنها نیازمند سازمان مناسب هستیم. در شرایط فعلی به صورت مقدماتی وارد بحث صدور گواهی نامه شده ایم که براساس خود اظهاری صاحبان پروژه و تطبیق آنها با این شاخص ها، توسط هیات داوران درمراحل مختلف ساخت مورد بررسی قرار می گیرد.
برنامه آینده انجمن انبوه سازان نیز این است که با تشکیل یک سازمان به منظور بررسی، کنترل و تطبیق پروژه هایی که در خواست صدور گواهی کیفیت از انجمن می کنند، نسبت به ارزیابی و صدور گواهی نامه اقدام کند.

تفاوت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با گواهی ارزیابی کیفی ساختمان چیست؟
شناسنامه فنی و ملکی ساختمان برپایه پاسخ سازنده یامالک به پرسش های مندرج در دفترچه فنی ملکی ساختمان صادر می شود. یعنی در شناسنامه فنی ملکی، نیروی کار بر اساس اظهارنظر مالک ساختمان می تواند ماهر یا غیرماهر باشد. همچنین مصالح به کار رفته هم براساس اظهار مالک می تواند استاندارد یا غیر استاندارد باشد. به همین دلیل تمامی مشخصات ساختمان براساس اظهار مالک در شناسنامه فنی ملکی ثبت می شود. این مشخصات می تواند به رعایت بهتر مقررات ساختمان توسط مالک کمک کند. اما در مسابقه این همایش برای صدور گواهینامه کیفیت، شاخص های مورد ارزیابی فراتر از مشخصات مندرج در شناسنامه فنی ملکی ساختمان است. به عبارت دیگر، علاوه بر اینکه مشخصات مندرج در شناسنامه فنی ملکی ساختمان مورد توجه قرار می گیرد، شاخص های دیگری نظیر محیط زیست، بهینه سازی انرژی و... نیز در این ارزیابی ملاک توجه است.