اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه هفتم دی 93 در باغ نگارستان با حضور مهندس سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و دبیر این کنفرانس، دکتر پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری، وزیر راه و شهرسازی، دکتر محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و دبیر شورای راهبردی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه و مهندس شادمهر راستین دبیر اجرایی این کنفرانس برگزار شد. سید محمد بهشتی :یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث بلندمرتبه‌ها، بحث معماری و شهرسازی است و سوال اینجاست که چرا اینقدر دیر به موضوع بلندمرتبه‌سازی پرداخته‌ایم؟ اکنون نزدیک به پنج دهه است با ظهور بلندمرتبه‌ها مواجه هستیم در حالی که تأمل نظری روی مباحث معماری و شهرسازی آن صورت نگرفته است.
پیروز حناچی: نمی‌توان مخالف بلندمرتبه‌سازی بود. وقتی عرصه برای توسعة افقی شهر تنگ می‌شود مسئلة بلندمرتبه‌سازی ضرورت می‌یابد. متأسفانه بلندمرتبه‌سازی در کشور‌ ما به صورت قاعده‌مند شکل نگرفته و به درستی اجرا نشده است. ضوابط بلندمرتبه‌سازی الزاماتی هستند که باید رعایت شوند مثل بحث پهنه‌بندی و مکان‌یابی برای ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه که بسیار اهمیت دارد.
محمدسعید ایزدی: استقبال از بلندمرتبه‌سازی در حالیست که نماد‌های شهری در بلندمرتبه‌ها به درستی شناخته نشده‌‌اند، حرکتی برای مکان‌یابی اصولی بلندمرتبه‌ها شکل نگرفته است و این مسایل با ساختار شهری منطبق نیستند. سازندگان در برخی از شهر‌ها بدون اینکه ضرورتی برای ساخت بلندمرتبه‌ها وجود داشته باشد به سمت بلندمرتبه‌سازی رفته‌اند و در حال حاضر بدون در نظر داشتن توازن شهری اقدام به ساخت ساختمان‌های بلند می‌کنند.
دکتر علی عبدالعی‌زاده مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعة مناطق: بلندمرتبه سازی یک انتخاب نیست یک اجبار است. یک ویژگی اصلی از زندگی در کلانشهر‌هاست و مدیران کشور باید برای این امر، قانون بنویسند و وضع کنند و به سمتی حرکت کنند که بلندمرتبه سازی ضابطه‌مند شود. بلندمرتبه سازی یک ضرورت است. نمی‌شود در کلانشهر زندگی کرد و بلندمرتبه سازی را کنار گذاشت. امروزه در تهران جای ساختمان‌های ۲۰۰ طبقه‌ خالی است. امروز علم و فهم کافی برای ساخت بلندمرتبه‌ها وجود دارد و تکنولوژی نیز به محض اینکه بخواهیم و تصمیم بگیریم فراهم می‌شود. همانطور که به انرژی هسته‌ای دست یافتیم به تکنولوژی ساخت بلندمرتبه‌ها نیز خواهیم رسید.
اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه روزهای 19، 20 و 21 دی 93 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.