مزیت‌های گودبرداری ایمن
گودبرداری اولین قدم برای ساخت و ساز است که گاه مرحله بسیار خطرناکی به ویژه در بافت‌های فرسوده است. این در حالی است که به کارگیری روش‌های گودبرداری ایمن می‌تواند این فرآیند را سهل و آسان کند. با استفاده از این شیوه می‌توان گودبرداری‌های بسیار عمیق را با سرعت انجام داد. در این خصوص با دکتر صیرفیان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.
آقای دکتر، لطفا بیشترخودتان را معرفی کنید.
من مدیرعامل شرکت خدمات ژئوفن‌آوری سارنگ هستم، از نظر تحصیلات، دارای مدرک دکترای مهندسی عمران در گرایش مکانیک خاک و مهندسی پی می‌باشم، در ایران در دانشکده فنی دانشگاه تهران تحصیل کرده‌ام و علاوه بر آن یک دوره فوق دکترای تخصصی دردانشگاه عالی راه و پل فرانسه گذرانیده‌ام و بیش از یک دهه است که سابقه فعالیت اجرایی دارم.
با توجه به زمینه تخصصی که در آن فعالیت دارید، در مورد اهمیت گودبرداری ایمن توضیح دهید.
افزایش ساخت و ساز در شهرهای بزرگ و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در این شهرها و همچنین نیاز این ساختمان‌ها به طبقات متعدد زیرزمین، جهت کاربری‌های مختلف نظیر پارکینگ، تاسیسات، واحدهای تجاری و غیره باعث شده است که بیش از پیش با گودبرداری‌ها ی عمیق مواجه باشیم.
با توجه به اینکه این گودبرداری‌ها در کنار معابر شهری اعم از کوچه و خیابان و همچنین معمولا در مجاورت ساختمان‌های دیگر انجام می‌شود، ضروری است که با اتخاذ تمهیدات لازم و به کارگیری روش‌های مهندسی، از بروز هرگونه حادثه و آسیب به سازه‌های مجاور جلوگیری شود.
مزیت عمده روش‌های گودبرداری ایمن چیست؟
در این روش‌ها نظیر انکراژ و نیلینگ (میخ‌کوبی)، چون عملیات گودبرداری مرحله به مرحله انجام می‌شود و در هر مرحله، عملیات تثبیت و پایدارسازی گود به طور کامل انجام می‌شود و سپس مرحله بعدی گودبرداری صورت می‌گیرد، لذا در هر تراز ارتفاعی از گود که قرار داشته باشیم، ما قبل آن به طور کامل، تثبیت شده است که این امر باعث می‌شود ایمنی این روش‌ها تضمین شود.
آیا با بکارگیری این روش‌ها هیچ‌گونه حادثه‌ای رخ نخواهد داد؟ چگونه است که گاهی اوقات می‌شنویم علیرغم استفاده از این روش‌ها باز هم با ریزش گود مواجه هستیم؟
اگر طراحی روش‌های گودبرداری ایمن نظیر نیلینگ و انکراژ که از آنها نام برده‌ام مطابق استاندارد و به طور دقیق صورت بگیرد و همچنین در اجرای این عملیات نیز دقت شود و مرحله اجرا به طور کاملا اصولی انجام شود و بعلاوه ملزومات جنبی این روش‌ها نظیر سیستم مناسب زهکشی آب‌های زیرزمینی و رواناب‌های سطحی و در صورت لزوم، انجام تغییرات لازم در طرح اولیه متناسب با پیشرفت عملیات انجام شود، قطعا هیچ خطری عملیات گودبرداری را تهدید نمی‌کند.
در مورد بخش دوم سوال شما باید عرض کنم که برخی از همکاران ما متاسفانه موارد فوق را رعایت نمی‌کنند، به عنوان مثال برخی از این همکاران فقط به پایداری دیواره گود و عدم لغزش و ریزش خاک توجه دارند و به محدود کردن و کنترل تغییر مکان دیواره گود توجهی ندارند که این مساله گاهی اوقات باعث می‌شود با وجود آنکه ریزش دیواره گود رخ نمی‌دهد، به دلیل تغییر مکان بیش از حد مجاز دیواره‌های گود، ساختمان‌های مجاور آسیب ببینند.
با روش‌هایی که نام بردید حداکثر تا چه عمقی، امکان گودبرداری ایمن وجود دارد؟
در صورت طراحی و اجرای صحیح این روش‌ها، امکان گودبرداری‌های بسیار عمیق نیز به صورت کاملا ایمن وجود دارد، به عنوان مثال شرکت ما در تهران تجربه اجرای گودهای با عمق بیش از 50 متر را نیز دارد بدون آنکه هیچ گونه آسیبی به سازه‌های مجاور و یا معابر اطراف وارد شده باشد.