ابزار ایجاد شعار تبلیغاتی تاثیرگذار

سیدمحمد اعظمی‌نژاد عضو هیات‌رئیسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران منبع: Business Insider نشانه قطعی موفقیت یک شعار بازاریابی (slogan)، آن است که مخاطبان بدون مطالعه و صرف وقت آن را به یاد آورند؛ اما رسیدن به یک شعار بازاریابی موفق کمی دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. امروزه مالکان کسب‌وکار به دنبال ایجاد شعار بازاریابی جذاب و به یادماندنی برای مشتریان هستند؛ چرا که به خوبی از تاثیرگذاری آن بر رفتار خرید مشتریان آگاهند، اما چگونه می‌توان یک شعار بازاریابی کاملا موثر و به یاد ماندنی ایجاد کرد. در این نوشتار ابزاری برای ایجاد یک شعار بازاریابی ماندگار معرفی می‌شود.

معرفی ابزار

واژه slogan یا شعار تبلیغاتی برگرفته از واژه اسکاتلندی Slugh-gharim است که به معنای «شعار جنگی» یا «رجزخوانی در جنگ» است. بسیاری از شرکت‌ها میلیون‌ها دلار صرف کمپین‌های تبلیغاتی خود می‌کنند تا بتوانند شعار تبلیغاتی خود را در جامعه نهادینه کنند. در بسیاری از مواقع این موضوع تجربه شده است که با وجود توقف کمپین‌های بازاریابی، به دلیل ماندگاری شعار بازاریابی در بین مشتریان، سهم بازار به‌طور مناسبی حفظ شده است.

هریک از ما به‌طور روزانه با هزاران پیام و شعار تبلیغاتی در جامعه مواجه هستیم؛ اما از این هزاران شاید یک یا دو مورد آنها به خوبی در ذهن باقی بماند.برای ساخت شعار تبلیغاتی باید تصمیم بگیرید که هدف ساخت یک شعار برای نام شرکت(کسب‌وکار) است یا برای محصولی خاص. برای مثال شرکت ۳M شعار تبلیغاتی بسیار مختصری برای شرکت خود دارد: «نوآوری!»، در حالی که پورشه برای محصولات خود از شعار تبلیغاتی جالبی استفاده کرده است: «جایگزینی وجود ندارد!»

اما برای ایجاد یک شعار تبلیغاتی خوب می‌توان به موارد زیر توجه کرد:

۱) شعار تبلیغاتی خود را به خوبی تعریف کنید. شعار تبلیغاتی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که سرنخ مهمی به مشتریان بدهد. برای این منظور سعی کنید به‌طور کامل محصول یا خدمتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهید، یادداشت کنید. برای مثال اگر شما در حال طراحی یک شعار تبلیغاتی برای یک کافی شاپ هستید، می‌توانید واژه‌هایی چون قهوه، داغ، اسپرسو، فنجان و... را برای یادآوری یادداشت کنید.

۲) در شعار تبلیغاتی به فواید محصول توجه کنید. پس از یادداشت کردن محصول یا خدمت اصلی، سعی کنید به چیزهایی که می‌تواند ترغیب‌کننده مشتری برای استفاده از محصول شما باشد فکر کنید و سپس آنها را یادداشت کنید. برای مثال کافی‌شاپ ممکن است از واژه‌هایی مثل گرم، خوش طعم، آرامش‌بخش یا بیدارنگهدارنده استفاده کند.

۳) شعار تبلیغاتی خود را متمایز سازید. پس از جمع‌آوری اطلاعات و واژه‌های کافی در مورد محصولات و خدمات و همچنین کلمات ترغیب‌کننده مشتری برای استفاده از آنها، باید شعاری کاملا متمایز برای تبلیغات خود خلق کنید. در این گام باید به این موضوع مهم توجه کنید که چگونه شعاری بسازید که با وجود دیگر رقبا، نام تجاری شما در ذهن مشتری حک شود.

باید دقت کنید که آنچه به‌عنوان شعار تبلیغاتی کسب‌وکار شما ایجاد می‌شود، خوراک اصلی تمام کمپین‌های تبلیغاتی است که در آینده طراحی خواهید کرد.

۴) شعار تبلیغاتی خود را تا حد امکان خلاصه کنید. شعار تبلیغاتی خود را تا حد امکان کوتاه و خلاصه طراحی کنید؛ چرا که معمولا عبارات کوتاه بسیار بهتر در ذهن مشتری باقی می‌ماند. شعار تبلیغاتی خود را حداکثر به ۱۰ کلمه محدود کنید.

در پایان می‌توان گفت یکی از بهترین راه‌ها برای ایده گرفتن جهت طراحی شعار تبلیغاتی بررسی شعارهای شرکت‌های موفق است. برخی از این شعارهای تبلیغاتی که شرکت‌های صاحب آن در کمپین‌های تبلیغاتی خود به‌طور کامل از آن بهره‌برده‌اند، در شکل بالا ارائه شده‌اند.

نباید فراموش کرد که شعار تبلیغاتی (Slogan) بخش کوچک و البته مهم از یک برنامه جامع بازاریابی برای هر کسب‌وکار است و مهم‌ترین نکته در هر برنامه بازاریابی وجود یکپارچگی و تناسب در اجزای آن است.

www.hrjournalist.com

ابزار ایجاد شعار تبلیغاتی تاثیرگذار