گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل گروه صنعتی سدید با اشاره به اینکه این هلدینگ صنعتی بالغ بر ۲۰۰ مهندس دارد، گفت: مهندسان سدید می‌توانند در صورت اطلاع از توانمندی‌های یکدیگر و هم‌افزایی دست به انجام کارهای بزرگ بزنند و به این ترتیب توانمندی‌های مهندسان ایرانی دیده می‌شود. حمداله محمدنژاد در مراسم نخستین هم‌اندیشی مهندسین گروه صنعتی سدید، با انتقاد از اینکه چرا دوره‌های آموزشی خارج از کشور برای مهندسان سدید برگزار نشده است، گفت: بدون دوره‌های آموزشی خارج از کشور نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم توانمندی‌های مهندسان ما کامل شود.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید با اشاره به اینکه شرکت لوله‌سازی ماهشهر به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سدید جزو یکی از بهترین کارخانه‌های لوله‌سازی در سطح جهان محسوب می‌شود، افزود: تاکنون بیش از ۸۰ درصد از قرارداد مربوط به ترکمنستان عملیاتی شده است و ظرف دو ماه آینده این قرارداد تکمیل می‌شود.

او همچنین با اشاره به قرارداد ساخت لوله‌های ۴۸ اینچ برای شرکت گاز به میزان ۹۰ هزار تن گفت: قرارداد خرید ورق این پروژه امضا شده و محموله خریداری شده نیز از چین در راه ایران است. انتظار ما این است که طی ماه‌های بهمن و اسفند امسال تولید لوله‌های ۴۸ اینچ را آغاز کنیم. مدیرعامل گروه صنعتی سدید خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب خلیج فارس به گل گهر نیز به میزان ۴۰ هزار تن عقد قرارداد شده و اجرایی خواهد شد که شرکت لوله و تجهیزات سدید نیز در این پروژه حضور جدی خواهد داشت.

او همچنین با اشاره به فعالیت‌های شرکت سدید که در زمینه ساخت سازه‌های دریایی فعالیت می‌کند، افزود: این شرکت نیز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت نفت فلات قاره داشته است. یکی از کارهایی که ما می‌توانیم به آن ورود کنیم و نگاه بلندمدت هم داشته باشیم اورهال و نگهداری پالایشگاه‌ها، سکوها و... است.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید همچنین با بیان اینکه کلیه پالایشگاه‌های کشور از الکتروپمپ‌های تولیدی پتکو استفاده می‌کنند و البته در این زمینه رقبای جدی هم در بازار داریم، اظهار کرد: شرکت صبانیرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سدید در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و توربین‌های بادی فعالیت می‌کند. او با تاکید بر ضرورت رفتن به سمت فناوری‌های مربوط به سلول‌های خورشیدی توضیح داد: در چین استفاده از سلول‌های خورشیدی به منظور تولید انرژی بسیار افزایش یافته است. ما در این زمینه پیشنهادی به دولت داده‌ایم مبنی بر اینکه حاضریم به منظور فرهنگ‌سازی برای دو میلیون خانوار ایرانی سلول خورشیدی نصب کنیم و این کار را رایگان انجام می‌دهیم و دولت هزینه آن‌را بپردازد. سناریوی دوم ما نیز این است که ۵۰ درصد هزینه این کار توسط مردم و ۵۰ درصد توسط دولت پرداخت شود. ما در ایران حدود ۳۰۰ روز آفتابی داریم که در کمتر کشوری چنین وضعیتی مشاهده می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید با اشاره به قرارداد احداث ۹۰ مگاوات توربین بادی در خواف استان خراسان رضوی توسط صبانیرو عنوان کرد: امیدواریم مسائل تامین مالی و فاینانس این پروژه هرچه زودتر عملیاتی شود. معاون توسعه منابع انسانی، تشکیلات و روش‌های گروه صنعتی سدید میزان طلب این گروه از دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء را بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در شرایطی که توان ساخت لوله‌های انتقال گاز و آب در کشور وجود دارد دولت نباید مجوز واردات لوله را صادر کند.

امیرحسین کاوه با اشاره به اینکه امیدواریم دولت یازدهم طبق وعده‌های داده شده مشکل بدهی دولت به پیمانکاران را حل کند، افزود: چند سال است که گروه صنعتی سدید بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان از دولت، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و شرکت‌های وابسته طلبکار است، اما بابت این طلب خود هیچ سودی نیز دریافت نمی‌کند. با این وجود بانک‌ها برای بدهی‌های معوق سدید تا ۳۵ درصد سود نیز دریافت می‌کنند که این باعث شده فشار زیادی به سدید وارد شود.

وی در ادامه با انتقاد از واردات گسترده لوله‌های انتقال نفت و گاز به کشور طی سال‌های گذشته اظهار کرد: این واردات گسترده در شرایطی انجام شد که توان ساخت لوله در کشور وجود دارد، البته اخیرا با تلاش‌های وزارت نفت تا حدودی جلوی این واردات گسترده گرفته شده است. ما مشکلی از نظر تولید لوله‌های انتقال گاز نداریم و هم از نظر قیمت و هم سرعت ساخت در شرایط مناسبی قرار داریم.