گروه صنعت و معدن: آمار منتشره شده از سوی گمرک در ۹ ماه منتهی به آذر ۹۳ از ۱۰ قلم عمده کالای صادراتی بیانگر اختصاص رتبه‌های اول تا پنجم جدول به محصولات خام پتروشیمی است. پنج محصول «پروپان مایع شده»، «متانول»، «بوتان مایع شده»، «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری» و «قیر نفت» از جمله محصولاتی هستند که ماه‌ها است بالای جدول صادراتی را از آن خود کرده‌اند. اختصاص صدر جدول صادرات به محصولات خام پتروشیمی در حالی است که تولیدکنندگان داخلی مرتبط با این کالاها بارها خواستار کاهش روند صادرات این محصولات به صورت خام بوده‌اند؛ اما با وجود این درخواست لیست ۱۰ قلم کالای صادراتی همچنان در قرق کالاهای خام پتروشیمی است.

نکته قابل توجه در جدول ۹ ماه منتهی به آذر ماه سال جاری ورود «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» به جدول ۱۰ قلم عمده کالای صادراتی و حذف «سایر سیمان پورتلند (بااستثنای سفید)» از این جدول است.

۱۰ قلم عمده صادراتی

بر اساس گزارش گمرک، در ۹ ماه منتهی به آذر ماه عمده محصولات صادراتی عبارتند از: «پروپان مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۲/۶ درصد، «متانول» به ارزش یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۹/۴ درصد، «بوتان مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار به سهم ارزشی ۰۷/۴ درصد، «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری» به ارزش یک میلیارد و ۱۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۸/۳درصد و «قیر نفت» به ارزش۹۵۶میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۴/۳ درصد که در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

از سوی دیگر «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به صورت طومار» به ارزش ۵۹۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۱/۲ درصد، «اوره حتی به صورت محلول در آب» به ارزش ۵۳۲ میلیون دلار به ارزش ۰۸/۲ درصد، «سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی» به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار و سهم ارزش ۲ درصد، « پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» به ارزش ۴۷۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۵/۱ درصد و «پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن مخصوص ۹۴ درصد یا بیشتر» به ارزش ۴۶۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱/۸۱ درصد در رتبه ششم تا دهم صادراتی در ۹ ماه امسال قرار دارند.

براساس آمار اعلام شده می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی بیشترین تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل در میان ۱۰ قلم کالای صادراتی به «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» اختصاص داشته است؛ کالایی که طی ماه‌های گذشته در جدول ۱۰ قلم کالا جایگاهی نداشته و این امر موجب شد تا با حضور در رده نهم جدول بتواند عنوان بیشترین تغییر را ازآن خود کند. «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به صورت طومار» و «سنگ‌آهن هماتیت دانه‌بندی» نیز هر یک با جهشی ۷ پله‌ای در مدت زمان مورد بررسی توانسته رتبه ششم و هشتم جدول را به خود اختصاص دهند.

«پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به‌جز نوع پودری» و « اوره حتی به صورت محلول در آب» نیز با جهشی ۴ پله‌ای در ۹ ماه منتهی به آذر ماه توانسته‌اند رتبه‌های چهارم و هفتم جدول را به خود اختصاص دهند.

«پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن مخصوص ۹۴ درصد یا بیشتر » نیز با جهشی یک پله‌ای توانست در جایگاه دهم جدول صادراتی کشور قرار گیرد.

جدول صادراتی‌ها در اختیار پتروشیمی‌ها