ظریف: هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی گناهی نا بخشودنی است

گروه خبر- زینب موسوی: محمدجواد ظریف، بلندپایه‌ترین دیپلمات ایران دیروز موفق شد نمایندگان مجلس را هم قانع کند. وزیر امور خارجه که به اذعان بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، به تخصص در دیپلماسی شهره است، دیروز در شرایطی برای پاسخگویی به سوال جواد کریمی قدوسی و ۴۰ نماینده دیگر مجلس به بهارستان رفت که با استقبال و رای موافق مجلسی‌ها از پاسخ‌هایش روبه‌رو شد. آنچه برای نمایندگان مجلس بیش از هر پاسخ دیگری اطمینان بخش بود تاکید وزیر خارجه بر این نکته بوده است که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی، گناهی نابخشودنی است. او به نمایندگان اطمینان داد که هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات دنبال نکرده و نخواهد کرد. از سوی دیگر اما این موافقت نمایندگان مجلس با پاسخ ظریف را می‌توان به معنای «نه» به سوال کریمی قدوسی، نماینده‌ای که بیش از هر فرد دیگری در مجلس، نامش به‌عنوان سوال‌کننده از وزیر خارجه، با نام ظریف گره خورده است، انگاشت. با گذشت حدود یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، این اولین بار نیست که کریمی قدوسی، نماینده‌ای که همواره با رویکردی منتقدانه به دیپلماسی دولت نگریسته است، سوالاتی را از وزیر خارجه در مجلس مطرح می‌کند. درواقع سوالات او تا دیروز به تعویق افتاده بود.

ظریف مجلس را قانع کرد

جناحی شدن؛ نقطه شکست دیپلماسی

با این همه، پاسخ دیروز ظریف در مجلس ورق را به‌گونه‌ای دیگر برگرداند؛ کریمی قدوسی با وجود آنکه اعلام کرد از سخنان ظریف قانع نشده است خواست رأی‌گیری انجام نشود. این موضوع اما با موضع‌گیری محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت روبه‌رو شد؛ باهنر خطاب به کریمی قدوسی گفت: شما طبق آیین‌نامه باید بگویید که قانع شدید یا نشدید، اگر قانع نشدید مجلس موظف به رأی‌گیری است. با اظهار کریمی قدوسی به قانع نشدن از پاسخ ظریف، رای‌گیری از نمایندگان نشان داد که مجلسی‌ها از پاسخ ظریف قانع شده‌اند. با این همه و در جلسه دیروز اگرچه سوال کریمی قدوسی با سوالات ۴۰ نماینده دیگر تجمیع و از وزیر خارجه پرسیده شد اما او به نمایندگی سوالات را مطرح کرد؛ دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو و نیز اینکه آیا زمان دادن پاسخ‌های انقلابی به اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات غربی نرسیده است محور سوالاتی است که از ظریف پرسیده شد. این سوالات در شرایطی درباره دیپلماسی ظریف مطرح شد که کریمی قدوسی در اظهاراتش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ما از مسوولان خودمان که دارند در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌کنند قرص و محکم حمایت می‌کنیم»، اذعان کرد که مذاکرات هسته‌ای مورد اجماع ملی است.

کریمی قدوسی: ادامه مذاکرات مورد اجماع ملی است

از سوی دیگر اما کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه در مورد مذاکرات هسته‌ای در ایران اجماع ملی وجود دارد، به تشریح سوالات خود پرداخت. محور این سوالات را می‌توان در چرایی تکرار مذاکره دو جانبه با آمریکایی‌ها در وین ۸ و تلاش نکردن وزارت خارجه برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای در شرق و کشورهای آسیایی، دانست. از سوی دیگر کریمی قدوسی با طرح این سوال که چرا می‌گویید رهبری در جریان جزئیات مذاکرات و مسائل ریز هستند درحالی‌که این واقعیت ندارد و ریز مسائل به تیم مذاکره‌کننده واگذار شده است، ندادن گزارش رسمی و علنی در داخل به مردم ایران درباره توافق را از دیگر موارد سوال خود از وزیر خارجه خواند. او با اظهار نادیده گرفتن تعهدات از سوی طرف مقابل، پرسید چرا با وجود تشدید تحریم‌ها از طرف مقابل که برخلاف اصول توافق بود مذاکرات را ادامه دادید و هیچ اقدام مقابله به مثلی انجام ندادید؟

ظریف: مذاکرات چهره تعاملگرای ایران را نشان داد

وزیر امورخارجه در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه بدخواهان ایران، برای اعمال قدرت و نفوذ ایران مانع‌تراشی کنند، تهدیدانگاری و تهدیدنمایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را با دو هدف عمده طراحی شده خواند و توضیح داد: این تهدیدات نخست ترسیم چهره‌ای ناامن و خطرناک از ایران که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم خوب ما از طریق تحریم‌های ظالمانه ونامشروع شورای امنیت، دوجانبه و چند جانبه است. به گزارش «ایرنا»، رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: این مذاکرات از یکسو چهره‌ای تعاملگرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم‌ها خلل انداخت.

به گفته ظریف فضای منفی بین‌المللی که با استفاده از تحریم‌ها رو به گسترش بود، امروز به میزان قابل‌توجهی فروپاشیده و بنگاه‌های کلان اقتصادی بین‌المللی، امروز پشت در خانه این ملت صف بسته‌اند تا با این ملت تعامل کنند. وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران و اینکه همه گزینه‌ها روی میز است سخن نمی‌گوید، تاکید کرد: سیاست ما در مذاکرات، پافشاری بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها است. امروز اصل غنی‌سازی مورد مذاکره نیست و در توافق ژنو هم بر آن تاکید شده است و تمامی مذاکرات ما برخلاف تمامی تحلیل‌هایی که بعد از توافق ژنو انجام شد و بنده و همکارانم در برابر آن به خاطر منافع ملی سکوت کردیم و خواهیم کرد راجع به میزان غنی‌سازی است.

28 دی، دیدار دوجانبه هیات ایران با آمریکا و روسیه در ژنو

ایسنا: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان از دیدارهای دوجانبه هیات مذاکره‌کننده ایران با هیات‌های مذاکره‌کننده آمریکا و روسیه خبر داد. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفت: مذاکره با ۱+۵، ۲۸ دی‌ماه در ژنو برگزار می‌شود و قبل از آن مذاکرات دو جانبه با هیات‌های آمریکا و روسیه برگزار خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که دور تازه مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح معاونان از ۲۵ دی‌ماه در ژنو آغاز می‌شود در عین حال برخی اخبار از احتمال حضور وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای خبر می‌دهند. با این حال حضور رئیسان هیات‌های دو طرف منوط به پیشرفت مذاکرات ارزیابی شده است.