جریمه قطع درخت افزایش می‌یابد

گروه مسکن- شورای شهر تهران روز گذشته برای افزایش خاصیت بازدارندگی جریمه قطع درختان در سطح پایتخت، یک فوریت طرح «اصلاحیه اخذ عوارض و گسترش فضای سبز شهر تهران» را به تصویب رساند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا به‌عنوان پیشنهاددهنده این طرح در توضیح دلایل بررسی این طرح عنوان کرد: با توجه به لزوم حفظ درختان در شهر تهران و با توجه به لزوم بازدارندگی جریمه درختان خشک و قطع شده، مصوبه اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران در سال ۸۵ به تصویب شورای شهر تهران رسیده است اما تا سال‌جاری مورد بازنگری قرار نگرفته است. او ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود تا مصوبه کارآیی خود را از دست دهد و روند از بین بردن درختان و فضای سبز شهر تهران شتاب گیرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مطابق با مصوبه عوارض قطع درختان که از ابتدای سال ۸۶ شهرداری تهران موظف به اجرای آن در سطح شهر تهران بوده است جریمه قطع درخت متناسب با محیط بن درختان به‌طور میانگین بین ۳۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند با توجه به سود بالای ساخت‌وساز هم اکنون این رقم جریمه خاصیت بازدارندگی خود را برای مالکان در تغییر کاربری فضای سبز ملک خود به مسکونی یا تجاری از دست داده است از این رو یک فوریت طرح اخذ عوارض از درختان و فضای سبز را در دستور کار خود قرار دادند تا با افزایش رقم جریمه ناشی از قطع درختان مالکان را از تخریب فضای سبز و قطع درختان بازدارند.

براساس مصوبه سال ۸۵ شورای شهر تهران ‏ شهرداری تهران موظف است برای قطع هر اصله درخت با محیط بن (قطر تنه درخت) تا ۵۰ سانتی‌متر ۳۰۰ هزار تومان از متخلف دریافت کند. در صورتی که محیط بن درخت بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد علاوه بر ۳۰۰ هزار تومان باید بابت هر سانتی‌متر مازاد ۳۰ هزار تومان دریافت کند.

طوری که برای درختی با قطر یک متر باید رقمی معادل یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جریمه پرداخت شود. طبق بند سه این مصوبه هر اصله درخت با محیط بن بیش از یک متر علاوه بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جریمه به ازای هر یک سانتی‌متر اضافه مبلغ ۶۰ هزار تومان جریمه دریافت می‌شود. در تبصره یک این مصوبه آمده است: در صورت قطع درختان، چنانچه در همان محل، به تعداد و میزان مجموع محیط بن درختان قطع شده، درخت کاشته ‏شود، اخذ عوارض فوق‌الذکر منتفی است. مگر اینکه تعداد و بن درختان جدید از تعداد و بن درختان قطع شده، کمتر باشد که در این صورت ‏مابه‌التفاوت آن، طبق بندهای فوق‌الذکر اخذ می‌شود.