نویسنده: Kelly Gregorio مترجم: آوا کشاورز منبع: Undercover Recruiter آیا با وجود گذراندن مصاحبه‌های متعدد شغلی هنوز نتوانسته‌اید در جایی استخدام شوید؟ آیا صندوق ایمیل‌تان تهی از پذیرش درخواست‌های استخدام است؟ آیا تلفن‌تان هرگز برای اعلام پذیرش شما در یک شغل به صدا در نیامده است؟ اینجا است که احتمالا شما خلأ ناامیدکننده‌ای در اعماق وجودتان را حس خواهید کرد؛ گویی تمام تلاش‌هایتان بی‌نتیجه بوده‌اند، ولی نباید اجازه دهید که چنین احساسی بر شما غالب شود. الان زمان عمل است و باید راه چاره‌ای بیندیشید! هر چقدر یافتن شغل، یا کاری بس خسته‌کننده و فرساینده باشد، ولی شما باید خوش‌بین و مشتاق باشید (و اگر نمی‌توانید همواره چنین باشید، دست کم باید سر میز مصاحبه اینطور رفتار کنید). پس از تمام این حرف‌ها، احتمالا یک مصاحبه خارق‌العاده است که به جست‌وجوی بی‌وقفه شما برای یافتن شغلی مناسب خاتمه خواهد داد. در اینجا سه گام برای قانع کردن مدیر کارگزینی در مورد اینکه شما بهترین گزینه برای شغل مد نظر هستید، ارائه می‌شود:

۱) بدانید که چه می‌خواهید

هر چقدر در مصاحبه‌های بیشتری شرکت می‌کنید، اما هنوز در رفتار خود تغییری نداده‌اید و همان اشتباهات را بارها و بارها تکرار می‌کنید: وارد می‌شوید و احتمالا دست می‌دهید، به بدیهی‌ترین سوالات پاسخ می‌دهید و شاید حتی یک لباس را سر هر مصاحبه به تن می‌کنید. اگر این روند برای شما بدل به یک روال عادی شده است، حالا ببینید که این فرآیند برای مدیر کارگزینی چقدر عادی شده است. همان‌طور که ذکر شد، الان موقع آن است که افکارتان را برای متفاوت بودن جمع و جور کنید.

به یاد داشته باشید که مصاحبه‌هایتان باید متفاوت باشد! شما برای انجام مصاحبه x، به شرکت x می‌روید که فرهنگ x و نگرش x راجع به ایده‌آل‌های x دارد. در اینجا است که باید به یاد داشته باشید هرچند مصاحبه‌ها می‌توانند همانند باشند، ولی مشاغل و محیط‌های کاری با هم تفاوت دارند و هر یک منحصربه‌فرد هستند. اگر می‌خواهید شغلی (حالا هر شغلی) را به‌دست آورید، باید ابتدا نگرش، چشم‌انداز و پاسخ‌های خود را برای آن شغل x یکی کرده و آماده داشته باشید.

حداقل یک ساعت از زندگی‌تان را به تحقیق در مورد شرکتی که قصد دارید برای مصاحبه به آن مراجعه کنید، اختصاص دهید. با استفاده از اینترنت، به راحتی و در یک چشم بر زدن می‌توانید به حجم انبوهی از اطلاعات دست یابید. آنچه را در این تحقیقات به دست ‌آورده‌اید، در طول مصاحبه به بحث‌های ظریف راجع به سیر تکامل شرکت، ماموریت و رسالت آن و اینکه چگونه با اهداف آینده آن مطابقت داشته، وارد شوید.

۲) یک رزومه مناسب تدوین کنید

آری، شما قطعا یک رزومه استاندارد با هدف استاندارد دارید. ولی آیا می‌دانید مدیر کارگزینی شما در مقابل خود با چه چیزی روبه‌رو است؟ انبوهی از رزومه‌هایی که احتمالا دقیقا مشابه رزومه شما هستند! با اندک تلاش بیشتر و صرف زمان جهت خرج کردن اندکی خلاقیت برای رزومه‌تان پیش از مصاحبه، شما نه‌تنها می‌توانید خود را از باقی درخواست‌دهندگان متمایز کنید، بلکه همچنین می‌توانید تصویری قابل قبول برای گرفتن آن سمت و موقعیت شغلی از خود در مقابل مدیر کارگزینی ارائه کنید.

پیش از مصاحبه بعدی‌تان، رزومه خود را باز کنید و نکات مهم و متناسب با شغل جدید درخواستی‌تان را بر اساس تجارب شغلی که از پیش فهرست کرده‌اید به آن اضافه کنید. مثلا، هر خط می‌تواند با عبارت زیر آغاز شود: کار در این شغل (یا سمت) به من یاد داد که...

و همان‌طور که این جملات را می‌نویسید نکات اختصاصی و متناسب با شغلی را که می‌خواهید برای آن درخواست بدهید نیز اعمال کنید. برای مثال، من می‌خواهم برای شغل وبلاگ‌نویسی درخواست بدهم و تجربه شغلی قبلی من نیز در سمت مدیر پروژه بوده است. درست است، به نظر این دو شغل بی‌ربط هستند، اما شما اشتباه نکنید. جمله مد نظر من برای توصیف آن شغل می‌تواند این چنین باشد: «این شغل به من آموخت که چگونه به برنامه‌ریزی‌های زمانی مقید باشم و اهمیت ارتباط بین مشتری و فروشنده را بدانم.» چنین چیزی جالب است. درحالی‌که در شغل قبلی، من عملا مسوول برنامه‌ریزی بودم، ولی ابزارهایی که در آنجا فرا گرفته‌ام واقعا می‌تواند به من در موقعیت شغلی وبلاگ نویسی کمک کند.

پا را یک گام فراتر بگذارید و نکاتی را برای برجسته ساختن این خطوط بیفزایید و نسخه‌ای جدید از رزومه‌تان را ارائه کنید. نه تنها خطوط اضافه شرایط را برای تجدید نظر راجع به مشاغل «غیرمرتبط» و تاثیر آنها فراهم می‌سازد، بلکه نقطه عطفی را برای شما و مصاحبه‌گرتان فراهم می‌سازند.

۳) نقشه راه فراهم کنید

با این اوصاف، زمانی که برای انجام مصاحبه بعدی‌تان می‌روید، باید با نگرش مثبت، مشتاقانه، لبخندی بر لب و رزومه‌ای جدید وارد اتاق مصاحبه شوید. فکر می‌کنید بیشتر افراد همین کار را می‌کنند؟ پس تنها راهی که می‌توانید مدیر کارگزینی را قانع کنید که بهترین گزینه ممکن هستید این است که خود را به نحوی کاملا مثبت متفاوت نشان دهید. چگونه می‌توانید این تفاوت را به ورطه عمل در آورید؟ یک نقشه راه فراهم کنید.

بین توصیف شغلی ارائه شده و تحقیقاتی که شما قبلا راجع به شرکت انجام داده‌اید، شاید بتوانید حوزه‌هایی را بیابید که قادر به بهبود آنها باشید. در ادامه مثال فوق برای درخواست شغل وبلاگ نویسی، باید گفت فرض کنید شرکت مورد نظر محتوای جدیدی را تولید کرده است. شما می‌توانید آن را بررسی کرده و پیشنهادهایی رسمی راجع به کارهایی که می‌توانید در آن موقعیت شغلی برای بهبود مسائل مرتبط انجام دهید، با خود به جلسه مصاحبه بیاورید. مهم نیست که در حال حاضر برای کدام شغل درخواست می‌دهید، با اندکی خلاقیت شما می‌توانید ارزش خود و کارهایی را که می‌توانید در آینده برای آن موقعیت شغلی در صورت استخدام شدن انجام دهید، اثبات کنید. اگر برای شغل مدیر رسانه اجتماعی درخواست می‌دهم، مطمئن باشید که قبلا تحقیقات خود را راجع به آمار و بسترهای آنها و نقاط ضعف‌شان انجام داده‌ام. اگر برای شغل خدمات ارتباط با مشتریان درخواست می‌دهم، باید بدانید که قبلا نقطه‌نظرهای مشتریان را برای یافتن نقاط ضعف و مشکلات مشابه و گاه شکایت‌هایی که اخیرا مطرح شده مورد بررسی قرار داده‌ام. همه چیز به خلاقیت شما و ابتکار عمل‌تان بستگی دارد. هیچ مدیر کارگزینی دست شما را نمی‌گیرد تا برای گرفتن شغل مد نظر شما را قانع کند. بلکه این شما هستید که باید این کار را بکنید.