گروه مسکن: رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران از تولید روزانه ۸ تن ذرات معلق در نتیجه ترافیک تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وحید حسینی رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه همیشه همگان به وضعیت ذرات معلق در هوا توجه می‌کنند، گفت: این در حالی است که از نظر سایر آلاینده‌های هوا وضعیت مناسبی نداریم. او نسبت به افزایش ذرات معلق هوا هشدار داد و افزود: یافته‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که ذرات معلق براساس سایز به سلامتی بدن ضربه می‌زند و هرچقدر که سایز آنها کوچکتر باشد، صدمه بیشتری به بدن می‌زند. او اظهار کرد: در بررسی‌ها مشخص شد که در هر ساعت ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ذرات معلق در هر سانتیمتر مکعب هوا وجود دارد. رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه رابطه جدی بین ترافیک و میزان تولید ذرات معلق وجود دارد، گفت: ترافیک، تولیدکننده ذرات معلق در تهران است. حسینی در مورد آلایندگی خودروها در تولید ذرات معلق نیز گفت: این تحقیق روی خودروهای دارای استاندارد یورو۲ انجام شده و مشخص شده است که خودروهایی که هنگام تولید یورو۲ داشته‌اند، این استاندارد در آنها پایدار نبوده و بعد از مدتی این خودروها به منبع آلایندگی بدل شده‌اند.

او با اشاره به اینکه براساس نتایج تکان‌دهنده‌ای مشخص شد روزانه ۸ تن ذرات معلق از ترافیک تهران تولید می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که سهم عمده تولید این ذرات متعلق به کامیون و موتورسیکلت‌ها است و در زمینه تولید آلاینده «ناکس» نیز خودروهای سواری بیشترین نقش را دارند.

رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه ذرات معلق بیشتر در مرکز و حاشیه شهرها که موتور و کامیونت تردد می‌کنند، ایجاد می‌شود، گفت: برای حل این مساله باید به ورود موتورسیکلت‌های غیربنزینی و خروج خودروهای فرسوده بالای ۱۰ سال توجه ویژه داشت.