گروه بازار پول: در آخرین روز دی‌ماه بهای سکه به سوی کانال بالاتر و قیمت دلار به سمت کانال پایین‌تر حرکت کرد تا بازار شاهد یک کانال‌شکنی معکوس باشد. روز سه‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان و بهای دلار با ۱۵ تومان کاهش به ۳۴۹۵ تومان رسید. افزایش قیمت سکه به رشد طلای جهانی و نزدیک شدن اونس به کانال ۱۳۰۰ دلاری مربوط بود، حال آنکه به گفته فعالان بازار ارز، بازگشت دلار به کانال ۳۴۰۰ تومان ناشی از «عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی» و «ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرا‌فی‌ها» بود.

اولین کاهش دلار در هفته

قیمت دلار در چهارمین روز هفته کاهش یافت تا اولین افت شاخص بازار ارز در هفته جاری رقم بخورد. روز سه‌شنبه دلار معاملات خود را با قیمت ۳۵۲۰ تومان آغاز کرد که افزایش ۱۰ تومانی در مقایسه با روز دوشنبه داشت؛ اما در ادامه روز، بهای دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا ساعت ۳ بعدازظهر به سطح ۳۴۹۵ تومان پایین آمد. این کاهش در حالی صورت گرفت که شاخص بازار ارز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با ۵۰ تومان افزایش قیمت، از نرخ ۳۴۶۵ به ۳۵۱۰ تومان رسیده بود. این افزایش بیشتر به بازگشت دوباره معامله‌گران بزرگ و افزایش حجم تقاضا و بالا رفتن سرعت معاملات بازار مربوط بود.

تاثیر فعالیت بازارساز رسمی

به گفته فعالان، روز سه‌شنبه بهای دلار تحت‌تاثیر بازیگران بازارساز رسمی قرار گرفت. به اعتقاد آنها عرضه ارز از سوی شماری از صرافی‌های بانک‌ها در روز سه‌شنبه دلار را در مسیر کاهشی قرار داد. این عرضه موجب شد که بهای دلار پس از گذشت تنها یک روز بار دیگر به کانال ۳۴۰۰ تومان وارد شود. این کاهش در حالی صورت گرفت که به گفته برخی دیگر از فعالان افت تقاضا در قیمت‌های بالای ۳۵۰۰ تومان دیگر عامل کاهش دلار بود. به باور آنها با رسیدن قیمت دلار به بالای ۳۵۲۰ تومان بین معامله‌گران غیررسمی، تقاضای بازار کم شد تا عرضه ارز شماری از صرافی‌های بانک‌ها زمینه را برای نزول دلار فراهم کند. در این بین گروه دیگری از فعالان «ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرا‌فی» را عامل اصلی افت قیمت دانستند. به گفته برخی فعالان با انتشار این دستورالعمل بانک مرکزی در روز دوشنبه، برخی معامله‌گران غیررسمی در روز سه‌شنبه به فعالیت نپرداختند تا اثرات اعلام این خبر بر بازار مشخص‌تر شود. گزارش صفحه ۸ «دنیای اقتصاد» را نیز در همین رابطه بخوانید.

پرواز کانالی سکه

اما روز سه‌شنبه بهای سکه هم‌سو با رشد قیمتی اونس از کانال یک میلیون و ۳۰ هزار تومان خارج و به کانال یک میلیون و ۴۰ هزار تومان وارد شد. در چهارمین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای یک میلیون و ۴۰ هزار تومان معامله شد که افزایشی ۵ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. عامل اصلی صعود قیمت سکه، رشد اونس تا نزدیک مرز ۱۳۰۰ دلار بود. در آخرین روز دی‌ماه بهای اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر به حدود ۱۲۹۰ دلار رسید، امری که افزایش ۵/۰ درصدی قیمت سکه را به‌دنبال داشت. سکه در ابتدای هفته جاری با جهش اونس، پرواز خود را به سمت قیمت‌های بالاتر آغاز کرد. در اولین روز هفته بهای سکه با ۲۷ هزار تومان افزایش از کانال ۹۹۰ هزار تومان خارج و تا قیمت یک میلیون و ۲۵ هزار تومان بالا رفت. افزایش سکه روز دوشنبه با اهرم رشد دلار ادامه یافت، هر چند که روز سه‌شنبه این اونس بود که به رشد سکه کمک کرد.

کانال‌شکنی ناهمسوی ارز و سکه

کانال‌شکنی ناهمسوی ارز و سکه