محمد‌حسین بابالو: پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید در بورس کالای ایران و کاهش نرخ اغلب کالاها در کنار پایین بودن حجم خرید در دو هفته گذشته، انتظار داریم تا حجم معاملات در بورس کالا افزایش یابد. با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و انتظار برای بازگشت خریداران برای محصولات نهایی، انتظار افزایش فعالیت بازار وجود دارد که نشان‌دهنده بهبود تولید در صنایع پایین‌دستی خواهد بود.

حجم معامله پلیمری‌ها در بورس کالا در هفته گذشته به ۱۹ هزار و ۶۵۴ تن افزایش یافت که در مقایسه با هفته پیش از آن و معامله بیش از ۱۸ هزار تن یک افزایش نامحسوس را نشان می‌دهد. البته با توجه به کاهش شدید حجم معاملات در دو هفته پیش می‌توان این شرایط یعنی کاهش شدید حجم معامله در دو هفته اخیر را یک بحران در صنایع پایین‌دستی دانست. البته برخی از نیاز خریداران از بازار داخلی و غیررسمی یا تعاونی‌ها تامین می‌شود ولی تمامی این دلایل در کنار نزدیکی به روزهای پایانی هفته و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در بورس کالا نمی‌تواند این کاهش حجم و ضعف شدید تقاضا را توجیه کند. واقعیت آن است که در روزهای اخیر حجم تولید در صنایع پایین‌دستی شدیدا کاهش داشته و در ضعف بازار صادراتی عراق شرایط بسیار سختی حاکم است. این در حالی است که هم‌اکنون به روزهای پایانی سال و اصطلاحا شب عید نزدیک شده‌ایم و باید شاهد افزایش حجم خرید و مواد اولیه و تقویت میزان تولید در صنایع پایین‌دستی باشیم ولی دقیقا عکس این مطلب را شاهدیم.

با توجه به کاهش قیمت‌های پایه انتظار داریم تا خریداران به بازار بازگردند تا از این کاهش قیمت استفاده کرده یا از پتانسیل خرید اعتباری کالاهای محدودی استفاده کنند. با توجه به روند کاهشی قیمت‌های جهانی که هنوز هم ادامه دارد شاید بتوان گفت بهتر است که فروشندگان باز هم قیمت‌های خود را کاهش دهند تا شاید با افزایش فروش و افزایش حجم تولید سود بیشتری کسب کرده و به بازارهای داخلی و صنایع پایین‌دستی مهم نیز کمک کنند. البته در بازار شایعه‌ای به گوش می‌رسد که ممکن است قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان باز هم کاهش یابد که در صورت صحت این رخداد، شاید باز هم حجم خرید پایین بماند. عدم اعلام قیمت برخی از کالاهای جذاب توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از مهمترین رخدادها در هفته گذشته بود که شامل برخی انواع پلی‌پروپیلن، PVC و پلی‌استایرن‌های معمولی، اوره، لاتکس و... می‌شد. البته با توجه به عقب‌نشینی بسیاری از تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن‌ها در بازار در کنار کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود به نسبت قیمت‌های پایه، شاید اعلام نرخ‌های جدید تنها به التهاب در بازار دامن می‌زد بنابراین می‌توان این اقدام را یک نقطه مثبت تلقی کرد. البته با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی برای برخی کالاهای نیتروژن‌دار همچون کود اوره کشاورزی و شرایط خاص فروش در بازار داخلی برای حمایت از کشاورزان شاید نیازی به اعلام نرخ نبوده و نیست.

انتظار رونق مجدد بازار