گروه بازار پول: اونس فلز زرد در هفته گذشته گرچه نتوانست جای پای خود را در کانال ۱۳۰۰ دلار تثبیت کند، اما با ۲/۱ درصد رشد به قیمت ۱۲۹۴ دلار رسید. روز اول: اونس هفته را با قیمت ۱۲۸۰ دلار شروع کرد و در نخستین روز کاری هفته با توجه به انتظار برای برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه، روی قیمت ۱۲۸۱ دلار ایستاد. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت بزرگداشت مارتین لوتر کینگ تعطیل بودند و اونس در این روز در بیشتر مقاطع در محدوده ۱۲۷۰ دلار نوسان داشت. دوشنبه علاوه‌بر انتظار بازار برای معلوم شدن نتیجه نشست مهم آخر هفته، ادامه نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان هم مانع افت طلا از اوج حدودا

۴ ماهه خود شد.

روز دوم: سه‌شنبه اما روز افزایشی شدن روند قیمتی در عین ادامه حالت انتظاری بازار بود. قیمت نهایی اونس در این روز ۱۲۹۴ دلار بود. رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن بود. در این روز همچنین خریدهای فنی بر پایه نمودارهای رشد افزایش یافت تا اونس به بالاترین قیمت خود در پنج ماه و نیم گذشته برسد. بازار روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه در انتظار نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا بود، اما افزایش نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد جهان این انتظار را معادل افزایش ارزش طلا کرد. بازار سه‌شنبه تحت‌تاثیر گزارش هشداردهنده صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصاد جهان هم بود، گزارشی که مانند گزارش هفته گذشته بانک جهانی شاهد کاهش پیش‌بینی از رشد است. بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵، ۵/۳ درصد رشد خواهد کرد. دیگر خبر بد، دومین روز کاری هفته اعلام رشد ۴/۷ درصدی چین در سال ۲۰۱۴ بود که کمترین میزان رشد این کشور در ۲۴ سال گذشته است.

روز سوم: قیمت نهایی بازار یک روز مانده به برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا ۱۲۹۲ دلار شد. افت ۲ دلاری روز چهارشنبه عمدتا ناشی از سودگیری ملایم معامله‌گران و رشد بازارهای سهام اروپایی بود. بازارها در این روز به تصویب تسهیل کمی در نشست روز پنج‌شنبه مطمئن شده بودند. اونس در این روز به کانال ۱۳۰۰ دلار رفت، اما نتوانست در آن بماند تا مرز ۱۳۰۰ دلار دوباره تبدیل به مرز روانی شود. به این ترتیب طلا در سومین روز کاری هفته از اوج ۵ ماهه خود پایین آمد، اتفاقی که روز جمعه نیز تکرار شد. بازارهای سهام اروپایی در این روز به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال واکنش نشان دادند که می‌گفت شورای حکام بانک مرکزی اروپا در حال بررسی پیشنهاد خرید دارایی‌ها به میزان ماهانه ۵۰ میلیارد یورو است؛ بنابراین رشد شاخص‌های سهام، بخشی از سرمایه بازار طلا را به خود جذب کرد تا سودگیری هم به کاهش قیمت‌های فلز زرد کمک کند. روز چهارشنبه بانک مرکزی ژاپن نرخ تورم هدف را از ۷/۱ به یک درصد کاهش داد، اما این کاهش آنقدر نبود که باعث نوسان شدید در بازارها شود. بانک مرکزی چین نیز اعلام کرد که سقوط قیمت‌های نفت باعث تغییر سیاست پولی این کشور نمی‌شود.

روز چهارم: اونس روز پنج‌شنبه و در نتیجه تصویب برنامه‌های تحریکی از سوی بانک مرکزی اروپا توانست قیمت نهایی خود را به کانال ۱۳۰۰ دلار ببرد، اما تا پایان فعالیت بازارها در روز جمعه در این کانال ماندگار نشد. اونس روز پنج‌شنبه توانست روی قیمت ۱۳۰۲ دلار بایستد. رشد روز پنج‌شنبه عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن بود. در این روز خرید طلا بر پایه نمودارهای فنی نیز به چشم می‌آمد. در نتیجه تصمیمات بانک مرکزی اروپا یورو به افت خود ادامه داد و دلار و بازارهای سهام با رشد مواجه شدند. بازار اوراق قرضه اروپایی هم روز خوبی داشت. طلا پنج‌شنبه تحت‌فشار رشد دلار و بازارهای سهام و اوراق قرضه بود، اما در نهایت تقاضای ناشی از نگرانی‌ها بود که روند بازار را تعیین کرد.

روز پنجم: قیمت نهایی روز جمعه و در واقع قیمت نهایی هفته گذشته ۱۲۹۴ دلار بود تا نتیجه اثرات متضاد نشست پنج‌شنبه بیشتر به چشم آید. در حالی که وضعیت بد اقتصاد اروپا و همچنین داده‌های ناامیدکننده از چشم‌انداز کوتاه و میان‌مدت اقتصاد جهان باعث افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شده و به بالا رفتن قیمت طلا کمک می‌کند، تضعیف یورو و در نتیجه رشد دلار و همچنین رشد بازارهای سهام فشار روی طلا را افزایش می‌دهد. روز جمعه همزمان با ادامه رشد شاخص‌های سهام اروپایی، دلار نیز به رشد خود ادامه داد تا فشار بازارهای سهام و ارزش دلار دوباره باعث افت طلا شود.

توقف طلا در یک قدمی مرز 1300