معاون وزیر نفت درباره پیشنهاد‌های شرکت ملی پتروشیمی در زمینه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها توضیح داد و گفت: خوشبختانه ۳ وزیر برای طراحی آیین‌نامه خوراک پتروشیمی‌ها مامور شده‌اند که این ۳ وزیر نظرات متفاوتی دارند و طبعا نتیجه معقولی درباره قیمت‌گذاری خوراک حاصل خواهد شد. عباس شعری‌مقدم با اشاره به اختیارات واگذار شده به دولت از سوی مجلس برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به خبرگزاری فارس گفت: فرمولی که وزارت نفت در ابتدا برای تعیین نرخ خوراک طراحی کرده بود، قابل قبول است. مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به انتقادات مربوط به متصل کردن قیمت خوراک به قیمت محصول در فرمول وزارت نفت گفت: در آیین‌نامه‌ای که وزرا تنظیم می‌کنند، این موارد قطعا مد نظر قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه شرکت ملی پتروشیمی پیشنهادهای خود را از طریق وزیر نفت به کارگروه یاد شده منتقل خواهد کرد، اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که از یکسو به گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که برای سرمایه‌گذاری انگیزه ایجاد شود و از سوی دیگر باعث تنبلی واحدهای پتروشیمی نشود و برای توسعه صنایع تکمیلی هم انگیزه داشته باشند. گشایش فاینانس چینی

برای ۴ طرح پتروشیمی

قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از گشایش خط اعتباری چین (فاینانس) برای چهار طرح پتروشیمی خبر داد.

محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اعلام اینکه خط اعتباری چین (فاینانس) برای چهار طرح پتروشیمی گشایش یافته است از طرح‌های مسجدسلیمان، سبلان، بوشهر و لردگان به‌عنوان طرح‌هایی که فاینانس چینی برای آنها گشایش یافته نام برد. وی با اظهار اینکه کار اجرای طرح واحد پتروشیمی مسجدسلیمان از ۱۰ روز پیش آغاز شده است، گفت: کارهای اجرایی سه طرح دیگر نیز به زودی آغاز می‌شود.

پیوندی با بیان اینکه تا سه، چهار سال گذشته روند تخصیص اعتبارات فاینانس چین بسیار کند بود اما اکنون مشکلات این خط اعتباری برطرف شده است، درباره حجم فاینانس چین برای چهار طرح پتروشیمی مورد نظر گفت: برای این طرح‌ها در مجموع ۲ میلیارد دلار از خط اعتباری چین استفاده خواهد شد. قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اعلام اینکه این فاینانس با سهم تجهیزات چینی در طرح‌هایی که قرار است با خط اعتباری این کشور اجرا شود متفاوت است خاطرنشان کرد: تجهیزات و فناوری چینی مورد استفاده در این چهار طرح متناسب با استانداردهای روز است.