سوال 21 نماینده مجلس  از ظریف

گروه خبر: تنها یک ماه مانده به مذاکرات هسته‌ای برای توافق سیاسی، برخی جریانات سیاسی از جمله اصولگرایان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را به دلیل آنچه «خطای دیپلماتیک» او می‌خوانند، مورد انتقاد قرار می‌دهند. با اوج‌گیری انتقادات گروه‌های نزدیک به این جریان سیاسی در ایران درباره «پیاده‌روی محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و ایالات‌متحده آمریکا»، حالا پای این انتقادات به شکلی جدی‌تر به مجلس شورای اسلامی بازشده و به اظهارنظرهای برخی نمایندگان مجلس نیز تسری یافته است؛ به‌گونه‌ای که دیروز ۲۱ نماینده مجلس با قرائت متن سوال خود، از «ظریف» خواسته‌اند در این‌باره به مجلس پاسخگو باشد. در این میان آنچه وزیر خارجه باید به آن پاسخ دهد، سوالاتی است که می‌توان آن را در دو محور اصلی خلاصه کرد؛ نمایندگان در طرح سوال خود در وهله اول، علت آنچه «دو خطای دیپلماتیک» ظریف می‌خوانند را از او جویا شده‌اند. به‌زعم ۲۱ نماینده امضا‌کننده سوال، پیاده‌روی محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و ایالات‌متحده آمریکا آن‌هم در پاریس؛ شهری که نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو در آن به پیامبر اسلام توهین کرده است، دو خطایی است که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای رخ داده است. مجلسی‌ها حالا با طرح این دو محور، علاوه‌بر آنکه علت ماجرا را مورد چالش قرار داده‌اند، از وزیر خارجه چرایی لغو نشدن این سفر را نیز سوال کرده‌اند. به باور این دسته از نمایندگان ظریف باید به نشانه اعتراض به توهین نشریه فرانسوی، سفر خود را به فرانسه لغو می‌کرد. این اولین بار نیست که محمدجواد ظریف به دلیل برگزیدن برخی تاکتیک‌های دیپلماتیک با سوال برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو می‌شود. کمتر از یک ماه پیش نیز وزیر خارجه برای پاسخ به سوالاتی اینگونه، به مجلس رفت، اما توانست بیشتر مجلسی‌ها را با پاسخ‌هایش قانع کند.

ظریف عذرخواهی کند

در جلسه علنی دیروز مجلس علاوه‌بر طرح سوال ۲۱ نماینده از ظریف، به وزیر خارجه تذکراتی نیز داده شد. حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری شفاهی با تکرار موضوعی که در سوالات تعدادی از نمایندگان آمده بود، گفت: «دولت فرانسه از آن نشریه هتاک شارلی ابدو حمایت مالی می‌کند و آن تصویر توهین آمیز در تیراژ ۵ میلیون نسخه به ۵ زبان به چاپ می‌رسد و بعد از آن، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اول با یک جانی به نام جان کری به پیاده‌روی می‌رود و بعد می‌گوید: «کری پیشنهاد کرد من به فرانسه بروم.» «ایرنا» به نقل از رسایی نوشت: « ما را چه می‌شود؟ کجاست عزت؟ کجاست غیرت؟ جناب آقای روحانی اگر مساله مجله شارلی ابدو به جای تصویر توهین‌آمیز رسول خدا، کاریکاتور رئیس‌جمهور ایران را کشیده بود و دولت فرانسه از آن کاریکاتور حمایت کرده بود و نخست وزیر آن کشور آن را به سمت دوربین‌ها گرفته بود آیا باز هم شما اجازه می‌دادید وزیر امور خارجه تان به فرانسه برود؟» رسایی در ادامه تذکر خود خواستار عذرخواهی ظریف شده و تاکید کرد: «آیا آقای ظریف نباید عذرخواهی کند؟ در این ۳۵ سال ما کشوری شده بودیم که وزیر ما اجازه ملاقات به رئیس‌جمهوری آمریکا را نمی‌داد؛ چه شده که در این دو سال افتخار ما این شده باشد که با شیطان بزرگ قدم بزنیم.»

هنر ظریف

با این همه، اگرچه ظریف در جریان ماه‌های اخیر و بیش از هر موضوعی درباره مذاکرات هسته‌ای با سوالات انتقادی برخی نمایندگان روبه‌رو شده، اما همچنان موافقان خود را در مجلس دارد. دیروز و در شرایطی که متن سوالات مذکور در صحن علنی قرائت شد، کمال‌الدین پیرموذن یکی از نمایندگان مجلس در تذکر شفاهی خود اعلام کرد که همه بایدحامی تیم مذاکره کننده و محمد جواد ظریف باشیم. به گزارش «ایرنا» او این حمایت را موجب افزایش قدرت چانه‌زنی ایران دانسته و در مقابل سوالات انتقادی برخی همکارانش در مجلس گفت: «بنازم به ناز شست و قدم‌های محکم جواد ظریف که با وزیر خارجه کشوری قدم زد که در زمانی سفیر آن کشور به شاه ایران وقت ملاقات نمی‌داد.» او برخلاف منتقدان ظریف، این کار را «هنر» خواند و گفت: «هنر مدیران کشور نه دیوار کشیدن؛ بلکه پل زدن در عرصه بین‌الملل است؛ ایران حامی و پشتیبان ظریف است.» از سوی دیگر عابد فتاحی نماینده ارومیه در مجلس نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: «پیاده‌روی ظریف و کری نه تنها ایرادی ندارد بلکه فضای مذاکرات را عمیق‌تر و صمیمانه‌تر می‌کند.» او در این باره به «ایرنا» گفته است که در هیچ قانون و آیین‌نامه‌ای نیامده که وزیر امور خارجه حق قدم زدن با کسی را ندارد و فرقی هم ندارد مذاکره نشسته باشد یا در حال پیاده‌روی. او این شیوه از گفت‌وگو را موجب مذاکرات عمیق، دوستانه و صمیمانه‌تر خواند.

انتقاد از لاریجانی

در جلسه دیروز، ظریف به تنهایی درباره قدم زدن با وزیر خارجه آمریکا در پاریس مورد انتقاد قرار نگرفت؛ علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در این باره با انتقاداتی روبه‌رو شد. حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری به لاریجانی نسبت به عدم موضع‌گیری او در خصوص اهانت به پیامبر(ص)، رفتار نادرست ظریف، پیام رهبری انقلاب به جوانان اروپا و شهادت سردار الله‌دادی در ابتدای جلسه علنی انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر با اشاره به موضع‌گیری‌هایی که داشت تاکید کرد که راجع به اهانت به پیامبر(ص) بیش از ۱۰ موضع‌گیری داشته است.