دنیای اقتصاد: چرا رشد اقتصادی در ایران همواره پرنوسان است و به جای روندی یکنواخت، حرکت سینوسی‌وار به خود گرفته است؟ الزامات رشد اقتصادی در ایران چیست و موانع تحقق رشد بالا و یکنواخت و خطی در کشور ما چیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد بهره‌وری و رشد تشکیل سرمایه دو بال رشد اقتصادی را تشکیل می‌دهند و تا این دو به موازات هم حرکت نکنند شاهد رشد متوازن در ایران نخواهیم بود. بررسی دیگری بیانگر آن است که اقتصاد، سیاست و سرمایه به تنهایی نخواهند توانست رشد اقتصادی پایدار متناسب با ظرفیت جامعه ایران ایجاد کنند. چرا رشد اقتصادی در ایران همواره پر نوسان است و به جای روندی یکنواخت، حرکت سینوسی‌وار به خود گرفته است؟ الزامات رشد اقتصادی در ایران چیست و موانع تحقق رشد بالا و یکنواخت و خطی در کشور ما چیست. باشگاه اقتصاددانان در یادداشت‌هایی به بررسی این موضوع پرداخته است. سعید لیلاز که با انتشار کتاب موج دوم به بررسی روند توسعه در برنامه‌های سوم تا پنجم عمرانی پیش از انقلاب پرداخته در یادداشت خود از دو بال رشد اقتصادی که معمولا در همه کشورها وجود دارد یاد می‌کند.لیلاز معتقد است که رشد بهره‌وری و رشد تشکیل سرمایه این دو بال را تشکیل می‌دهند و تا این دو به موازات هم حرکت نکنند شاهد رشد متوازن در ایران نخواهیم بود.خسرو نورمحمدی که یکی از پژوهشگران اقتصادی در حوزه توسعه است، اعتقاد دارد که اقتصاد به تنهایی، سیاست به تنهایی، سرمایه به تنهایی و ... نخواهند توانست رشد اقتصادی پایدار متناسب با ظرفیت جامعه ایران ایجاد کند و واقعیت اقتصاد ایران این است که در ۷۰ سال اخیر؛ یعنی از زمان شروع برنامه‌ریزی توسعه، ایران هیچ‌گاه دارای نرخ رشد بالا و پایدار نبوده است؛ بنابراین تحقق این عوامل و اجماع میان سیاست‌گذاران یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود.

در یادداشتی دیگر داود سوری، مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف یکی از راه‌های رسیدن به رشد اقتصادی بالا را سرمایه‌گذاری می‌داند و معتقد است تا بخش خصوصی در ایران شکل نگیرد، نمی‌توان به رشد پایدار رسید.

سید فرشاد فاطمی نیز در یادداشتی اشاره می‌کند که همواره دو مولفه را می‌توان در زمره شرایط کافی برای تحقق رشدی پایدار قلمداد کرد. روان‌سازی کسب‌و‌کار و برابرسازی فرصت‌های کسب و کار برای همه، دو مولفه‌ای هستند که اگر محقق نشوند، رسیدن به رشد پایدار اقتصادی در بلندمدت دور از دسترس خواهد بود.

صفحه 29 را بخوانید