گروه بازار پول: روز دوشنبه شاخص بازار ارز برای اولین بار از ابتدای ماه جاری افزایش قیمت را تجربه کرد تا با ۲۵ تومان رشد به بهای ۳۴۹۰ تومان برسد. بازار سکه نیز شاهد افرایش قیمت بود تا بهای این کالای گرانبها با ۴ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۴۴ هزار تومان برسد. دلایل افزایش قیمت دلار را «شروع تقاضای معامله‌گران غیررسمی»، «نگهداری ارز خریداری شده» و «کاهش حجم عرضه از سوی بازیگران بازارساز رسمی» عنوان کرده‌اند، در حالی که رشد سکه خود ناشی از افزایش قیمت دلار بود. اونس روز دوشنبه در بازارهای جهانی با افت قابل‌توجهی رو‌به‌رو شد، اما افزایش قیمت دلار توانست قیمت سکه بهار آزادی را در بازار داخلی بالا ببرد.

دلار از سه‌شنبه گذشته و تحت‌تاثیر ابلاغ مقررات جدید ناظر بر عملیات صرافی‌ها رو به کاهش گذاشت. این روند به جایی رسید که قیمت شاخص بازار ارز در روزهای پنج‌شنبه، شنبه و یکشنبه روی رقم ۳۴۶۵ تومان ثابت شد، این به معنای آرامشی ۷۲ ساعته در بازار ارز بود، اما دوشنبه، روز تغییر این روند با توجه به عوامل مورد اشاره بود.

در ششمین روز بهمن‌ماه دلار معاملات خود را با نرخ مشابه روز پیشین آغاز کرد، ولی در ادامه روز بهای این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا ساعت ۳بعدازظهر با ۲۵ تومان نوسان تا نرخ فروش ۳۴۹۰ تومان بالا رفت. به اعتقاد گروهی از بازیگران پس از سکون قیمتی دو روز ابتدایی هفته، اطمینان بیشتری نسبت به قیمت‌های بازار ایجاد شد و برخی معامله‌گران خریدهای ارزی خود را آغاز کردند. به گفته فعالان روز دوشنبه عرضه بازار بیشتر از سمت بازیگران بازارساز رسمی صورت می‌گرفت و در سمت دیگر معامله‌گران غیررسمی تنها تلاش داشتند به خرید ارز بپردازند و در واقع تشکیل صف خرید ارزی این معامله‌گران موجب تحریک قیمت دلار شد. از سوی دیگر این معامله‌گران تمایل چندانی نیز به فروش ارز خریداری شده نشان نمی‌دادند، البته این اتفاقات در غیاب معامله‌گران بزرگ بازار صورت گرفت تا تعداد و حجم تحرکات بازیگران غیررسمی کمتر از روز‌های پیش از انتشار ابلاغیه بانک مرکزی بماند. پس از انتشار ابلاغیه و مقررات ۸ بندی بانک مرکزی معاملات فردایی بازیگران غیررسمی متوقف شد و به تبع این موضوع حضور این معامله‌گران در بازار ارز کم‌رنگ تر شد، هر چند که هم‌چنان تعداد معدودی از این معامله‌گران در حاشیه «خیابان منوچهری» و حول و حوش «پاساژ‌افشار» به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در همین رابطه روز دوشنبه غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: «بانک مرکزی تنها موظف به اعلام مقررات است و مسوول جمع‌آوری دلالان ارز در بازار نیست..» او همچنین راجع به اعلام نرخ توسط کانون صرافان اظهار کرد: «هم‌اکنون این کانون از آمادگی لازم برخوردار نیست، اما اقدامات لازم برای انجام این کار در حال انجام است و شما می‌توانید به‌صورت روزشمار منتظر اعلام نرخ ارز باشید.»

روز دوشنبه بانک مرکزی هم نرخ رسمی دلار را افزایش داد. در سومین روز هفته نرخ رسمی دلار با ۴۲ ریال افزایش تا ۲۷۴۹ تومان و ۷ ریال بالا رفت و دلار مبادله‌ای در آستانه قیمت ۲۷۵۰ تومان قرارگرفت. این رشد بالاترین رشد نرخ رسمی در ۴۲ روز گذشته بود.

روز گذشته بهای سکه برخلاف کاهش اونس در مسیر افزایشی قرار گرفت. دوشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای یک میلیون و ۴۴ هزار تومان معامله شد که افزایشی ۴ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. این افزایش در حالی صورت گرفت که تا ساعت ۳ بعدازظهر روز پیش طلای جهانی یک درصد از ارزش خود را از دست داده بود. دیروز سکه بیشتر هماهنگ با روند حرکتی دلار نوسان کرد و افزایش ۲۵ تومانی دلار رشد ۴ هزار تومانی سکه را رقم زد. قیمت سکه از سه‌شنبه گذشته وارد کانال یک میلیون و ۴۰ هزار تومان شده و در برابر ورود به قیمت‌های پایین‌تر از این کانال مقاومت کرده است.

تغییر روند بازار ارز پس از سه‌روز

تغییر روند بازار ارز پس از سه‌روز