گروه جهان: ماه گذشته در یک ساختمان دولتی در موصل پیمانکاران عراقی جمع شده بودند تا برای یک مناقصه رقابت کنند. این نوع جلسات معمولا به صورت روزمره در تمام شهرها در سایر نقاط دنیا هم روی می‌دهد. این‌بار اما این جلسه فرق داشت. پیمانکاران جمع شده بودند تا به دستور حاکمان جدید موصل (داعش) اطراف شهر را سنگربندی کرده و برج و بارو بسازند. یکی از اعضای داعش نقشه را گرفت و آنچه را از سوی رهبری این گروه درخواست شده بود، برای حاضران توضیح داد. یکی از منابع نزدیک به این پیمانکاران می‌گوید: «براساس سند سنگربندی داعش، یک خندقی به عمق ۲ متر و عرض ۲ متر باید پیرامون موصل حفر شود.» این منبع می‌گوید: به پیمانکاران برنده در این مناقصه به ازای هر کیلومتر خندق کاری و حفر معبر ۴ هزار دلار داده می‌شود.» این اقدام نشان می‌دهد که داعش عزم کرده تا این شهر را (که در ماه ژوئن بر آن تسلط یافت) به هر قیمت حفظ کند. موصل با وجود قدمت تاریخی که دارد اما به مرکز ثقل هدف این گروه برای تاسیس خلافت تبدیل شده است. به گزارش رویترز، مصاحبه با ۱۱ شهروند موصل که چندین نفر از آنها از این شهر گریخته‌اند، نشان می‌دهد که داعش چگونه یک «پلیس دولتی» قدرتمند ایجاد کرده تا هرگونه نارضایتی عمومی و عقبگرد نظامی را به‌شدت پاسخ دهد. به دنبال همین طرح، تروریست‌های داعش ورودی غربی موصل را با دیوارهای سیمانی عظیم سد کرده‌اند. آنها همچنین پلی را که مورد استفاده مبارزان کرد برای حمله به موصل بود تخریب کرده‌اند. به گزارش رویترز، یکی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش عراق که در موصل زندگی می‌کند، می‌گوید: «داعشی‌ها تا آخرین قطره خون خواهند جنگید چراکه برای آنها این جنگ تعیین‌کننده موجودیت آنها است. از دست دادن موصل یعنی شکست نهایی داعش در عراق.»

زندگی در زیر لوای شریعت داعش

در مرکز شهر موصل، در ساختمان قدیمی شورای شهر، دادگاه شریعت داعش مستقر است. احکامش بی‌رحمانه است. هفته گذشته، داعش در یک پیام اینترنتی نسخه خود از «عدالت و قضاوت» را منتشر کرد. این گروه در هفته گذشته همچنین ۲ مرد را به دلیل دزدی مسلحانه، ۲ مرد را به دلیل همجنسگرایی و یک زن را به اتهام زنا کشت. رویترز با یک زن

۷۱ ساله مسیحی مصاحبه کرد که از سوی داعش مجبور به گرویدن به اسلام شده بود. او در حالی در دادگاه شریعت داعش حضور یافت که مردانی ریشو به عنوان قاضی بر کرسی قضاوت نشسته و مردانی مسلح هم آماده در دادگاه ایستاده بودند. این زن با معامله‌ای که میان داعش و نمایندگان کلیسای کلدانیان انجام شد، آزاد شد. او می‌گوید: «اسلام داعش فقط مختص به آنهاست و بس. آنچه آنها از اسلام می‌گویند با آنچه در کتاب مقدس مسلمانان آمده بسیار متفاوت است. برداشت آنها از دین بدتر از برداشت‌های قرون وسطایی است.»

دزد و پلیس

داعش دست‌کم ۴ سازمان امنیتی را در موصل اداره می‌کند. از آن جمله «پلیس ترافیک» و «پلیس مالیات» است که از افراد و تجار درآمدهایی را جمع آوری می‌کند. ترس‌آورترین گروه «کمیته نخبگان امنیتی» است که دستگیری‌های خاص انجام داده و اطلاعات جاسوسی جمع‌آوری می‌کند. «پلیس اخلاقی» داعش یا «حسبه» هم قوانین دینی این گروه را به اجرا درمی‌آورد. واحدهای حسبه و جاسوسی ده‌ها افسر سابق را جذب کرده و آنها را برای سرکوب قیام‌ها و به‌کارگیری دانش نظامی‌شان به‌کار گرفته است. قوانین دینی حسبه شامل ممنوعیت سیگار کشیدن و پوشیدن تی‌شرت با نوشته‌های انگلیسی می‌شود. هنگام نماز، کار تعطیل است، زنان و دختران باید صورت خود را بپوشانند و مدارس از هم جدا شود.

کار برای زندگی

نیروهای داعش شهروندان مانده در موصل را مجبور به کار در ادارت دولتی می‌کنند. این ادارات شامل بخش‌های شهری، انرژی، آموزش، مذهب و بهداشت می‌شود. رئیس کمیته مالی شورای شهر نینوا با تایید این خبر می‌گوید بغداد ماهانه ۱۳۰ میلیون دلار بودجه برای پرداخت حقوق کارمندان موصل اختصاص می‌دهد؛ خواه آنها در شهر مانده یا رفته باشند. این پول از سوی نمایندگان منطقه کرکوک جمع شده و به موصل برده می‌شود. بغداد می‌گوید پرداخت این پول برای اثبات این است که «ما آنها را فراموش نکرده‌ایم.» قیمت همه مواد غذایی و خوراکی در موصل نسبت به سایر شهرها کم است. تنها قیمت سوخت و برق بیش از سایر شهرها و استان‌ها است. از سوی دیگر، قصاب‌ها برای ورود به کشتارگاه‌ها باید ۴ دلار در روز پرداخت کنند. رویترز می‌نویسد: «تمام این پول‌های دریافتی برای صرف سنگربندی در موصل هزینه می‌شود. موصل یا زندان مردم می‌شود یا زندان اعضای داعش.»