موتور اصلی جست‌وجوی خود را تغییر دهید

دنیای اقتصاد: گوگل در تلاش برای متقاعد کردن کاربران فایرفاکس است که بگوید اگر قصد تغییر موتور جست‌وجوی خود را دارید به ما توجه کنید. در ماه نوامبر، ماریسا مایر، مدیرعامل شرکت موزیلا و سازنده فایرفاکس در یک اعلامیه ادعا کرد که یاهو در ایالات متحده به عنوان پیش‌فرض تجربه جست‌وجو در موبایل و فایرفاکس در کامپوترهای‌های رومیزی مورد استفاده قرار گرفته است. سایت CNET گزارش کرد، هدف موزیلا این بود که یک موتور جست‌وجوی انعطاف‌پذیرتر ارائه کند تا بگوید محصول جدیدش نمی‌خواهد با آنچه از گوگل می‌بینید، رقابت کند. این موضوع قبل از تغییر وضعیت دادن گوگل به جست‌وجوی پیش‌فرض در فایرفاکس از سال ۲۰۰۴ بوده است اما آیا گوگل فقط آنچه را که لازم بوده به نفع کاربران خود در فایرفاکس انجام داده است؟

اما این غول بزرگ جست‌وجو برای اینکه دریابد کاربران تا چه اندازه به این موتور جست‌وجو اعتماد دارند پیام‌هایی را در صفحه اصلی خود ارائه کرده و از کاربران خود پرسیده که آیا می‌خواهید گوگل موتور جست‌وجوی پیش‌فرض شما باشد؟ آیا می‌خواهید ‌گوگل موتور جست‌وجوی اصلی شما باشد؟ این امکان وجود دارد که شما در جواب به این سوالات گزینه‌هایی همچون «حتما» یا نه «ممنون» را انتخاب کنید. همچنین در ادامه جلب نظر گوگل برای کاربرانش چهارشنبه گذشته گوگل در پیامی در صفحه توییتر خود برای همه کاربران فایرفاکس که موتور جست‌وجوی گوگل را دوست دارند نوشت در این پیام توییتری تصویری وجود دارد که به شما نشان می‌دهد موتورجست‌وجوی خود را چگونه به گوگل تغییر دهید. در این پیام همچنین راهنمایی‌ها به صورت مرحله به مرحله در مورد چگونگی ساخت موتور جست‌وجوی گوگل نمایش داده شده است.

یکی از معیارهای سنجش برای شرکت‌هایی مثل یاهو و گوگل تعداد جست‌وجوهای انجام شده است، چراکه جست‌وجوی بیشتر به معنی تغییر بیشتر کاربران و دیده شدن تبلیغات است به‌خصوص برای کسانی که با این واژه‌ها ارتباط کاری دارند. بهتر دیده‌شدن تبلیغات برای کسانی مفید است که می‌خواهند پول بیشتری برای تبلیغات در موتورهای جست‌وجو بپردازند که باعث می‌شود نتیجه بهتری هم بگیرند. زمانی که شما در نوار محل جست‌وجو تایپ و شروع به جست‌وجو می‌کنید، مهم نیست که چه چیز یا چه مکانی را سرچ می‌کنید چراکه در این مکان تبلیغات به خوبی جلب نظر می‌کند. در ماه نوامبر، تحلیلگر ارشد تحقیقات گوگل، ژان داوسون بیان کرد که اکثر کاربران فایرفاکس این دیدگاه را دارند که یاهو باید تنظیمات جست‌وجوی پیش‌فرض خود را تغییر دهد. داوسون در این باره گفت گوگل هم باید نگران چنین چیزی باشد و این به معنی یک تغییر قابل توجه در بازار به نفع گوگل است که در این زمینه آغاز به‌کار کرده است. از سوی دیگر اگرچه گوگل با ۶۵ درصد در مقابل ۸/۱۱ درصد سهم شرکت یاهو توانسته به خوبی سهم بازار جست‌وجو را به خود اختصاص دهد اما کاهش ۶/۱ درصدی سهم این غول دنیای تکنولوژی از بازار، این شرکت را به تکاپو واداشته است.هرچند براساس نظرسنجی صورت گرفته گوگل بلافاصله به درخواست‌ها پاسخ نمی‌دهد با این حال گوگل با وضعیت بهتری که دارد قطعا هیچ خطری تهدیدش نمی‌کند. گوگل تاکنون در مقایسه با یاهو ۸/۱۱ درصد بیشتر با اقبال کاربران مواجه بوده اما تحقیقات نشان می‌دهد که گوگل می‌خواهد مطمئن شود تسلطش بر این اوضاع را حفظ خواهد کرد. همچنین در تبلیغاتی که انجام می‌دهند در تلاش برای تعیین جایی است که با گرفتن آگهی‌ها خودشان را بیشتر در جست‌وجوهای وب نشان دهند، چراکه آنها تنها شرکتی هستند که سعی می‌کنند آن دسته از کاربرانی که یاهو را ترک می‌کنند به سوی خود جذب کنند.