انصافم آرزوست!

گروه ورزش- رسول بهروش: همه چیز از مصاحبه بسیار تند کارلوس کی‌روش علیه سرمربیان پرسپولیس و استقلال شروع شد؛ آنجا که مربی پرتغالی، کلافه از حذف ناعادلانه تیمش از جام ملت‌های آسیا در خاک استرالیا به درخشان و قلعه‌نویی حمله کرد و صلاحیت فنی آنها را به‌عنوان مهم‌ترین منتقدانش زیر سوال برد. کی‌روش در مورد درخشان به سابقه سقوط چند تیم با او به دسته اول اشاره کرده بود و در مورد قلعه‌نویی هم گفته بود این مربی تحریم‌ها را علیه تیم ملی آغاز کرده و باعث افت روحیه ملی‌پوشانش شده است. بعد از این ماجرا درخشان در چند مصاحبه جواب کی‌روش را داد، اما قلعه‌نویی همه چیز را به صدور یک بیانیه موکول کرد و گفت که حرف‌هایش را در این قالب خواهد زد. در نهایت هم سرمربی استقلال صبح دوشنبه بیانیه مفصلش را روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف فرستاد؛ بیانیه‌ای ۱۸۰۰ کلمه‌ای که در آن برخی رفتارهای کی‌روش «دیکتاتورمآبانه» خوانده شده و کیفیت فنی عملکرد این مربی به چالش کشیده شده است. این در حالی است که بیانیه امیر قلعه‌نویی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مربیان حال حاضر فوتبال ایران در بخش‌هایی به شدت قابل نقد به نظر می‌رسد، آنقدر که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارش عبور کرد.

پیروزی با ۱۰ نفر؟

این روزها خیلی از هواداران فوتبال معتقدند داوری نامتعادل بنجامین ویلیامز یکی از مهم‌ترین دلایل حذف تیم ملی کشورمان از جام ملت‌های آسیا بوده و این قاضی استرالیایی با اشتباه بزرگش در زمینه اخراج مهرداد پولادی، مقدمات شکست ایران را فراهم کرده است. امیر قلعه‌نویی در بخشی از بیانیه‌اش در این مورد می‌گوید: «مگر اخراج بازیکن توسط داور، موضوعی تعریف شده در قوانین فوتبال نیست؟! به فرض که داور به عمد این کار را انجام داد، ما چه برنامه‌ای برای بازی در صورت ۱۰ نفره شدن داشتیم؟! چرا کی‌روش و حامیان رسانه‌ای‌اش درباره مسائل فنی حرف نمی‌زنند و مدام با کشاندن بحث به حواشی، تلاش می‌کنند ذهن مخاطب را از اصل موضوع دور کنند؟!» امیر قلعه‌نویی ظاهرا انتظار داشته کی‌روش سراغ مذمت داور نرود و به‌رغم اشتباهی که رخ داده، برای پیروزی با یک یار کمتر تلاش کند. این در حالی است که اولا تیم ملی ایران با وجود ۸۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کردن، دو بار عقب‌افتادگی‌اش از حریف را جبران کرد که از قضا این کار دقیقا از روی «برنامه» و با استفاده از ضربات ایستگاهی رخ داد. ثانیا، امیر در حالی توقع پیروزی ۱۰ نفره از تیم ملی را دارد که تیم خودش همین دو ماه قبل با یک یار بیشتر حریف پرسپولیس نشد و حتی نتوانست یک نتیجه مساوی برابر رقیب سنتی‌اش به دست بیاورد. قلعه‌نویی حالا حرف زدن از داوری را «کشاندن بحث به حواشی» تعبیر می‌کند، در حالی که خودش تا مدت‌ها بعد از داربی۷۹ پیرامون نوع قضاوت جهانبازی در آن بازی حرف می‌زد و همچنان به اتفاقات رخ داده در شهرآورد سرخابی‌ها اعتراض داشت. آیا گلایه‌های او از قضاوت آن هم در حالی که گواه روشنی برای تضییع حق استقلال در داربی وجود ندارد، بدون اشکال است، اما شکایت کی‌روش از داوری که اشتباه آشکارش حتی صدای مارک بوسنیچ استرالیایی را هم درآورد، یک بحث بیجا و فرعی محسوب می‌شود؟

«پورعلی‌گنجی»‌های شما کجا هستند؟

از ظهور ستاره‌های جدید و درخشش نفراتی مثل وریا غفوری و مرتضی پورعلی‌گنجی به‌عنوان یکی از ثمرات حضور ایران در جام شانزدهم یاد می‌شود. قلعه‌نویی در بیانیه‌اش در این مورد می‌نویسد: «مگر وریا غفوری و پورعلی‌گنجی که از بهترین‌های ایران در این بازی‌ها بودند، از دل همین لیگ بیرون نیامدند؟ آنها به همراه سردار آزمون و چند بازیکن دیگر، بزرگ‌ترین دستاورد ایران از حضور در جام ملت‌های آسیا به‌شمار می‌روند. حرف من این است که می‌توانستیم با نگاه منصفانه به بازیکنان و لیگ ایران، بازیکنان ملی بیشتری تولید کنیم.» این در حالی است که همه می‌دانند طبق اصول بدیهی و اولیه فوتبال، بازیکن‌سازی و کشف و تربیت استعدادهای جدید در درجه اول بر عهده باشگاه‌ها است، نه تیم ملی! در این شرایط و در حالی که کارلوس کی‌روش شجاعانه پورعلی‌گنجی متولد ۱۳۷۱ و سردار آزمون متولد ۱۳۷۳ را در ترکیب اصلی تیمش گنجاند، مدتهاست که چنین ریسک‌هایی از یکی مثل امیر قلعه‌نویی دیده نمی‌شود. تیم او سال گذشته با انبوهی از ستاره‌ها به مقام پنجمی لیگ دست‌یافت و در فصل جدید نیز تا اینجای کار روی همین پله باقیمانده است. در این شرایط قلعه‌نویی در بازار زمستانی به ترمیم نقاط ضعف تیمش پرداخته و بازیکنانی مثل میلاد نوری ۲۸ ساله، وحید طالب‌لوی ۳۲ ساله و رضا عنایتی ۳۸ ساله را جذب کرده است. سوال این است که «پورعلی‌گنجی»های امیر قلعه‌نویی کجا هستند و اگر کشف و استخراج چنین بازیکنانی از دل لیگ راحت است، او چرا به ندرت تن به چنین کاری می‌دهد؟

حمله به ملی‌پوشان؛ آری یا خیر؟

یکی از گلایه‌های کی‌روش از قلعه‌نویی این بود که چرا این مربی به دفعات از بازیکنان ملی‌پوش استقلال انتقاد کرده و باعث افت روحی آنها شده است. امیر در این مورد در بیانیه‌اش آورده: «کی‌روش می‌گوید من بازیکنان ملی را تضعیف و روحیه آنها را ضعیف کرده‌ام! کدام عقل سلیمی به خودزنی رای می‌دهد؟! بازیکنان ملی اغلب بازیکنان استقلال هستند و من به‌عنوان نفر اول در کادرفنی استقلال، طبیعی است که به فکر منافع تیم خود و هواداران باشم. من هیچ نقد غیرمنصفانه‌ای نداشته‌ام که به‌عنوان مسوول نتایج ایران در جام ملت‌های آسیا معرفی شوم.» این در حالی است که همه اهالی فوتبال در جریان حملات گاه و بی‌گاه قلعه‌نویی به ملی‌پوشانش ظرف ماه‌های گذشته هستند؛ ماجراهایی که با اختلاف بین این مربی و امیرحسین صادقی به اوج رسید. در ادامه تنها بخشی از انتقادات مستقیم و غیرمستقیم امیر از بازیکنان ملی‌پوش استقلال را می‌خوانید:

۲۰ شهریور، خبرگزاری تسنیم: «تمام بازیکنانی که در جام‌جهانی برای تیم‌های دیگر بازی کردند، الان در تیم‌های باشگاهی و ملی خود بسیار خوب هستند، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که تمام بازیکنان ملی‌پوش ما پس از جام‌جهانی به این شرایط دچار شده‌اند. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده اما تحقیق کنید و ببینید چه بلایی سر بازیکنان ملی‌مان آمده که بعد از جام جهانی تا این اندازه فرق کرده‌اند؟»

۲۲ شهریور، خبرگزاری کاپ: «ملی‌پوشان استقلال با قراردادهای آنچنانی در تیم ماندنی شدند و مجموعه ما این انتظار را از این نفرات دارد که در حد و اندازه‌های خودشان ظاهر شوند. اگر چنین رویه‌ای ادامه داشته باشد باید بازهم دنبال راهکارهای دیگری باشیم.»

۲۸ شهریور، خبرگزاری ایرنا: «بازیکنانی که از روز اول با ما تمرین نکردند ‌اکنون از نظر جسمانی و انگیزشی با مشکل روبه‌رو هستند. ملی‌پوشان تصور می‌کردند بعد از جام جهانی به لیگ‌های اروپایی می‌روند اما چنین امری تحقق نیافت و آنان در حال حاضر از نظر انگیزشی با مشکل روبه‌رو هستند.»

۵ مهر، خبرگزاری کاپ: «در این تیم بازیکنانی مانند مگویان و خرسندنیا بدون هیچ ادعایی بازی کردند و ۱۸ امتیاز گرفتند اما بازیکنان دیگری بودند که در جام‌جهانی حضور داشتند ولی هنوز نتوانسته‌اند به تیم ما کمک کنند. خودشان بروند علت این بحث را پیدا کنند.»

۷ مهر، خبرگزاری ایسنا: «ملی‌پوشان ما هم که شرایط بدنی‌شان مشخص است؛ نیم ساعت بازی می‌کنند و کشاله پای‌شان را می‌گیرند. آنها هم به لحاظ بدنی عقب هستند و هم به لحاظ روحی و انگیزشی.»

۱۲ دی، خبرگزاری کاپ: «من می‌خواهم برای نیم فصل دوم تیمی ببندم که به بازیکنان ملی‌پوش زیاد متکی نباشد. البته دو، سه ملی‌پوش جوان هم داریم که از آنها راضی هستم.»

۱۴ دی، خبرآنلاین: «یکی از علت‌هایی که رضا عنایتی را به استقلال برگرداندیم این است که ما داخل زمین بازیکنی که بار روحی و روانی و وزن تیم را بالا ببرد، نداشتیم، به همین دلیل عنایتی را به‌عنوان کاپیتان تیم آوردیم که هم مقبولیت خوبی دارد و هم بازیکن فرصت‌طلبی است. من فکر می‌کنم با آمدن عنایتی، مشکل رهبری داخل زمین هم برطرف شود.»