تعطیلی واحدها با تخصیص ارز مبادلاتی به ورق فولادی

گروه بنگاه‌های اقتصادی - آزاده حسینی: با واردات انبوه ورق سرد به کشور طی یک ماه اخیر تولید‌کنندگان این نوع محصولات نسبت به تخصیص ارز مبادلاتی به وارد‌کنندگان ورق سرد اعتراض داشته و معتقدند: ارز مبادلاتی زمانی به محصولی باید اختصاص یابد که آن محصول در داخل تولید نشود یا میزان تولید آن کمتر از نیاز داخل باشد. تولید‌کنندگان ورق سرد در جلسه‌ای که در انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران برگزار شده بود، خواهان توقف تخصیص ارز مبادلاتی به وارد‌کنندگان برخی محصولات فولادی بودند زیرا ادامه این روند را منجر به تعطیلی واحد‌های تولیدی عنوان کردند. در حال حاضرتولید‌کنندگان ورق سرد در کشور، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس، فولاد غرب آسیا و فولاد فرخ شهر هستند که توان پاسخگویی به نیاز داخل را دارند. در این جلسه این تولید‌کنندگان اعلام کردند که تنها قادر به تولید ورق سرد با سایز ۳ میلیمتر به بالا و ورق‌های فولادی آلیاژی و ضد زنگ نیستند و پیشنهاد دادند تا این نوع ورق که اغلب مورد نیاز خودرو‌سازان کشور است با تخصیص ارز مبادلاتی وارد شود.این پیشنهاد در شرایطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد که در ابتدا مورد قبول واقع شد و ورق نیز مانند سایر محصولات فولادی نظیر شمش، میلگرد و تیرآهن، ارز مبادلاتی به آن متوقف شد اما در ادامه بدون ذکر دلیل مشخصی همچنان به ورق، ارز مبادلاتی تخصیص یافت.

پس از این موضوع با وجود اعتراض تولید‌کنندگان و به‌رغم اینکه بارها نسبت به دامپینگ ورق سرد به کشور هشدار داده شد، واردات این محصول از سوی وارد‌کنندگان صورت گرفته و هم اکنون شاهد ورود خیل عظیمی از ورق سرد به کشور با وجودتولید داخل آن هستیم.

وضع تعرفه سپر حمایتی فولاد سازان

این اقدام در حالی صورت گرفته که تولید‌کنندگان این نوع ورق سرد نه تنها خواستار توقف تخصیص ارز مبادلاتی هستند بلکه معتقدند دولت باید به منظور حمایت از تولید‌کنندگان در این شرایط رکودی تعرفه بر واردات نیز وضع کند.

این درخواستی است که تولید‌کنندگان مقاطع و شمش فولاد نیز دارند و با وجود آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت آن با وضع تعرفه بر واردات موافقت کرده‌اند اما هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

این در شرایطی است که در همسایگی ما کشور ترکیه به محض دریافت سیگنال‌هایی از بازار مبنی بر ورود محصولات فولادی به‌صورت دامپینگ طی ۱۰ روز سپر حمایتی تعرفه‌ای در برابر محصولات چینی و روسی وارداتی وضع کرد و با این اقدام از بازار داخلی خود حمایت کرد. با این حال تولید‌کنندگان ایرانی، ماه‌ها است که خواستار حمایت دولت از تولید داخل هستند و معتقدند در زمانی که قیمت‌ها رو به افزایش است، دولت مدام با دخالت در بازار قیمت‌ها را تعدیل کرده و خواستار عرضه محصولات با قیمت‌های تعدیل شده در بورس کالا است اما اکنون که نیاز به حمایت دولت وجود دارد، در این زمینه اقدام ملموسی صورت نگرفته است.