گروه جهان: از او به‌عنوان بمب‌گذاری یاد می‌شود که جلیقه انتحاری‌اش در حمله مرگبار به هتل‌های اردن در سال ۲۰۰۵ منفجر نشد. اما این زن که نامش در فهرست گروگان‌هایی است که داعش خواستار آزادی‌اش است، کیست؟ ارتباط او با این گروه چیست؟ در پیام‌های ویدئویی و اینترنتی داعش از «ساجده الرشاوی» با عنوان «خواهر زندانی» یاد می‌شود. در پیام داعش پیشنهاد معاوضه او با گروگان ژاپنی «کنجی گوتو» مطرح شده است. در تصاویر تازه انتشار یافته «کنجی» در حالی نشان داده می‌شد که گویی سر هموطن دیگرش بریده شده است. در این فیلم کنجی می‌گوید آنها یک چیز می‌خواهند: آزادی الرشاوی.

یک دهه غیبت

الرشاوی از سوی مقام‌های اردنی زندانی است و ۹ سال است در انظار عموم دیده نشده است. الرشاوی در یک اقرار تلویزیونی در سال ۲۰۰۵ به آرامی توضیح می‌داد که چگونه تلاش داشت تا در زنجیره‌ای از حملات در هتل‌های اردن مشارکت نماید؛ حملاتی که دست کم ۵۷ نفر را کشت. او در حالی که هیچ احساسی در چهره‌اش دیده نمی‌شود به تلویزیون اردن می‌گوید: «همسرم بمب خود را منفجر کرد و من هم تلاش داشتم بمب خودم را منفجر کنم اما نشد. مردم فرار می‌کردند و من هم پشت‌سر آنها می‌دویدم.» در سال ۲۰۰۶ این «بانوی تروریست» به مرگ محکوم شد اما همان سال اردن استمهال قانونی در مورد مجازات اعدام را مطرح کرد. اعدام او ماه گذشته تایید شد. او که در حین اقرار خود روسری سفید و لباسی مشکی بر تن داشت کمربندی را نشان داد که در آن مواد انفجاری کار گذاشته شده بود و با نوار به شکلی ساده به هم بسته شده بود. مقام‌های اردنی می‌گویند الرشاوی که اکنون در دهه ۴۰ عمر خود است به همسر خود «حسین الشماری» پیوست تا در «هتل رادیسون» حمله‌ای انتحاری انجام دهد. بمب همسرش باعث کشته شدن ۳۸ نفر شد. در مجموعه حملاتی به سه هتل، سه بمب‌گذار انتحاری و ۵۷ نفر کشته شدند. الرشاوی می‌گوید او عراقی است و در رمادی زندگی می‌کرد و از پاسپورت جعلی برای سفر به اردن همراه با همسرش استفاده کرد. او به مقام‌های اردنی گفت که همسرش به او یاد داده بود که چگونه خود را منفجر کند. او می‌گوید: «همسرم کسی بود که هر کاری را سازماندهی می‌کرد.»

دست القاعده در کار است

مقام‌های اردنی در آن زمان اعلام کردند که «القاعده در عراق» پشت این حمله است. در آن زمان «الزرقاوی» رهبری القاعده را در دست داشت. او در سال ۲۰۰۶ به دست آمریکایی‌ها کشته شد. در آن زمان «مروان معاشر» معاون نخست وزیر اردن گفت که الرشاوی خواهر «مرد دست راست» زرقاوی است که در فلوجه کشته شد. او نام آن «مرد» را اعلام نکرد. ژنرال بازنشسته «جیمز ریس» می‌گوید آن «مرد» ابوبکر البغدادی بود که وکیل و دست راست زرقاوی بود. این مقام آمریکایی در مورد پیشنهاد معاوضه داعش می‌گوید: «یک ارتباطی با این زن هست. این روش دیگری است که به این گروه کمک می‌کند تا آدم‌هایی از این دست را دوباره به چرخه استفاده و تبلیغات بازگردانند.» اکنون داعش با اطلاع از اعدام احتمالی الرشاوی به دنبال نجات او است. داعش پیشنهاد معاوضه آن شهروند ژاپنی با «خواهر زندانی» را داده است. گزارش‌ها می‌گوید در صورت به نتیجه نرسیدن این معاوضه و اعدام الرشاوی از سوی مقام‌های اردنی، این کشور باید منتظر اقدامات تلافی جویانه داعش باشد.