وزیر نفت به همراه معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته از بزرگ‌ترین طرح در دست احداث پالایشگاهی کشور، ستاره خلیج‌فارس بازدید کردند. وزیر نفت در حاشیه این بازدید اعلام کرد که کمبود مالی مهم‌ترین دغدغه پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است و اختصاص ٦٥٠ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌تواند همه مشکلات اجرایی آن را برطرف کند.

به گزارش «شانا»، جهانگیری نیز در این بازدید و در جمع مدیران از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارهای در دست اقدام دولت نام برد و با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران ساخت این پروژه قول داد که مسائل و مشکلات مالی این واحد بزرگ صنعتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع کند.جهانگیری با اشاره به اهمیت این پالایشگاه تصریح کرد: در شرایطی که در کشور واردات فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود اهمیت این پالایشگاه دو چندان است، زیرا می‌تواند فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما را با کیفیت مناسب تولید کند. وی ادامه داد: باید موانع پیش روی تکمیل این پالایشگاه را بررسی کنیم و در صدد رفع آن برآییم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید پروژه‎های مربوط به نفت و گاز از تحرک ویژه‌ای برخوردار بوده است، بر تلاش و نگاه ویژه دولت برای رفع موانع پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه تولید‌کننده بنزین کشور خبر داد. وی در این جلسه، پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را از مهم‌ترین‌ طرح‌های در دست اجرای کشور برشمرد و افزود: این پروژه به جهت کیفیت فرآورده‌های نفتی که قرار است تولید کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون اول رئیس‌جمهوری از این پروژه به‌عنوان طرحی ملی و کاری بزرگ یاد و تصریح کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید پروژه‌های مربوط به نفت و گاز از تحرک ویژه‌ای برخوردار بوده است و شاهد تحول در این‌گونه پروژه‌ها هستیم.

در این جلسه پیشرفت کلی طرح توسعه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۹/۸۱ درصد، پیشرفت پروژه پالایشگاه ۷/۷۸ درصد، پروژه خط لوله ۸/۹۹ درصد و پروژه آبگیر دریا ۲/۹۹ درصد عنوان شد. همچنین در این جلسه مطرح شد که اعتبار مورد نیاز این پروژه ۸/۳ میلیارد یورو پیش‌بینی شده بود که تاکنون ۸/۲ میلیارد یورو هزینه شده است و برای راه‌اندازی اولیه ٤٠٠ میلیون یورو و برای راه‌اندازی ترین ١ (پروژه ١)، ٦٠٠ میلیون یورو نیاز است. با راه‌اندازی این پالایشگاه ٣٦٠ هزار بشکه میعانات گازی، روزانه ٢٧ میلیون لیتر بنزین معمولی، ٩ میلیون لیتر بنزین سوپر، ١٤ میلیون لیتر گازوئیل، سه میلیون و ٣٧٠ هزار لیتر سوخت جت به میزان تولیدات نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه سه میلیون و ٨١٠ هزار لیتر گاز مایع، ١٣٠ هزارتن گوگرد و ٤٦٨ تن هیدروژن از دیگر محصولات تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نام برده شده است.