لیلا اکبرپور: رئیس‌کل بیمه مرکزی گفت: شرکت بیمه توسعه در پنج سال گذشته یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه از مردم دریافت کرده و تنها ۸۰۰ میلیارد تومان به زیان‌دیدگان خسارت پرداخت کرده که اگر با احتساب ضریب خسارت ۱۰۰ درصد رشته شخص ثالث همان ۸۰۰ میلیارد تومان باقیمانده را به مردم برگرداند، مشکلات آنان حل خواهد شد. محمد ابراهیم امین روز گذشته در نشستی با اصحاب رسانه درخصوص برخورد بیمه مرکزی با تخلفات شرکت بیمه توسعه گفت: در شرکت بیمه توسعه اراده‌ای برای پرداخت خسارت‌های مردم وجود نداشته است،به همین دلیل قوه‌قضائیه و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی وارد قضیه شد و هم‌اکنون پرونده در حال رسیدگی است. وی با اشاره به اینکه با تعیین تکلیف دارایی‌ها و اموال بیمه توسعه، خسارت‌های معوق این شرکت پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر دارایی‌های بیمه توسعه کفاف مطالبات مردم را نداد قانون دو راه‌حل پیش‌بینی کرده است. وی راه نخست را باطل کردن پروانه فعالیت و انحلال شرکت بیمه توسعه خواند و ادامه داد: در این صورت تمامی تعهدات، حقوق و پورتفوی بیمه‌ای شرکت به بیمه ایران واگذار خواهد شد و بیمه ایران متکفل پرداخت خسارت‌های مردم خواهد شد و با کمک قوه‌قضائیه طلب خود را از دارایی‌های بیمه توسعه بازیافت خواهد کرد. امین درباره راه‌حل دوم هم گفت: اگر قوه‌قضائیه به این نتیجه برسد که شرکت بیمه توسعه ورشکست شده است در این صورت تمامی خسارت‌های جانی بیمه شخص ثالث آن که عمده خسارت‌های معوق شرکت را تشکیل می‌دهد به صندوق تامین خسارت‌های بدنی منتقل خواهد شد و این صندوق متکفل امور خواهد شد.

دیگر هیچ شرکت بیمه‌ای به سرنوشت توسعه دچار نمی‌شود

امین در مقابل انتقاد رسانه‌ها از عملکرد نظارتی بیمه مرکزی در دوره‌های قبلی به صراحت گفت: «طبق قانون و مقررات رفتار می‌کنم و پاسخگوی عملکرد مدیران قبلی بیمه مرکزی نیستم، اما می‌توانم این قول را به مردم بدهم که با نظارت کنونی بیمه مرکزی دیگر هیچ شرکت بیمه‌ای به سرنوشت بیمه توسعه دچارنمی شود.» رئیس‌کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر اینکه «آیا نقش همزمانی حاکمیت و تصدی بیمه مرکزی موجب بروز مشکلات نیست؟ شاید برای بیمه مرکزی صدور بی‌محابای شخص ثالث با تخفیف و تقسیط در بیمه توسعه، توجیه اقتصادی نداشته و برای همین از عدم پرداخت سهم اتکایی اجباری این شرکت چشم‌پوشی کرده است، گفت: اعتقاد دارم بیمه مرکزی فقط باید نهاد حاکمیت باشد و درسرنوشت مالی بنگاه‌ها سهیم نباشد؛ برهمین اساس مجوز کاهش واگذاری‌های اتکایی- اجباری شرکت‌های بیمه به بیمه مرکزی در دولت تصویب شد و در سال ۹۴ شاهد کاهش آن هستیم، اما واگذاری اتکایی - اجباری یک ابزار نظارتی است و تا زمانی که نظارت مالی بر عملکرد شرکت‌های بیمه به‌طور کامل اجرا نشود نمی‌توان این ابزاررا به‌طور کامل ازعملیات بیمه گری حذف کرد.

امین ادامه داد: توجه داشته باشید که بیمه مرکزی طی دوره‌ای در نظارت کوتاهی کرده، اما هیچ‌گاه عملکرد سودجویانه نداشته است، بیمه مرکزی دردوره تحریم‌ها یک ظرفیت خوب برای پذیرش اتکایی است و چنانچه تحریم‌ها علیه کشور رفع شود شرایط حذف اتکایی - اجباری می‌تواند سرعت بیشتری بگیرد. رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان این نکته که با دادن شعار و نوشتن چند کتاب نمی‌شود فرهنگ بیمه را ارتقا داد، گفت: اگر شرکت‌های بیمه به مردم پاسخگو نباشند مردم نسبت به صنعت بیمه بدبین‌تر خواهند شد. محمدابراهیم امین در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای بیمه مرکزی برای افزایش سطح فرهنگ بیمه در کشور اظهار کرد: اگر شرکت‌های بیمه بر اساس اصول و موازین بیمه‌گری پاسخگوی مردم باشند، دروغ نگویند و مشاوره غلط ندهند و نمایندگان بیمه هم اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند، فرهنگ بیمه در کشور توسعه خواهد یافت. وی ادامه داد: تمام تلاش ما در بیمه مرکزی این است که شرکت‌های بیمه را منضبط و پاسخگو کنیم، اضافه کرد: اگر انضباط در شرکت‌ها برقرار شود مردم هم به این شرکت‌ها اعتماد خواهند کرد و اعتماد مردم هم؛ یعنی فرهنگ‌سازی بیمه.