مترجم: سیده یاسمین حسینی دانشجوی دکترای گردشگری مرکز نمایشگاهی مادرید(IFEMA) از امروز بازارهای صنعت جهانی گردشگری را در فیتور ۲۰۱۵، دور هم جمع می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این نمایشگاه با حضور ۹۱۰۷ شرکت‌کننده از ۱۶۵ کشورجهان و حدود ۲۰۰ هزار بازدیدکننده که ۱۲۰ هزار نفر آنها را بازدید کننده‌های حرفه‌ای در زمینه گردشگری تشکیل می‌دهند، از امروز ۲۸ ژانویه در مادرید برگزار خواهد شد. بودجه در نظر گرفته شده برای برپایی این نمایشگاه بیش از ۵/۱۰ میلیون یورو بوده است که از این مقدار ۳ میلیون یورو برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی بین‌المللی و دعوت از خریداران (سازمان‌ها و تورگردان‌ها) صرف شده است؛ درحالی‌که درآمد پیش‌بینی‌شده حاصل از برپایی این نمایشگاه ۲۰۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود. دو بخش جدید یکی با هدف ترویج بهداشت و سلامت و درمان و دیگری با موضوع «گردشگری خرید» به نمایشگاه اضافه شده‌اند که این دو بخش در انجمنی با عنوان Spain Global Tourism Forum برگزار خواهد شد که به تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد جهانی می‌پردازد.

این انجمن برای اولین بار در نمایشگاه مادرید شرکت خواهد داشت و از طرف سازمان‌های اصلی مرتبط با گردشگری مثل سازمان جهانی گردشگری، وزارت صنایع، انرژی و توریسم اسپانیا و همچنین از جانب شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با کمیته برگزاری حمایت خواهد شد. نمایشگاه فیتور، ۲۰۰ هزار بازدید کننده را از سراسر جهان به مادرید می‌کشاند که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر فعالان و متخصصان این بازار هستند. نمایشگاه فیتور امسال شاهد بیشترین میزان رشد از لحاظ تعداد شرکت کننده (افزایش ۱۲درصدی غرفه‌داران) است که در فضایی با وسعت ۲۳۳/۵۶ متر مربع (افزایش ۴ درصدی فضای نمایشگاه) برگزار می‌شود.

برنامه UNWTO در فیتور امسال

در این دوره از نمایشگاه فیتور، مانند سال‌های پیش از این، نقش سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) پررنگ است.

همزمان با ایجاد دو بخش جدید فوق‌الذکر، سازمان جهانی گردشگری نخستین همایش بین‌المللی را با موضوع گردشگری و خرید برگزار می‌کند که منعکس‌کننده نقش رو به رشد این مبحث در توریسم و اقتصاد است. همچنین در روز ۲۹ ژانویه، سازمان جهانی جهانگردی و موسسه بین‌المللی مطالعات عرب و جهان اسلام در مادرید، میزگردی با موضوع سیاست‌ها و استراتژی‌های توسعه گردشگری در خاورمیانه و شمال آفریقا را برگزار خواهند کرد. علاوه‌بر این، برای دومین سال متوالی، UNWTO میزبان یازدهمین سری از جوایز نوآوری است و به ۱۴ فینالیست برتر که زمینه ایجاد نوآوری در گردشگری را فراهم کرده باشند یا ابتکاری در این حوزه داشته‌اند نشان اودیسه تعلق خواهد گرفت. برندگان در روز ۲۸ ژانویه معرفی خواهند شد.

جوایزی که فیتور ارائه می‌کند جدا از جایزه سازمان جهانی گردشگری است و به فعالیت‌های برتر در موضوعات زیر تعلق خواهد گرفت:

- بهترین طراحی غرفه

- عرضه بهترین محصول گردشگری (طبیعت، فرهنگ، ماجراجویی، بین‌الملل، غذا و نوشیدنی و...)

- آثار برجسته علمی و پژوهشی در حوزه گردشگری

همچنین در قسمت جوایز باید به دومین دوره از رقابت‌های وبلاگ‌نویسی با موضوع سفر که در آن۵۱۷ وبلاگ‌نویس از ۲۱کشور شرکت کرده‌اند نیز اشاره کرد. در این مسابقه نفر اول را وبلاگی از اسپانیا، مقام دوم را هلند و استرالیا و رتبه سوم را آمریکا به‌دست آورده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایشگاه فیتور از روز ۲۸ ژانویه تا ۱ فوریه در سالن‌های ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ مرکز نمایشگاهی مادرید برگزار خواهد شد. در روزهای ۲۸ تا ۳۰ ژانویه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۹ بعدازظهر، بازدید منحصرا برای افراد متخصص در زمینه گردشگری امکان‌پذیر خواهد بود و در آخر هفته، یعنی شنبه ۳۱ ژانویه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ و یکشنبه ۱ فوریه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ بازدید برای عموم آزاد خواهد بود.