مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com کره‌جنوبی تا پیش از سال ۲۰۰۰ به‌عنوان یک مقصد گردشگری مطرح شناخته نمی‌شد. تعداد گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کردند، بسیار کم بود و رتبه این کشور از حیث جذب گردشگران نزدیک به چهلمین کشور در جهان بود. اما از سال ۲۰۰۰ به بعد، دولت توجه بیشتری به بخش گردشگری کرد. در این مدت رشد گردشگران به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. این روند پس از سال ۲۰۰۸ شدت بیشتری گرفت (با اینکه اکثر کشورها با کاهش تعداد گردشگران روبه‌رو بودند) و در سال ۲۰۱۳ توانست با جذب بیش از ۱۲ میلیون گردشگر به‌عنوان بیستمین کشور توریستی جهان خود را مطرح کند. این روند در ۲۰۱۴ نیز ادامه یافت و تعداد گردشگران ورودی به کره، به رقم ۱۴ میلیون نفر رسیدند. طی سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی برای ترویج گردشگری این کشور انجام شده است که مهم‌ترین آنها را می‌توان به ۴ دسته تقسیم کرد:

• اولین استراتژی کره‌جنوبی افزایش بهره‌وری و متعاقب آن رقابت‌پذیری صنعت گردشگری کشور بوده است. طی سال‌های گذشته نظارت بر قیمت و کیفیت خدمات گردشگری تحسین‌برانگیز بوده و وزارت گردشگری کره، سیستم‌های اقامتی، راهنمایان تور و خرید و خوراک را که مستقیما روی رضایت گردشگران تاثیرگذار است، بهبود داده است. در این مدت، تعداد هتل‌های باکیفیت و مقرون به صرفه به شدت افزایش یافته و بر تعداد راهنمایان تور نیز اضافه شده است. این موضوع باعث افزایش رقابت و بهبود وضعیت کره‌جنوبی نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه و حتی جهان شده است. براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، روند توسعه اقامتگاه‌های کره‌جنوبی تا سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت و تعداد اتاق‌های در دسترس، از تعداد گردشگران هم پیشی خواهد گرفت.

• استراتژی دوم کره، ایجاد زمینه‌های گردشگری خلاقانه برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات گردشگری بوده است. در همین زمان توجه خاصی به برنامه‌های بازاریابی برای ترویج این محصولات شده و از فرهنگ سنتی مانند ۶ کاخ باقیمانده از سلسله‌های پادشاهی کره، خانه‌های سنتی و معابد به‌عنوان منابع گردشگری استفاده شده است. کنسرت‌ها، تئاترها و فیلم‌ها نیز برای ساختن محصولات منحصربه‌فرد گردشگری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نیز کمپین‌های بازاریابی مختلفی برای ترویج کره‌جنوبی به‌عنوان یک مقصد گردشگری بین‌المللی اجرا شده‌اند؛ یکی از اقدامات کره در بازاریابی، استفاده از هنرمندان شناخته شده‌ای نظیر پارک جائه سانگ است؛ کلیپ معروف «گنگام استایل» که از این هنرمند در سال ۲۰۱۲ در یوتیوب منتشر شد، تاکنون بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بازدید داشته است. اگر تعداد بازدیدهای کلیپ‌های ویدئویی مشابه را نیز به این رقم اضافه کنیم، به رقم ۴ میلیارد می‌رسیم که رقمی بی‌نظیر در فضای مجازی خواهد بود. اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود؛ دولت کره، دایره‌المعارفی جامع در خصوص جاذبه‌ها و صنعت گردشگری این کشور برای گردشگران با استفاده از نام و تصویر این هنرمند منتشر کرده است.

• یکی دیگر از مواردی که توانسته به ترویج گردشگری کره‌جنوبی کمک کند، برگزاری رویدادهای عظیمی همچون المپیک تابستانی ۱۹۸۸، اکسپو تائه‌جان ۱۹۹۳، جام جهانی ۲۰۰۲ (با میزبانی مشترک با ژاپن)، کنفرانس APEC سال ۲۰۰۵ بوده است. پروژه‌های بهسازی ۴ رودخانه این کشور با ایجاد «فضاهای فرهنگی دوستدار محیط زیست» در کنار این رودخانه‌ها، که به گردشگران فرصت‌هایی نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و دیدن مناظر زیبا ارائه می‌کنند از دیگر اقداماتی است که در این سال‌ها در کره انجام شده است.

• استراتژی بعدی کره تمرکز بر بازارهای گردشگری با ارزش افزوده بالا مانند توریسم MICE (اجلاس، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌ها) و پزشکی بوده است. این بازارها درآمدهای بیشتری را نصیب کشور خواهند کرد. وزارت گردشگری کره، زیرساخت‌های قابل توجه و مدرن و همچنین نیروی انسانی باکیفیتی را برای افزایش اعتبار این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری پزشکی و MICE توسعه داده است؛ نتیجه آن شده است که براساس گزارش اتحادیه همکاری‌های بین‌المللی، کره با برگزاری ۴۶۴ کنفرانس بین‌المللی، در رده هشتم جهان و سوم آسیا در زمینه توریسم همایش قرار گرفته است؛ علاوه‌بر آن، از نظر توریسم پزشکی نیز طی چند سال گذشته تقریبا در هر سال ۴۰ درصد رشد را تجربه کرده و هم‌اکنون یکی از ۵ مقصد اصلی در آسیا برای گردشگری پزشکی است.

بازارهای هدف دیگر کره‌جنوبی، گردشگران کشورهای چین، هند و ونزوئلا هستند. کره توانسته است بخش قابل توجهی از گردشگران این کشورها را که طی سال‌های آینده افزایش نیز خواهند یافت، جذب کند.

• از آنجایی‌که به‌طور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران کشورها را گردشگران داخلی تشکیل می‌دهند، استراتژی آخر کره تقویت گردشگری محلی بوده است. با توجه به رشد اقتصادی کره‌جنوبی و افزایش درآمدهای مردم، میل به سفر در آنها افزایش یافته است. موضوع دیگری که موجب افزایش گردشگران کره‌ای شده است، کاهش ساعت‌های کاری هفتگی به ۴۰ ساعت و راه افتادن سیستم تعطیلات دو روزه مدارس است. از این رو طی سال‌های گذشته یک کمپین بازاریابی در این کشور تحت عنوان «اول کره را ببینید» راه افتاده است که از شهروندان کره‌ای درخواست می‌کند، پیش از سفر به کشورهای خارجی از کشور خود بازدید کنند. دولت کره حتی برای اقشار متوسط و پایین جامعه نیز کمک هزینه‌های سفر در نظر گرفته است. تسهیلات ویژه معلولان و کم توان‌ها نیز، از دیگر اقدامات موثر دولت است.