گروه مسکن- بهشاد بهرامی: شهرداری تهران برای تامین هزینه‌های سال آینده پایتخت، ۷منبع مالی به ارزش‌کل ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان تدارک دیده، طوری که «درآمد حاصل از انواع عوارض ساخت‌وساز» در ردیف بزرگ‌ترین منبع و «وام یا تسهیلات بانکی» به‌عنوان کوچک‌ترین منبع درآمدی شهر در نظر گرفته شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بعد از گذشت یک هفته از ارائه لایحه بودجه‌ سال ۹۴ شهرداری به صحن شورا توسط محمدباقر قالیباف، ارقام قید شده در متن لایحه حکایت از آن دارد که مدیران شهرداری تهران با حذف یکی از پایه‌های درآمدی برای سال آینده، تعداد منابع ۸گانه در بودجه سال ۹۳ را به ۷فقره در بودجه سال ۹۴ کاهش داده‌اند.

شهرداری برای پوشش هزینه‌های سال آینده تهران، محل تامین ۱/۵۱ درصد منابع مالی خود را درآمد ناشی از «شهرسازی» تعریف کرده که معادل ۸۹۳۵ میلیارد تومان است و از طریق دریافت عوارض ساخت‌وساز حاصل خواهد شد.

این منبع مالی که ۳/۱۲درصد نسبت به امسال رشد دارد، کماکان و همچون سال‌های گذشته رتبه بزرگ‌ترین منبع درآمدی شهرداری را به خود اختصاص داده است با این حال سهم آن که به درآمد ناپایدار معروف است، از ۶۳درصد کل بودجه ۹۳ به ۵۲درصد در لایحه بودجه ۹۴ کاهش پیدا کرده است.

نقطه قوت بودجه سال آینده شهر تهران، تقویت درآمد حاصل از «مالیات بر ارزش‌افزوده» است که به‌عنوان یکی از انواع درآمدهای پایدار محسوب می‌شود.

رقم «مالیات بر ارزش‌افزوده» از کل منابع درآمدی شهرداری تهران، هم به لحاظ نرخ رشد و هم به لحاظ سهم در بودجه، افزایش پیدا کرده است به طوری که سهم این منبع مالی با ۳۰درصد افزایش، از حدود ۱۶درصد در بودجه ۹۳ به نزدیک ۲۰درصد در لایحه بودجه ۹۴ رسیده است.

این نوع «مالیات» در سال آینده، به دومین منبع مالی برای اداره شهر تهران تبدیل خواهد شد.

مقامات شهرداری تهران، درآمد ناشی از مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ را برای سال آینده، «صفر» منظور کرده و این نوع درآمد را از بودجه ۹۴ عملا حذف کرده‌اند. این اقدام می‌تواند به معنای توقف روند فروش تخلف یا همان پایان اخذ جریمه ریالی از تخلفات ساختمانی باشد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، کمترین سهم منابع درآمدی در بودجه ۹۴ شهرداری به «وام‌بانکی» اختصاص دارد که معادل ۶۱۶ میلیارد تومان است و فقط ۳درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد. چهار مقام ارشد شهرداری و شورای‌شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، از ۲ ویژگی بودجه سال آینده پایتخت خبر داده‌اند و همزمان به تشریح علت رشد ناچیز ۸/۹درصدی بودجه پرداخته‌اند.

تحلیل اولیه بودجه

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از ارائه بودجه زمزمه‌هایی میان برخی از اعضای شورای شهر قوت گرفته بود که شهرداری نیز همچون دولت باید به دلیل ادامه شرایط سخت اقتصادی در سال آینده لایحه بودجه را با تدابیر انقباضی تنظیم کند، از این‌رو وقتی محمدباقر قالیباف شهردار تهران بازهم بدون پیش‌بینی قبلی در صحن علنی شورا حاضر شد و از تقدیم لایحه ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیاردی خبر داد، گفت: شرایط خاص اقتصادی کشور و حاکمیت رکود سنگین ساخت‌وساز در پایتخت دو عاملی است که باعث شده بودجه سال آینده شهر تهران با طعم احتیاط نوشته شود. شهردار تهران حتی عنوان کرد: می‌تواند بدون درآمدهای حاصل از ساخت‌وساز شهر را اداره کند و اگر از فردا به دستور مقامات هرگونه ساخت‌وساز در شهر تعطیل شود سهم درآمدهای شهرداری به حدود ۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که نسبت به رقم ۵ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های شهری، نزدیک به دو هزار میلیارد تومان از منابع اضافه می‌ماند. او از یک طرف سهم درآمدهای فارغ از ساخت وساز را حدود ۷ هزار میلیارد تومان (معادل ۴۰ درصد از بودجه) اعلام کرد و از طرف دیگر وعده داد سهم درآمدهای پایدار شهری سال ۹۴ معادل ۴۸درصد خواهد شد. به تعبیر بسیاری از کارشناسان با اعلام این آمار تلویحا رقم درآمدهای ناپایدار شهری را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برآورد می‌کنند.

این تشریح ابتدایی از اعداد و ارقام بودجه سال آینده در حضور اعضای پارلمان محلی پایتخت با واکنش‌های تعداد زیادی از اعضا همراه شده که معتقدند شهرداری بدون اتکا به درآمدهای حاصل از ساخت‌وساز نمی‌تواند بودجه سال آینده را محقق کند.

پیش‌بینی واقع گرایانه!

محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴، گفت: لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴ شهرداری تهران هفته گذشته توسط آقای قالیباف هم توضیح داده شد و هم تقدیم ریاست شورا شد. البته هفته گذشته به شکل رسمی بود اما ۲۸ دی ماه یعنی دو روز زودتر از مهلت قانونی تحویل شورا شد.

او در مورد افزایش کمتر از ۱۰ درصدی بودجه سال آینده شهرداری اظهار کرد: این افزایش به رشد بودجه عمرانی مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به بودجه جاری به دلیل افزایش ۱۴ درصدی حقوق پرسنل است که این مورد هم جزو موارد ناگزیر است.

او در خصوص اظهار نظر برخی از اعضا مبنی بر عدم تحقق بودجه سال آینده تصریح کرد: در ارتباط با تحقق بودجه سال گذشته هم برخی عنوان می‌کردند بودجه ۹۳ محقق نمی‌شود اما در حال حاضر در ۹ ماه نخست سال جاری برابر پیش‌بینی بودجه محقق شده است.

صلاحی در پاسخ به این سوال که آیا این صحبت شما به این معنا است که قبول ندارید رکود بخش مسکن در تامین درآمدهای شهرداری تهران تاثیرگذار بوده است، گفت: بی‌تردید تاثیر داشته است اما چون پیش‌بینی واقع‌گرایانه‌ای از تحقق درآمدها داشتیم همین امسال هم بودجه معین شده محقق شده است.

او تاکید کرد: ضمنا باید توجه داشته باشیم که در تقسیم‌بندی بودجه شهرداری تهران سهم ۷۰ درصدی برای پروژه‌های عمرانی و سهم ۳۰درصدی برای بودجه جاری و نگهداشت شهر در نظر گرفته است درست عکس بودجه دولت چند درصد آن محقق شود. در صورتی که ۱۰۰درصد بودجه عمرانی امسال شهرداری تهران به طور قطع محقق خواهد شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تمام تکالیفی که شورا براساس برنامه پنج ساله دوم بر عهده شهرداری گذاشته در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده آورده شده است، گفت: به‌عنوان مثال رقمی از بودجه پیش‌بینی شده برای مترو کم نشده است. از این رو اعتقاد دارم این بودجه حتما در سال آینده محقق می‌شود.

او به دو ویژگی بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: اول اینکه برخلاف بودجه سال گذشته که ۵۰ درصد آن نقد و ۵۰ درصد غیرنقد بود، امسال ۶۳ درصد بودجه به درآمدهای نقد و ۳۷ درصد آن به درآمدهای غیرنقد اختصاص دارد. بنابراین مشکلاتی که سازمان‌های ستادی و فرهنگی زیرمجموعه شهرداری تهران برای بودجه غیرنقد داشتند، امسال برطرف شده است. علاوه بر این بودجه امسال واقع‌نگر بسته شده است ضمن اینکه مطابق تکلیف محول شده از شورا، سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۱۰ درصد اضافه شده است.

دلیل رشد ۶۴ درصدی در بودجه املاک معارض

مهدی پندار، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به برخی جزئیات لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴ اظهار کرد: ۷۰ درصد بودجه سال آینده شهرداری تهران توسعه‌ای و باقی مانده هزینه‌ای است. البته بخشی از بودجه به تملک دارایی مالی و سرمایه‌ای اختصاص دارد که تملک دارایی مالی همان بازپرداخت اقساط مربوط به طرح‌های عمرانی است.

او با بیان اینکه بودجه تملک املاک حدود ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: این بخش مربوط به دیون املاک است که در بودجه سال ۹۳ معادل ۳۶۶ میلیارد تومان بوده و در بودجه پیشنهادی امسال به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

پندار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش ۶۴ درصدی بودجه تملک املا ک چه مفهومی دارد و آیا به معنی آن است که شهرداری بنا دارد تملک املاک بیشتری برای اجرای گسترده پروژه‌های عمرانی جدید داشته باشد یا اینکه پیش‌بینی سهم افزایش قیمت مسکن بالا بوده است؟ گفت: همه اینها می‌تواند باشد اما مهم‌تر آنکه املاک زیادی در پروژه‌های شهرداری تهران به‌عنوان معارض وجود دارد که باید قابلیت پرداخت بهای تملک آنها وجود داشته باشد و هم احکام قضایی که در طرح‌ها مانده‌اند باید پرداخت شود.

او با اشاره به اظهارات شهردار تهران مبنی بر امکان اداره تهران با توقف ساخت‌وساز توضیح داد: درآمدهای شهر تهران فارغ از درآمدهای ساخت‌وساز حدود ۷ هزار میلیارد تومان است که مابه‌التفاوت آن با هزینه‌های شهر تهران حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. به این معنی که تراز عملیاتی بودجه شهرداری تهران حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد است که مابه‌التفاوت درآمدها و هزینه‌ها است. یعنی بدون آنکه درآمدهای ناشی از ساخت‌وساز را داشته باشد می‌تواند خود را اداره کند و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. مدیر کل بودجه شهرداری تهران در پاسخ به این ابهام که این صحبت با آمار آقای قالیباف که می‌گویند سهم درآمدهای پایدار به ۴۸ درصد رسیده در تناقض است، تاکید کرد: این‌طور نیست چراکه با وضعیت کنونی ۵۰درصد درآمدها نقد و ۵۰ درصد غیرنقد است سال آینده با حفظ همین نسبت اگر محاسبه کنید درآمدهای پایدار از ۳۷ درصد به ۴۸ درصد منابع نقد افزایش می‌یابد.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز علت افزایش ۶۴ درصدی بودجه تملک املاک را پایین درنظر گرفتن رقم آن در بودجه سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: چون در سال جاری بحث بازپرداخت اقساط تسهیلات مترو و اتوبان‌ها مطرح بود شهرداری مجبور شد ابتدا این محور را اولویت کاری خود قرار دهد از این رو اعتبار پیمانکاران و خرید املاک معارض کم شد بنابراین در بودجه سال آینده هر دو محور بازپرداخت مترو و اتوبان‌ها و تصرف املاک و بازپرداخت بدهی پیمانکاران دیده شده و به‌خاطر همین، اعتبار این ردیف افزایش پیدا کرد.

افزایش غیرقابل دسترس

محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورا نیز دراین باره به «دنیای اقتصاد» گفت: برای آنکه بتوانیم تصمیم‌گیری کارشناسی برای تصویب لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۴ داشته باشیم نیاز است که ابتدا در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی بررسی کارشناسی شود.

او ادامه داد: اما آنچه اجمالا می‌توان در مورد این بودجه بگویم این است که ۱۰ درصد بودجه پیشنهادی در سال آینده قابل دسترسی نیست و اگر هم قابل دسترسی باشد در سال آینده از توان، قدرت و پتانسیل درآمدی شهرداری خارج است مگر آنکه دوباره به دنبال تغییر کاربری‌ها و فروش تراکم بروند. حقانی تاکید کرد: مطلب مهم این است که وقتی ۷۰ درصد از بودجه را خرج زیرساخت‌ها می‌کنیم به معنی آن است که ۷۰ درصد بودجه صرف ساخت‌وساز و نهایتا خراب کردن زیرساخت‌های اولیه می‌شود ضمن آنکه مقامات شهرداری می‌گویند همین الان ۷ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار داریم که چنین چیزی وجود ندارد. به طور مستقیم و غیرمستقیم تا ۷۰ درصد از درآمدهای شهری وابسته به ساخت‌وساز است یعنی این‌طور که گفته‌اند نیست. او افزود: علاوه بر آن ساخت‌وساز در تهران نمی‌‌تواند متوقف شود چون به صورت طبیعی ساخت‌و‌ساز برای شهری چون تهران ضروری است.

مغایرت بودجه با آسمان آبی!

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به محتوای لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴، گفت: بیشتر موارد در بخش توسعه حمل‌و‌نقل عمومی نسبت به سال ۹۳ کاهشی است، چگونه شهرداری می‌خواهد شعار زمین پاک و آسمان آبی را محقق سازد؟

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا تذکراتی نسبت به لایحه بودجه سال ۹۴ ارائه کرد و گفت: به گفته آقای شهردار شعار «زمین پاک و آسمان آبی» سرلوحه شهرداری در پیشنهاد لایحه سال ۹۴ است و مهم‌ترین وجه تمایز و اولویت‌های این لایحه نیز توجه ویژه به حمل‌و‌نقل شهری است.

او با اشاره به اینکه فصل اول بودجه شهرداری متعلق به درآمدهای مبتنی به عوارض با مبلغ ۷هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان است که تقریبا پایدار است، افزود: فصل دوم لایحه بودجه، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش اموال و دارایی شهر به مبلغ ۸ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان و فصل سوم نیز منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی یعنی وام و مطالبات یک هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان است که جمع آنها ۱۰ هزار میلیارد تومان است. در مجموع از ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران در سال آینده، ۱۰هزار میلیارد تومان شبه پایدار است.

او با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن پیشنهادها، تبصره‌ها و شرکت‌ها، بودجه مجموعه شهرداری بیش از ۴۱ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: برای تعویض کاتالیست تاکسی‌ها در بودجه سال آینده ۶ میلیارد تومان بودجه تعریف شده در حالی که امسال این بودجه ۸ میلیارد تومان است، با این وجود نمی‌دانم چگونه می‌خواهند آسمان آبی را به مردم هدیه بدهند.

او ادامه داد: بودجه احداث و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی درون شهری امسال ۲ هزار و ۲۹ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۴ این بودجه، هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، همچنین در بخش خرید انواع اتوبوس‌های شهری بودجه از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۴۵ میلیارد تومان کاهش یافته است، در این موارد و موارد دیگر بودجه کاهنده است چگونه شهرداری تهران می‌خواهد شعار خود را محقق کند. حافظی با اشاره به اینکه شهرداری مدعی است بودجه سال آینده بیش از ۷۰ درصد برای توسعه زیرساخت و تملک و دارایی‌ها است و کمتر از ۳۰ درصد آن به هزینه‌های جاری و نگهداشت اختصاص یافته است، گفت: در لایحه بودجه بسیاری از موارد از بخش نگهداشت به تملک منتقل شده است.

او تصریح کرد: پیش از این در لوایح سنواتی، تمامی موارد به ریز و به تفکیک شامل بودجه مصوب سال قبل، عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری و پیشنهاد برای سال آتی دقیقا ذکر می‌شد تا قابل مقایسه، تحلیل و تصمیم‌گیری باشد؛ اما امسال لایحه بودجه این‌گونه نیست و تنها پیشنهادهای سال آتی درج شده و قابلیت مقایسه، عملکرد و مصوبات سال قبل را نداشته است و اعضای شورا باید در کمتر از یک ماه بودجه ۴ هزار صفحه‌ای را مطالعه و بررسی کنند. اگر اطلاعات شفاف در اختیار ما قرار نگیرد، اطلاعات لایحه را روی سایت می‌گذارم تا مردم و کارشناسان آن را تحلیل کنند و اظهارنظر خود را به شورا ارائه کنند.

تغذیه تهران از 7 منبع مالی

تغذیه تهران از 7 منبع مالی