جنگ با آمریکا بس است

گروه جهان: از زمانی که بحث ارتباط مجدد هاوانا و واشنگتن در محافل دیپلماتیک مطرح شده است، همواره یک پرسش نیز همراه آن شده بود: «واکنش رهبر انقلابی کوبا چیست؟» بسیاری از نیروهای وفادار به آرمان‌های چپگرایانه، اعتقاد داشتند که رائول کاسترو، برادر فیدل کاسترو بی‌توجه به خواست‌ رهبر سابق این کشور در پی برقراری ارتباط با آمریکا است. اما روز گذشته خبری منتشر شد که حکایت متفاوتی از ماجرا داشت. رویترز گزارش داد که رهبر بازنشسته کوبا صبح دوشنبه اعلام کرده است که از گفت‌وگوها برای برقراری ارتباط بین دو کشور حمایت می‌کند.

آمریکا دشمن قدیمی این کشور است و بیش از نیم قرن است که دو طرف رابطه دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند. در حالی که گفته می‌شد برادر بزرگ‌تر، در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی اجازه این گفت‌وگوها را به برادر کوچک‌تر داده است، اما برخی اعتقاد داشتند که گفت‌وگوها با رضایت برادر بزرگ‌تر همراه نیست.

فیدل کاستروی ۸۸ ساله در بیانیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرده است، می‌گوید: «من به خط‌مشی ایالات‌متحده اعتماد ندارم و نظرم درباره آنها عوض نشده است، اما به این معنی نیست که راهکار مسالمت‌آمیز را کنار بگذاریم و به‌ سمت درگیری و خطرات جنگ پیش برویم.»

بیانیه فیدل کاسترو صبح دوشنبه در روزنامه دولتی «گرانا» که زیر نظر حزب کمونیست این کشور اداره می‌شود چاپ و منتشر شد.

مقامات ایالات‌متحده و کوبا هفته گذشته دیدار تاریخی در سطوح بالا داشتند. این دیدار که در هاوانا صورت گرفت، حاوی گفت‌وگوهایی برای برقراری ارتباطات دیپلماتیک بین دو طرف بوده است. در حالی که ارتباط بین دو کشور از سال ۱۹۶۱ به این سو قطع شده است، دیدار در هاوانا، بزرگ‌ترین قدم برای رفع این مشکل بوده است.

در بیانیه فیدل کاسترو برای رفع این مشکل نیز اشاراتی شده است. از جمله اینکه وی در این بیانیه گفته است هر راه‌حل یا گفت‌وگوی صلح‌آمیزی برای حل مشکلات بین دو طرف باید بدون استفاده از قوه قهریه و نظامی‌گری باشد.

او ادامه می‌دهد: «ما همیشه از هر نوع دوستی و همکاری در دنیا استقبال خواهیم کرد و بارها به این موضوع نیز تاکید داشته‌ایم که براساس معیارهای بین‌المللی از همکاری‌ها دفاع خواهیم کرد.»

فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹، قدرت را در کوبا به دست گرفت و بیش از ۴۹ سال نیز شخص نخست این کشور بوده است. او در این ۴۹ سال آمریکا را دشمن اصلی کشورش خطاب کرده بود و در زمان زمامداری وی هیچ‌گاه تمایلی به مذاکره با واشنگتن نشان نداد. وی در سال ۲۰۰۸ پس از ضعف جسمانی تصمیم به کناره‌گیری از قدرت گرفت و برادرش را جانشین خود قرار داد.

اینک فیدل کاسترو در بیانیه‌اش به این موضوع اشاره دارد که برادرش براساس اختیاری که حزب حاکم کمونیست به وی اعطا کرده، حق دارد که با ایالات‌متحده گفت‌وگو کند.

به اعتقاد ناظران بخش آخر بیانیه فیدل کاسترو، پاسخ به کسانی بوده که سکوت وی را حمل بر مخالفت با برادر قلمداد می‌کرده‌اند. برخی دیگر اما نسبت به صحت و سلامتی وی شک و تردید داشتند و مدعی بودند که رهبر کوبا به دلیل ضعف فراوان قادر به اظهارنظر نیست.

این در حالی است که در ۱۲ ژانویه سال جاری در کوبا شایعاتی مبنی بر مرگ فیدل کاسترو در این کشور پخش شد که وی ناچار شد در نامه‌ای خبر سلامتی‌اش را به دوست فوتبالیست سابق خود یعنی دیه‌گو آرماندو مارادونا بدهد. این نامه در واقع شکست سکوت سه‌ ماهه‌ کاسترو بود.

رهبر کوبا در حال حاضر خانه‌نشین شده است و به دلیل کهولت سن کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شود.