تعیین نماینده دائم ایران  در سازمان ملل متحد

گروه دیپلماسی- سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان ایران و آمریکا بر سر انتخاب نماینده دائم ایران در سازمان ملل، غلامعلی خوشرو سفیر کنونی ایران در سوئیس به این سمت انتخاب شد. ایران پیش از این، حمید ابوطالبی را برای تصدی این سمت معرفی کرد که آمریکایی‌ها برای او ویزا صادر نکردند. در همین ارتباط، وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انتخاب خوشرو، گفت که همچنان مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم صدور روادید برای نماینده معرفی شده قبلی اعلام می‌دارد و پیگیری رویه‌های غیر حقوقی دولت میزبان از طریق ساز و کارهای قانونی در سازمان ملل در دستور کار نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

پس از ماه‌ها خالی بودن کرسی تهران در نیویورک

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل متحد شد

وزارت خارجه در ادامه توضیحات خود آورده است: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که باید برای حفظ منافع ملی کشور و ارتقای جایگاه ایران در عرصه‌های بین‌المللی فرصت‌سازی کرد تا حداکثر منافع ملی تامین شود و حضور موثر و فعال ایران در سازمان ملل به‌ویژه با توجه به شرایط بحرانی منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش ضرورت دارد.»

خوشرو کیست؟

غلامعلی خوشرو، سفیر کنونی ایران در سوئیس (برن) است که دارای مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی از آمریکا است و ریاست دانشکده روابط بین‌‌الملل وزارت امور خارجه، عضو هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک و معاونت امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در دوران وزارت سید کمال خرازی از جمله سمت‌های او بوده است.

خوشرو در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب (۱۳۶۱) دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه را به منظور تربیت دیپلمات‌های متعدد و متخصص تاسیس کرد و به مدت هشت سال ریاست این مرکز دیپلماتیک را به عهده داشت. او سپس به مدت هفت سال سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک بود. خوشرو در دولت‌های هفتم و هشتم معاون وزیر امور خارجه در امور آموزش و پژوهش و سفیر ایران در استرالیا بوده است. او همچنین در سال‌های ۸۴ - ۱۳۸۰ همزمان با اوج‌گیری مساله هسته‌ای، معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را برعهده داشت و در مذاکرات هسته‌ای و طراحی نحوه تعامل با طرف‌های مذاکره نقش فعال داشت. خوشرو در سال‌های اخیر به عنوان تحلیلگر و پژوهشگر در جلسات متعدد بین‌المللی شرکت کرده و مقالات و سخنرانی‌های زیادی ارائه کرده است. او در این سال‌ها بیشتر بر حوزه‌های فکری و نظری نظیر لزوم و لوازم گفت‌وگو، اجتناب از افراطی‌گری و خشونت، نقش مردم سالاری دینی در بیداری اسلامی و احیای تمدن نوین اسلام تمرکز داشته است.

ماجرای ابوطالبی

در حالی که محمد خزاعی، نماینده قبلی ایران در سازمان ملل در زمستان گذشته از همکاران خود در نیویورک خداحافظی کرد، متعاقب آن اعلام شد که حمید ابوطالبی قرار است به جای خزاعی ایران را در سازمان ملل نمایندگی کند. نخستین بار موضوع صادر نشدن روادید را یک خبرنگار آمریکایی در وبلاگ خود منتشر کرد. تا مدتی کسی علت تاخیر در صدور ویزا برای ابوطالبی را نمی‌دانست تا اینکه روز ۱۴ فروردین ۹۳، وزارت خارجه آمریکا نگرانی شدید خود را از انتخاب حمید ابوطالبی سفیر جدید ایران در سازمان ملل به دلیل آنچه «همکاری در تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸» عنوان شد، اعلام کرد.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه کشورش انتخاب ابوطالبی را دلیلی برای نگرانی می‌داند، گفت: «به نظر ما، انتخاب ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود و این مورد را به دقت تحت‌نظر داریم و درباره این انتخاب احتمالی بسیار نگرانیم.» در همان روز ۲۹ سناتور جمهوریخواه آمریکایی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور از باراک اوباما خواستند به حمید ابوطالبی روادید و اجازه ورود به آمریکا داده نشود. البته فردای آن روز کاخ سفید اعلام کرد که انتخاب ابوطالبی هیچ تاثیری بر روند مذاکرات ایران و آمریکا نخواهد داشت. این قانون به امضای باراک اوباما نیز رسید، اما ایران این اقدام دولت آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی دانست و به سازمان ملل شکایت برد.

تعیین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد