بومی‌سازی «مکانیک» نفت

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با تشریح عملکرد موفقیت‌آمیز شرکت در مقابله با تحریم‌ها و رسیدن به خودکفایی صنعتی، از ساخت بیش از ۳۵۰ قطعه کاربردی ماشین‌آلات دوار فرآیندی خبر داد. سیدعبدالله موسوی گفت: به‌منظور نیل به خودکفایی صنعتی در مقابل تحریم‌ها سه مورد را مدنظر قرار داده‌ایم که شامل حمایت فنی و تخصصی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، برنامه‌ریزی مدون برای ساخت داخل قطعات صنعتی مورد نیاز و بهینه‌سازی تاسیسات و سیستم‌های موجود برای افزایش بهره‌وری آنها با اتکا به توان متخصصان داخلی است.

وی با اشاره به ساخت بیش از ۳۵۰ قطعه مکانیکی، ابزار دقیق و برقی مربوط به ماشین‌آلات دوار فرآیندی شرکت اعم از توربین، کمپرسور و پمپ به همراه اجرای طرح‌های بهینه‌سازی همچون بهینه‌سازی توربین رستونTA ۱۵۰۰، بهسازی سیستم کنترل سرج، پنل‌های اعلان خطر، سامانه پایش دمای توربین‌های سولار، سیستم کنترل ایستگاه تزریق گاز مارون، سیستم برق و اندازه‌گیری چاه، سیستم کنترل پساب نمک‌زدایی و سیستم آشکارساز شعله توربین‌ها، افزود: این قطعات مهم مربوط به توربین‌ها، کمپرسورها و پمپ است که از سوی متخصصان این شرکت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است. موسوی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم و قابل تحسین شرکت ساخت سیستم نشت بند (Dry Gas Seal) برای کمپرسورهای گازی ترموداین بود که با موفقیت تمام انجام شد و وابستگی به نمونه خارجی این قطعه نیز به پایان رسید. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: پیش از این سیستم نشت بند از سه سازنده بزرگ خارجی تامین می‌شد ولی با انجام محاسبات و مطالعات لازم و با اقدامی ابتکاری، نمونه داخلی قابلیت جایگزینی هر سه نمونه خارجی را دارد.

وی در ادامه به بهسازی توربین رستون TA ۱۵۰۰ توسط شرکت نفت و گاز مارون به‌منظور دستیابی به خودکفایی صنعتی اشاره و عنوان کرد: ماشین‌آلات گرداننده (خصوصا توربین‌ها) به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره تولید، همواره به‌عنوان نقطه ضعف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شناخته می‌شوند و با درک کامل از شرایط خطیر کشور از چندین سال پیش، تمرکز بر ساخت قطعات و سیستم‌های جانبی توربین‌های گازی در دستور کار مدیریت کلان کشور قرار گرفت.

موسوی خاطرنشان کرد: ساخت داخل ۹۰ درصد قطعات مکانیکی این ماشین‌ها در کشور، پشتیبانی فنی خوب کارشناسان داخلی، امکان کار حتی در زمان قطع برق ایستگاه‌ها (پدافند غیرعامل)، سادگی ماشین، طول عمر بالا و... از جمله مزایای این توربین‌ها است.

موسوی نقش کارکنان اداره نگهداری و تعمیرات این شرکت در ارائه خدمات مشاوره فنی، نیازسنجی‌های صنعتی، ارائه آمار و اطلاعات محاسباتی و برآوردهای محیطی در این پروژه و سایر پروژه‌های ساخت قطعات تحریمی مورد نیاز از جمله فیلترهای روغن و هوا، کمپرسورها و توربین‌های گازی را ‌بی‌بدیل دانست و گفت: تعامل بسیار سازنده‌ای را میان سازندگان داخلی و کارکنان شرکت شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در ادامه به بازسازی و راه‌اندازی یک دستگاه کمپرسور گازی در این شرکت اشاره و اظهار کرد: کارشناسان اداره نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون موفق به بازسازی و راه‌اندازی کامل یک دستگاه کمپرسور گازی اینگرسولرند L۲۰۰ در ایستگاه تقویت فشار گاز مارون-۱ با استفاده از قطعات اسقاطی آن شدند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون همچنین از ساخت دستگاه کنترلر توسط این شرکت، برای اولین‌بار در سطح وزارت نفت خبر داد و گفت: دستگاه کنترلر هوشمند شارژرهای صنعتی واحدهای عملیاتی تا توان ۳۰KVA برای نخستین بار در سطح صنعت نفت کشور توسط کارشناسان نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون طراحی و ساخته شد.

موسوی ادامه داد: تامین برق بدون وقفه همواره در سازمان‌های تولیدی موضوعی جدی بوده و استفاده از برق DC از طریق باتری‌های صنعتی برای تامین برق مورد نیاز و قطع نشدنی در کنترل و پایش عملیات تولید از موارد بدیهی بوده است. وی افزود: ساخت کنترلر

SBC-۶۰۰ به کمک یک سازنده داخلی رهاورد این ایده بود به‌طوری که نیاز به نمونه خارجی آن کاملا برطرف شد، سیستم کنترل کاملا ارتقا یافت، نیاز به تعویض شارژرها و صرف هزینه‌های هنگفت از بین رفت و این توسعه دانش فنی را علاوه‌بر بومی‌سازی آن در‌پی داشت.

وی به طراحی و ایجاد سامانه مدیریت مصرف کالا برای اولین‌بار توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون اشاره و اظهار کرد: سامانه مدیریت مصرف کالای این شرکت با هدف پایش کامل کالا، ابزار، تجهیزات و مواد مصرفی و مدیریت نحوه مصرف و منابع مالی، طراحی و به‌صورت یک نرم‌افزار کاربردی توسط کارشناسان و برنامه‌نویسان شرکت نگاشته شد.

موسوی از طراحی نرم‌افزار ثبت و محاسبه آمار تولید نفت و گاز روزآمدی با نام اختصاری OGCS توسط کارشناسان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون خبر داد و گفت: این نرم‌افزار به‌منظور ثبت اطلاعات فرآیندی واحد بهره‌برداری و انجام محاسبات لازم طراحی شده است که به‌واسطه آن، گزارش‌های تهیه شده توسط مدیران و رئیس اداره ذی‌ربط به‌طور همزمان قابل مشاهده است و در نهایت فرم‌های گزارش و نمودارهای مربوطه به‌صورت روزانه و از طریق سامانه سازمان الکترونیک (EORG) به واحد حسابداری نفت و گاز ارسال می‌شود.

وی افزود: نرم‌افزار محاسبه نفت و گاز (OGCS) توسط کارشناسان اداره کامپیوتر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نوشته شده و اداره مهندسی فرآورش این شرکت، صحت‌سنجی آن را مورد ارزیابی قرار داده است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون همچنین به طراحی سامانه‌های جدید رایانه‌ای در این شرکت برای پایش تولید و جمع‌آوری داده‌ها در نفت و گاز مارون اشاره و عنوان کرد: دو سامانه پایش عملیات تولید (PMOS) و جمع‌آوری داده‌های سرچاه (WDGS) توسط کارشناسان خدمات رایانه‌ای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون و با همکاری ادارات مهندسی تولید، نگهداری و تعمیرات و یک شرکت خصوصی داخلی طراحی شده و توسعه یافتند.

وی به نصب و راه‌اندازی سامانه DLP در سیستم کنترل ایستگاه تزریق گاز‏، توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، برای اولین‌بار در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کرد و گفت: این سامانه با هدف پیاده‌سازی استانداردهای امنیتی در سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ واحدهای صنعتی نصب و راه‌اندازی شد.

با استفاده از این سامانه علاوه‌بر کنترل و نظارت کامل بر نقل و انتقال اطلاعات طبقه‌بندی شده، نظارت لحظه‌ای و زنده روی کلیه رویدادهای سیستم اعمال می‌شود و نحوه دسترسی کاربران و انتقال اطلاعات توسط آنان از طریق تعریف سیاست‌های مشخص مدیریت شده و گزارش‌های کاملی از فعالیت کاربران و نحوه دسترسی آنان به اطلاعات تهیه می‌شود.