سحر نمایشی: همزمان با افت نرخ ارز در بازار آزاد و ریزش قیمت فلزات پایه جهانی، بازار داخلی این محصولات روز چهارشنبه را با شیب ملایم کاهشی پشت سر گذاشتند. البته این در حالی است که روند معاملات در این روز همچنان راکد بود. به گفته یکی از فعالان بازار، تجار در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و از طرفی نیز فروشندگان از فروش کالاهایی که با قیمت بالاتری خریداری کرده‌اند، خودداری می‌کنند و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود قیمت فلزات رنگی تا پایان بهمن‌ماه با همین روند همراه خواهد بود. به این ترتیب بنا بر پیش‌بینی کارشناسان انتظار نمی‌رود که هفته آینده با توجه به ادامه رکود فعلی، شاهد افزایش تقاضای جدیدی از این محصولات باشیم، چرا که شیب کاهنده قیمت‌ها در بازار داخلی موجب افت تقاضای این محصولات در روزهای اخیر شده است.

البته چهارشنبه گذشته هم با وجود کاهش قیمت فلزات پایه در بورس فلزات لندن، بازار داخلی باثبات قیمت مواجه شد، چرا که قیمت جهانی طلا روند صعودی در پیش گرفته بود و تاثیر زیادی بر نرخ دلار و بازار فلزات پایه گذاشت، اما آنچه از ظاهر امر پیداست این است که بازار داخلی بیشتر تحت تاثیر ریزش بازارهای جهانی قرارگرفته تا سایر پارامترهای تاثیرگذار دیگر. البته در میان سایر فلزات پایه، سرب و آلومینیوم تنها فلزاتی بودند که با نوسانات اندکی رو‌به‌رو شدند و تنها دلیل آن هم بهبود تقاضای این فلزات در بازار داخلی بوده است.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار اخباری مبنی بر افزایش حجم تولیدات صنعتی چین، کاهش موجودی انبارها‌، ثبات قیمت نفت و دورنمای نسبی افزایش هزینه تولید، بهبود ساز‌و‌کارهای اقتصادی و نوسان جذابیت سفته‌بازی را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل برای افزایش قیمت‌ در ماه آتی دانست، البته این در شرایطی است که تقاضای داخلی نیز در اسفند‌ماه به دلیل نزدیک شدن به پایان سال جاری افزایش خواهد یافت و افزایش اندک قیمت‌ها در این برهه از زمان دور از ذهن نیست.

از طرفی به نظر می‌رسد دورنمای رشد تولیدات صنعتی چین و به‌تبع آن دورنمای رشد اقتصادی این کشور بهتر از پیش‌بینی‌ها باشد که برای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف فلزات یک داده بسیار مهم تلقی می‌شود. این شرایط باعث شد که حجم واردات فلزات چین نیز افزایش یابد که این نقطه قوت را می‌توان در راستای افزایش حجم تولیدات صنعتی این کشور قلمداد کرد.

همچنین آمار انتشار یافته در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده، زیرا اگرچه با افت قیمت‌ها همزمان شده، اما چون افزایش تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است انتظار افزایش قیمت‌های بورس لندن را دامن زده است که این مساله بر بازارهای داخلی موثر خواهد بود. البته در کنار این موارد شاهد افزایش حجم مصرف مواد اولیه هستیم که این موارد حکایت از افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت و میان‌مدت می‌کند. با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر ‌دهد؛ چرا که با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیرگذاری این عامل، بیشتر از نرخ فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه مدت پیش‌بینی ثبات نرخ ارز وجود دارد.

از سوی دیگر، واردات مس چین نیز در چند ماه گذشته میلادی افت زیادی را نسبت به سال قبل تجربه کرده که نشانه‌ای مهم از رکود تقاضا برای فلز سرخ است. با این حال، به سبب نزدیک بودن به فصل رشد تقاضای مس، این افت قیمت با افزایش حجم خرید از سوی مصرف‌کنندگان توام شده و سمت تقاضا را در قیمت‌های فعلی تقویت کرده است. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه قیمت مس در کوتاه مدت وضعیت جالبی ندارد و احتمال سقوط قیمت تا باقی ماندن آن در محدوده ۵ هزار دلار در هر تن وجود دارد. به رغم شرایط منفی در کوتاه مدت، بخش مهمی از تحلیلگران فلزات در افق یک‌ساله تداوم سقوط قیمت‌ها برای مس را پیش‌بینی نمی‌کنند و مصرف چین را در مجموع بالاتر از سال قبل ارزیابی می‌‌کنند.