جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات شاخص اجاره بهای مسکن در کل کشور حکایت از آن دارد که سطح نرخ رشد اجاره بها در پاییز امسال تقریبا برابر تابستان بوده است و عملا شتاب افزایش شاخص اجاره بها در ماه‌های اخیر متوقف شده است. براساس این گزارش، شاخص اجاره بها در پاییز امسال ۵/۴ درصد نسبت به تابستان رشد کرد؛ در حالی که در فصل تابستان نیز تنها ۱/۴ درصد نسبت به بهار افزایش یافته بود. همچنین این شاخص در پاییز ۹۳ معادل ۸/۱۴ درصد نسبت به پاییز ۹۲ رشد کرد که با نرخ رشد نقطه‌ای تابستان که ۹/۱۴ درصد بود، برابر است. در ۹ ماه اول امسال شاخص اجاره بهای مسکن در کشور ۱/۱۶ درصد رشد کرد. مجموعه این شرایط نشان می‌دهد اگرچه هنوز رشد اجاره بها متوقف نشده اما شتاب رشد تقریبا صفر شده ضمن اینکه تغییرات ماهانه اجاره بها نیز به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ نسبت به سه ماهه قبل، در کلیه استان‌های کشور افزایش یافت. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان کهکیلویه و بویراحمد معادل ۱/۸ درصد بود و استان‌های یزد با ۳/۷ درصد و فارس با ۶/۶ درصد افزایش در رده‌های بعدی قرار گرفتند. کمترین میزان افزایش شاخص اجاره‌بها نیز مربوط به استان خراسان جنوبی معادل ۲/۲ درصد بود و استان‌های سمنان با ۵/۲ درصد و قزوین با ۸/۲ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. افزایش شاخص فوق طی سه ماهه مورد بررسی در استان تهران برابر ۴/۳ درصد بوده است.

شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در شهرهای بزرگ در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به عدد ۸/۱۶۰ رسید که نسبت به سه ماهه قبل برابر۵/۴ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۷/۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص مذکور در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۵/۱۷ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای متوسط در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به عدد ۸/۱۵۷ رسید که نسبت به سه ماهه قبل به میزان ۷/۳درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۶/۱۳ درصد افزایش داشته است.

شاخص مذکور در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۸/۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در شهرهای کوچک در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به عدد ۲/۱۷۲ رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل ۱/۵ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل۳/۱۹ درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۲ معادل ۷/۲۰ درصد افزایش یافته است.

شاخص اجاره بهای مسکن درجا زد