توسعه همکاری تجاری با اسپانیا

گروه بازرگانی: در دیدار مشترک رئیس اتاق بازرگانی تهران با رئیس کنفدراسیون کارفرمایان اسپانیا فرصت‌های همکاری مشترک مورد بررسی قرار گرفت. در این دیدار یحیی آل‌اسحاق با اشاره به تعریف حدود ۴۰۰ میلیارد دلار طرح در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایران و صنایع وابسته اعلام کرد: در این باره علاقه‌مندیم با کشورهایی که در همکاری با ایران سابقه خوبی دارند، همکاری‌های بلندمدت داشته باشیم و اسپانیا یکی از این کشورها است. به گزارش اتاق بازرگانی تهران، آل‌اسحاق افزود: برای تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران قوانین حمل‌ونقل، بیمه، بانک، گمرک و استاندارد در حال تحول جدی است. رئیس اتاق تهران در این دیدار با اشاره به رقم ۲۵ درصدی بیکاری در اسپانیا گفت: این امر توجه به توسعه صادرات و توسعه همکاری‌ها به‌ویژه با ایران را نیاز دارد که ما نیز در ایران به‌دنبال توسعه این روابط هستیم. رئیس اتاق تهران خواستار استفاده از تجربه اسپانیا در استفاده نوین از آب و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی شد. «خوزه ماریا لاکاسا» نیز در این دیدار با اشاره به پیش‌بینی رشد دو و نیم درصدی اقتصادی برای اسپانیا در سال ۲۰۱۵ گفت: با این رشد اقتصادی می‌توانیم ۸۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کنیم. رئیس کنفدراسیون کارفرمایان اسپانیا با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۵۰ هزار شرکت اسپانیایی در عرصه صادرات فعال هستند عنوان کرد که اغلب این شرکت‌ها زمانی به صادرات روی آوردند که رکود در کشور حاکم شده بود. ماریا لاکاسا گفت: اکنون در دوران پویایی صادرات قرار داریم و معتقدیم سازمان ما می‌تواند در احیا و توسعه مبادلات ایران و اسپانیا نقش ممتازی ایفا کند.

وی از اتاق بازرگانی تهران خواست اطلاعات تکمیلی از طرح‌های همکاری مشترک را در اختیار این نهاد قرار دهد تا شرکت‌های اسپانیایی برای همکاری بیشتر با طرف‌های ایرانی با آمادگی اقدام کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین در سفر خود به اسپانیا با «خوآن رادون» مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان کالاهای سرمایه‌ای اسپانیا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان کالاهای سرمایه‌ای اسپانیا در این دیدار گفت: این اتحادیه در خدمت فعالان اقتصادی ایران است تا بتوان در کنار یکدیگر در جهت توسعه روابط اقتصادی دو کشور گام برداشت.

آل‌اسحاق نیز در این دیدار بر آمادگی فعالان اقتصادی ایران برای توسعه همکاری‌ها با همتایان اسپانیایی تاکید کرد. رئیس اتاق تهران گفت: ما به شرایط اقتصادی و تجاری دو کشور آگاهی داریم و نگاه ما برای توسعه همکاری‌ها با اسپانیا بلندمدت است.

معاون اتحادیه صادرکنندگان کالاهای سرمایه‌ای اسپانیا نیز گفت: ما می‌توانیم نقش پیشتازانه‌ای در توسعه همکاری‌های اسپانیا با ایران داشته باشیم؛ زیرا دید مثبتی از کار در ایران در میان شرکت‌های اسپانیایی وجود دارد.